Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 3 november 2020

En dan nu de wantjes voor Guus ...

Ja, dat had heel wat voeten in de aarde.... die wantjes van Guus.
Na de muts dacht ik 'hoppa, dat doen we wel even!'
Ik was al bijna klaar met het eerste wantje toen iemand zei 'hé, maak je ze zonder duim?'
Inderdaad, ik had daar eigenlijk niet zo over na gedacht. Voor een baby is het prima zonder duim, maar voor een peuter van 2,5 is dat minder geschikt.


Dus... roetsj.... de boel werd uitgehaald. Maar ik had geen goed patroon van een kinderwantje met het aantal steken wat zo ongeveer overeen komt met wat ik nodig had.
Ik wilde natuurlijk dat Noorse motief van de muts in de wantjes hebben, en dat heeft een veelvoud van 16 steken. Nou, 32 steken was te weinig en 48 steken teveel... 
Toen bedacht ik dat het misschien handig was om op dunnere naalden te gaan breien. Dat leek uitstekend te gaan en naar aanleiding van een algemene beschrijving probeerde ik dan toch een want met duim te breien. De steken voor de duim liet ik even op een veiligheidsspeld staan en ik maakte eerst de want verder af. Het afronden bovenaan ging al niet naar mijn zin...
Maar wat een geknoei om later de duim te breien en weer steken op te nemen! En het werd geen mooie duim, maar een raar uitsteeksel... Grrrrrr....

Nou, er waren heel wat struikelblokken:
- het dealen met het aantal patroonsteken
- de manier waarop je de duim maakt
- het minderen en afkanten van de top van de want


Ik heb misschien wel 5 verschillende pogingen gedaan en telkens was ik wèèr niet tevreden.
Tenslotte las ik ergens op internet dat het veel gemakkelijker is om eerst de duim verder te breien en de andere steken te laten wachten. En toen ik dat probeerde, was ik het daar roerend mee eens!



Hieronder beschrijf ik hoe ik de wantjes uiteindelijk heb gemaakt. Het eerste deel is heen en weer gebreid, en pas vanaf de start van het 'stermotief' ben ik in de rondte gaan breien met 4 bamboenaaldjes.

1. Op lange naald 48 steken opzetten en 16 toeren 2 r- 2 av heen en weer breien. Dan een toer recht aan de voorkant waarin je 3 steken meerdert (ik meerder door het lusje tussen 2 steken op te nemen en deze recht verdraaid te breien omdat je dan geen gaatje ziet): na de 2e steek, na de 23e steek en na de 46e steek. 
2. Nu volgt het blokjesmotief (ook nog heen en weer breien), waarbij ik aan de achterkant begon met averecht, steeds afwisselend een steek met zwart en met geel. In de volgende naald (voorkant recht breien) laat je de kleuren wisselen. Deze twee naalden nog een keer herhalen zodat er 4 blokjestoeren zijn.
3. Met geel verder gaan (nog steeds heen en weer breien) en vanaf nu meerderen voor de duim (handig om steekmarkeerders te gebruiken):24 recht - stk markeerder - 1stk meerderen - 3 stk r. - 1stk meerderen - stk. markeerder - 24 recht
4. Averechte toer terug breien zonder meerderen.
5. Toer 3 en 4 steeds herhalen totdat je 13 steken hebt tussen de markeerders.
6.Nu eerst de duim afbreien en de 24 steken aan beide kanten laten rusten/eventueel op steekhouder zetten als je dat gemakkelijker vindt. Brei 11 naalden tricotsteek over de 13 steken van de duim. Dan minderen aan de voorkant door de hele naald 2 stk recht samen te breien, averecht terug aan de achterkant en dan aan de voorkant weer steeds 2 stk r. samenbreien. De draad afknippen op 15 cm en door de overige steken halen en meteen de duim met de matrassteek dichtmaken.
7. Vanaf nu ben ik rond gaan breien met 4 bamboenaalden en heb ik het Noorse motief van de muts in de wanten gebreid over 48 steken. 
8. Na dit motief met geel 5 toeren verder breien in het rond en dan starten met afkanten voor de top van de want.
9. In de 1e en 3e naald; 1 r - 1 rechte overhaling- recht tot einde van de naald. In de 2e en 4e naald: recht breien tot de laatste 3 steken - 2 steken r. samenbreien - 1 recht.
10. Alle steken recht breien,
11. Herhaal 9 en 10 nog één keer.
12. Alle naalden en alle steken 2 recht samenbreien. Volgende naald helemaal recht. Verdeel de 10 steken nu over 2 naalden
13. Herhaal stap 12
14. De overige steken (5 per naald) met de Kitchener steek afwerken.




