Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 9 november 2020

Ephemera, vintage en collage

 Ephemera..., zul je je afvragen... Nou, ik wist voor kort ook niet wat het was. Wikipedia omschrijft het zo: "Ephemera zijn alle tijdelijke geschreven of gedrukte zaken die niet bedoeld zijn om te worden bewaard of bewaard. Het woord is afgeleid van het Griekse ephemeros, wat betekent "slechts één dag duren, van korte duur".
Je kunt hierbij denken aan tickets, bonnetjes, labels, gebruikte postzegels, maar ook aan oude brieven en bladmuziek, landkaarten, etc. 

Toch kwam ik meer tegen op het wereldwijde web... Ephemera wordt vaak gecombineerd met vintage, botanica en dieren. Je krijgt dan een beetje het sfeertje van Rien Poortvliet, Marjolein Bastin, Daphne's Diary en Steampunk. 




Ik maak graag collages omdat ik het spelen met kleuren, vormen en afbeeldingen boeiend vind.
Daarbij ben ik dol op papier en heb ik in de loop van de jaren heel veel verzameld en geordend op kleur en soorten afbeeldingen. En soms ook een beetje op stijl.

Even een voorbeeld van hoe ik het aanpak... Ik vond deze afbeelding van een vlinder op een poster in een oude Daphne's Diary en zocht daar bijpassend papier uit. Het meeste van wat je hiernaast ziet is zelf gemaakt met de gelli plate. 
In de stapel met 'bloemen' vond ik de perfecte bloem die ik wilde combineren.
Maar hoe anders kan het gaan als je eenmaal gaat schuiven, knippen, rangschikken...



Dit is het uiteindelijk geworden...


Ik had de smaak goed te pakken en heb vorige week een aantal pagina's en kaarten gemaakt, die ik hieronder laat zien.





En tenslotte ook nog wat in vintage stijl...



Ik vind het erg leuk om te doen, en het fijne is dat je veel technieken met elkaar kan combineren.


18 opmerkingen:

  1. Prachtig zeg. Ik raak erg geïnspireerd door zulke collages. Maar als ik eens iets probeer wordt het niks. Dus ik geniet maar lekker van jouw mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Elizabeth, ik vind het allemaal kunstwerkjes, maar die met het kopje van het boerenbont servies bij het spoor vind ik het aller aller mooist.
    Je bent er een kei in !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt de smaak goed te pakken! Leuk hé om met een nieuwe techniek bezig te zijn. 👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn allemaal heel goed geslaagd, lekker van alles uitgeprobeerd. Het theekopje staat inderdaad heel strategisch... alsof je langs het spoor hebt gezeten. Ik vind de vlinder ook prachtig. Daphne heeft altijd prachtige plaatjes in het tijdschrift, die kún je gewoon niet weggooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om te lezen hoe je te werk gaat. En hoe het eindresultaat heel anders kan worden dan hoe je begonnen bent. Stuk voor stuk zijn ze mooi, maar die met de trein vind ik echt heel gaaf!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk. Ik krijg zin om het ook eens te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk om te zien en ik snap dat je dit met veel plezier gemaakt hebt. Fantastisch dat je zoveel voorraad hele leuke dingetjes hebt, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt het echt in de vingers, mooie collages heb je gemaakt. Fijn om naar te kijken! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig en allemaal zo verschillend en mooi. Leuk het boerenbont koffie kopje met het traditionele plakje ontbijtkoek. Kan mij voorstellen dat je er met veel plezier aan werkt.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk allemaal! Op deze manier kan je zulke leuke kaarten maken. Misschien ook een leuk idee om dat bijvoorbeeld voor de kerst te doen, daar een foto van maken en die laten afdrukken tot een kerstkaart.
    Toch zelfgemaakt, en ook origineel.
    Lijkt me heerlijk al die leuke plaatjes uitscheuren en die combineren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. GEWELDIG Elizabeth, het zijn stuk voor stuk pareltjes geworden, wat een
    prachtige uitwerkingen allemaal, je kan zo goed zien dat je er heel veel
    plezier aan hebt beleeft.
    Heel handig ook dat je zoveel materialen mooi op kleur gesorteerd hebt,
    dan kan je snel verschillende dingen bij elkaar pakken en lekker gaan
    schuiven en schikken. Heerlijk een lust om mee bezig te zijn, en ik heb
    enorm genoten om jou kunstwerkjes te bewonderen. Je krijgt van mij een DIKKE 10👍

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Papier is echt jouw ding. Geweldig zoals jij ermee speelt. In mijn opleiding vaak gedaan en ook in mijn werk. Maar in mijn vrije tijd eigenlijk bijna niet. Kies dan toch voor textiel. Ik vind het heerlijk om naar jouw werkstukken te kijken en te ontdekken wat je wilde zeggen of hoe je het opbouwde. Ik geniet ervan. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is het mooi geworden! En het woord 'ephemera' vind ik ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Alle zeven heel erg mooi geworden. Kunstig ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat jij dit leuk vindt is ondertussen wel heel duidelijk geworden! En je maakt er dan ook de mooiste plaatjes en kaarten mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel inspirerend. Zo mooi als jij dit doet zal mij wel niet lukken maar ik ga een poging doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een voorraad ja dat snap ik. Wil je wat beginnen moet je eerrst flink verzamelen en dan ligt het nu voor het grijpen. Mooi gedaan

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...