Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zondag 15 maart 2020

Rondje tuin


Na heel veel regen en nattigheid is de hoogste tijd om buiten flink aan de slag te gaan.
Ik kan me niet heugen ooit een winter mee gemaakt te hebben waarin het onkruid zo doorgroeide...


Niet alleen in de borders, maar ook volop tussen de klinkers en in het grind... Zodra het even kan (droog is), ben ik nu in de tuin bezig. Dat levert naast vuile vingers (ik houd niet van handschoenen) ook een portie stijfheid op van het lang in dezelfde houding bezig zijn. Ik probeer het wel af te wisselen met snoeiwerk, maar je blijft veel op je knieën zitten.


Zo op het oog lijkt het perk in de voortuin misschien oké, maar ik moet daar nog hèèl veel weghalen. Als ik niet uitkijk, staat het vol met Helleborusplantjes... En we willen er meer bodembedekkers in, want dat scheelt een heleboel onkruid...


Aan de achterkant van ons huis ligt het stuk moestuin. DH heeft er van de herfst een zeil over gelegd, en we zijn benieuwd wat we aantreffen. Het is hoog tijd om de boel open te leggen.
Ik ga dit jaar niet zaaien en uitpoten... We maken een bewuste keuze van de dingen die we in de moestuin willen i.p.v. de moestuinpakketjes van AH vorig jaar.
We halen wat kleine plantjes van bv sla, bietjes, bloemkool en wat keukenkruiden.


Dit is de achterkant van ons huis met de garage. De moestuin ligt helemaal rechts en is op deze foto niet te zien.
DH heeft van de gesnoeide takken van de knotwilgen en bolboompjes (Catalpa) een afscheiding gemaakt.
We verwachten dat daar veel insecten en vogeltjes op af komen. 



Er lagen ook nog stammen die gezaagd moesten worden en de houtopslag heeft ook een andere plek gekregen. Mooi hè... al die stammetjes zo bij elkaar. 
We hebben nu een andere houtkachel en ook de mogelijkheid om het cv water daarmee te verwarmen. Al moet er daarvoor nog een enkele aanpassing gemaakt worden.


De schuur is nog niet af, het werk heeft vanaf September helemaal stil gelegen. Je moet echt keuze's maken, want er is altijd veel te doen voor DH op de vrije zaterdag (die elke keer veel te snel voorbij is). Je kunt het onderhoud ook niet laten versloffen en meneer Mol was dit jaar een echte lastpost.
Toch heeft hij de voorbereidingen kunnen doen voor een afdak vòor de schuur. De dakpannen die je op de foto hierboven ziet, zijn daarvoor bestemd.


De voorkant van de schuur staat op het noorden. En het is de bedoeling dat die kant deels open blijft, als wagenschuur. Maar we hadden nooit gedacht dat het daar zò zou inregenen. Op een gegeven moment hebben we er een zeil voor gehangen. Het is maar goed dat er nog een flink afdak komt!


Van mijn zus kreeg ik een witte Helleborus, en die heb ik in het perk vlak achter ons huis geplant. Daar stond gipskruid, maar helaas heb ik dat vorig jaar ietwat te drastisch gesnoeid/weg gehaald.


Door de storm zijn de wortels van de eucalyptus wat los gekomen en naar boven gekomen. Op een foto is het lastig te zien, maar je zag alles heen en weer bewegen in het perkje... Gelukkig staat de boom vast met een snoer, anders waren er misschien ongelukken gebeurd.



Intussen zien we de knoppen al verschijnen in de fruitbomen. Alles is zò vroeg dit jaar!


De klimhortensia loopt ook al uit, prachtig dat tere groen...

Ik houd van het voorjaar! Heerlijk dat het weer langer licht is, ook 's morgens kun je daar van genieten. 
De afgelopen maanden heb ik heel veel gehandwerkt en heb ik me geen moment verveeld, maar vanaf nu ga ik me meer op buiten richten.







