Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 25 april 2012

Uit het tekenblok



Tekenen met kleurpotloden lijkt misschien wat alledaags, maar kan heel erg leuk wezen. Zonder al te veel moeite kun je met het puntje van een potlood behoorlijk fijne details maken.
En door kleuren te mengen krijg je een heel breed scala.
Soms zit ik zomaar wat te proberen...


Door te variëren in druk op het potlood krijg je ook mooie verschillen...


Ook alleen met grijs potlood kun je mooie effecten krijgen. Ik heb diverse hardheden liggen.
Elk potlood heeft een bepaalde hoeveelheid grafiet/klei. De verhouding tussen die twee bepaalt uiteindelijk hoe hard of hoe zacht een potlood is.
Je hebt misschien wel eens de letters H en B op een potlood zien staan. De H staat voor Hard, de B staat voor zacht. Meer klei en minder grafiet betekent een hard potlood, minder klei en meer grafiet een zacht potlood.
De nummers die achter de letter staan geven de gradatie van hardheid aan. Hoe hoger het nummer achter de B hoe zachter, hoe hoger het nummer achter de H hoe harder het potlood is.
De gulden middenweg wordt HB genoemd. Dat is niet hard en ook niet zacht, een veelgebruikt potlood!

Experimenteren met allerlei potloden...

15 opmerkingen:

  1. Elisabeth, je schrijft:"zonder al te veel moeite"...slik, het zal mij heel veel moeite kosten om zulke tekeningen te maken, want het ligt me gewoon niet! (ach ieder zijn kwaliteiten)
    Je kunt zo gevarieerd tekenen en schilderen...modern, klassiek, fel, zacht,stillevens, landschappen... zo knap vind ik dat! Onbegrijpelijk dat je dat zo lang aan de kant hebt gelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder al te veel moeite... gaat over het maken van details met de potloodpunt hè.., niet over tekenen in het algemeen.
      Ik teken ook gewoon heel veel na hoor, daar leer je superveel van!

      Verwijderen
  2. Heel knap!!! Je moet het natuurlijk ook gewoon kunnen he... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kunt U mooi tekenen!!!
    Lieve groetjes Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd het maar bij het inkleuren van kleurplaten. Want zoiets mooi kan ik echt niet tekenen... Mijn poppetjes bij DrawSomething hebben altijd harkenpoten... Zegt genoeg, toch? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor Elisabeth. Weet je wat ook leuk is om na een potlood tekening de contouren aan te zetten met zwarte inkt, je weet wel met z'n ouderwets kroon pen en een potje inkt. Dan krijg je heel veel diepte in je tekening.

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zeker mooi. Ik heb het weleens gedaan bij een aquarel, dan krijg je een heel apart effect...

      Verwijderen
  6. Zo knap ik kan alleen maar harkepoppetjes tekenen maar inkleuren kan ik wel daar won ik vroeger nog wel eens kleurplaat-wedstrijden mee, heeeelll lang geleden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind je klapstoeltjes zo schattig, je hebt tekentalent!
    De onderste tekening van de golfbrekers komt me zo bekend voor, het doet me gelijk denken aan een prachtige locatie op Kreta! Wat jammer dat ik de foto ervan niet mee kan sturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om met deze materialen te experimenteren! Potlood is erg fijn om mee te werken, ook dit heb ik in het verleden uitgeprobeerd... wat niet, ha ha! Ik vond aquarelpotloden zelf het fijnst, omdat je daar zo lekker mee kan uitvegen. Dan krijg je van die wazige effecten, heerlijk om te doen. Goh Elisabeth, ik krijg gewoon weer zin om te beginnen :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hallo elizabeth
    je moet natuurlijk wel een beetje kunnen tekenen,
    en dat kan ik dus echt niet,ik vind jou tekeningen
    altijd zo mooi,vooral die man op zijn stoel,erg leuk,
    jij hebt dus een tekenknobbel,
    mijn complimenten hoor,ik doe het je echt niet na!!!!
    groetjes hester

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja, ik hou juist van kleurpotlood. ik gebruik ze voor mijn mandala's...heerlijk om te doen. mooi werk laat je zien Elizabeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij bent van alle markten thuis, mooi hoor!

    Groeten Miny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jij bent ook van alle markten thuis zeg, woowww,
    je doet heel veel verschillende dingen maken met
    verschillende technieken.
    Ik gebruik Derwent kleur potloden en dan doe ik eroverheen
    met reukloze terpentine, met een doezelaar, en dan krijg
    je ook een heel mooi effect ;)
    Bedankt voor je leuke berichtje op mijn blog !
    Je vroeg hoe ik de bloemen maak, dat zijn 5 bloemetjes uitgestanst,
    en dan blaadje voor blaadje een vouw erin maken, en dan de binnenste
    iets dichter maken, en dan plak je ze allemaal op elkaar en dan krijg
    je dat effect. Ik ben er wel even mee aan het oefenen geweest hoor,
    het is veel werk, maar wel leuk om te doen. (uitlaatklep hihi)
    Grtjs Erica.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...