25 opmerkingen:

  1. Ze zijn mooi geworden. Guus zal er ook heel erg blij mee zijn, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk niet dat ik zoiets ooit zou kunnen en als ik het al probeerde had ik het vast al lang weggesmeten. Maar wat zijn ze superleuk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gedoe zeg maar ze zijn uiteindelijk wel heel lief en leuk geworden. Guus is er vast blij mee.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een echte doorzetter ben je, en het resultaat mag er zijn! Inderdaad, met zo'n motief moet je wel van een bepaald aantal steken uitgaan, dat is puzzelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En alles kwam toch nog goed 😊 Ze zijn heel mooi geworden, wat zal dat stoer staan bij zijn sjaal en nieuwe jas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat kun je aan het knoeien komen met een duimpje. Al een tijdje niet meer gedaan, dus moet even goed nadenken hoe ik het altijd deed. Maar als je dan ook nog zit met aantal steken en het patroon wordt het helemaal denkwerk. Maar ze zijn goed gelukt. Mooi en warm. Leuk. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een snoepjes zijn het geworden. De aanhouder wint ook hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lieve wantjes zijn het geworden. Mooi passend bij zijn muts en nu heeft Guus een mooi setje. Knap hoor dat je de moed niet opgeeft maar net zo lang blijft proberen tot het goed komt. Je hebt echt eer van je werk. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een mooie wantjes. Knap dat je dat kan. En met dat uithalen zou de moed je toch in de schoenen zakken. Krijgen we nog een foto van Guus met zijn nieuwe aanwinsten?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou... Guus moet wel heel dankbaar zijn dat zijn lieve oma zoveel moeite heeft gedaan voor zijn wantjes.
    Vergeet niet om er een touwtje aan te haken om door de armen van zijn jasje te halen.
    Dan kan hij ze niet verliezen. Stel je voor, dan moet je van de winter weer nieuwe breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie wantje gebreid Knap met die kleine naaldjes, dat lukt me niet.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een schattige wantjes. Wat kun je toch druk zijn met twee van die kleine duimpjes. Goed gelukt hoor.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel herkenbaar, dat je het per se goed wilt hebben ... Over het uiteindelijke resultaat kun je erg tevreden zijn, ze zijn prachtig geworden en passen goed bij de muts!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het uiteindelijk resultaat is erg mooi geworden. Wat zal Guus
    blij zijn met zijn heerlijke warme winter setje, en inclusief
    het duimpje kan hij nu van alles oppakken dat is toch wel handiger ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat zulke kleine wantjes je zo bezig kunnen houden hè! Maar ik begrijp je helemaal, ze moeten gewoon goed zijn! Ze zien er ontzettend leuk uit, mooie set voor Guus, eer van je werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat kunnen die kleine duimpjes een hoop kopzorgen geven.... Ik vind duimen breien sowieso een lastig klusje. Dus ik bewonder je volharding bij het zelf uitzoeken en proberen! Het is je prima gelukt👍🏻. Guus beseft het natuurlijk niet, maar hij loopt straks met kunstwerkjes aan zijn handen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De wantjes zijn prachtig geworden.
    Ja dat kleine gepriegel is het lastigste.
    Maar het is een prachtig setje klaar voor het koude weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh oh oh, wat een gedoe, zo te lezen.
    Zo knap dat je door gezet hebt, ik zou het hele werk allang door het raam gegooid hebben😂.
    Ze zijn trouwens super mooi!! Het motief komt heel mooi over.
    Nu maar hopen dat Guus ze met veel plezier gaat dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een snoeperige wantjes zijn dat geworden. Ik vind ze bovendien heerlijk nostalgisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, ze zijn superleuk !
    Je hebt er heel wat moeite voor moeten doen, maar nu heb je wel eer van je werk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...