16 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk grote tuin hebben jullie. Kost natuurlijk veel tijd, maar jullie zullen zeker ook wel eens niets doen en dan lekker genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog aardig wat werk te doen voor jullie beiden. Maar als het klaar is kun je ook lekker genieten van alle werk en het moois om je heen. Succes. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk stuk tuin.
    En die mooie boomstammetjes prachtig.
    En heerlijk dat het weer langer licht blijf geniet van je plekje.
    grts Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, weer eens een kijkje in jullie tuin. Jullie gaan jullie weer niet vervelen, maar als het weer een beetje meewerkt is het zo fijn om lekker rustig buiten bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om weer even in je tuin mee te gluren. Mooi is de schutting van de wilgentakken en je bent zo ook meteen je rommel kwijt. Hier lopen de fruitboompjes ook al uit en de perzik staat mooi roze te bloeien. Zo raar om dat zo vroeg in het jaar te zien. Jullie hebben nog heel wat werk te verzetten, maar dan is het ook wel genieten in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhh wat een prachtige afscheiding van de gesnoeide takken, weet
    wel zeker dat vogels en insecten daar gel op zijn, heel mooi!!!
    Tsja, dat onkruid, om gek van te worden, alles stenen en spullen
    van hout zijn ook vreselijk groen, dat gaat boenen en pulken worden.
    Ben benieuwd wat er onder het zeildoek van de moestuin tevoorschijn
    gaat komen, dat is nog een verrassing.
    Zo mooi de uitloop van de fruitbomen, het is echt genieten deze periode
    van het jaar, ondanks dat alle seizoenen veel charme hebben is deze periode
    ook bij mij favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi "hek" van de gesnoeide takken! Prachtig, hoor, jullie tuin en alle plannen! Veel werk inderdaad, ik ben best blij dat ik iets minder grond heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk om weer in de tuin bezig te zijn en zeker nu we zo veel mogelijk thuis moeten blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk zo'n grote tuin, maar natuurlijk wel heel veel werk.
    Mooie afscheiding is er gemaakt, daar houden insecten en vogeltjes wel van.
    Dat zeil over de moestuin helpt natuurlijk, daaronder wil het niet groeien, maar helaas weet ik uit ervaring dat dit wel direct gaat beginnen zodra het zeil weg is :-(
    Dus veel schoffelen om de plantjes heen.
    Gelukkig meer zon, zodat de grond kan drogen en jullie even lekker kunnen doorwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, het begint weer te kriebelen en inderdaad je hebt veel te doen, maar elke keer wat, heerlijk buiten bezig zijn :) dat doet je goed :-)
    Wij hebben vooral heel veel bladeren, daar proberen we vanaf te komen en ik ben al begonnen met zaaien, binnen nog wel, maar leuk om te doen. We gaan weer genieten de komende tijd.
    Een mooie opsteker naast het vervelende virus!! Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nu nog wat beter weer en je hebt een heerlijke plek om te kunnen genieten.
    Veel werk, die tuin, maar wel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het wordt mooi weer van de week dus je kan lekker te keer gaan. Leuk zo'n rondje tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo te zien is er bij jullie genoeg te doen, geniet maar van de mooie dagen deze week. En dan te bedenken dat het nog steeds winter is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kan me voorstellen dat het na zo'n lange natte winter begint te kriebelen om in de tuin aan de slag te gaan. Er is zo te zien/lezen genoeg te doen. Veel plezier met alle werkzaamheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geweldige grote tuin hebben jullie, mooi maar ook veel werk te doen.
    Ontzettend leuk dat je ook hebt gedacht aan insecten en de vogeltjes door die haag te maken.
    Tja onkruid heb je altijd, zelfs in een kleine tuin als bij ons. Maar met zulk mooi weer kun je al veel doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat hebben jullie een heerlijke tuin maar volgens mij ook veel werk. Saar vroeg mij wel waar de camping gaat komen :).
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...