Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 18 juni 2022

Rondje tuin half juni

Ik kon het deze week toch niet laten om weer wat foto's van de tuin te maken. Vaak doe ik dat ergens halverwege de morgen, maar ik kom er steeds achter dat dit geen ideaal fotomoment is.
Dat heeft te maken met het licht en de stand van de zon. Dus ik besloot er ook een aantal 's avonds om een uur of 9 te maken, en dat bevalt me beter.


De klimhortensia aan de zijkant van ons huis (oosten) bloeit weer heel mooi. Ik moet er een beetje op letten dat DH hem niet te streng snoeit, want anders hebben we geen bloemen...


Deze roosjes (tenminste... in neem aan dat het roosjes zijn...) staan ook aan de zijkant, als afscheiding naar de buren en aan een slootje. Het zijn zulke lieve kleine bloemetjes...


Her en der Campanula, een dankbaar plantje dat het dit jaar erg goed doet.



Aan de voorkant (noorden) hebben we twee grote hortensia struiken, eigenlijk zijn het er 6 bij elkaar. Vorig jaar had ik bijna geen bloemen en dat kwam omdat er veel te rigoureus gesnoeid was naar mijn zin. Dit voorjaar heb ik alleen maar de uitgebloeide bloemknoppen weg geknipt en hier en daar wat gesnoeid. En nu belooft ie wat...


Ik had er alleen wel zo'n mengseltje blauwmaker bij moeten doen, want nu lijken de bloemen fuchsiakleurig te worden en ik wil absoluut geen roze hortensia krijgen...



En dan eindelijk eens een foto bij avond van de border in de voortuin (noorden) waar het kattenkruid het heel goed doet. Aan de rand staat Ooievaarsbekje, en in het midden Kaasjeskruid.



Dat Kaasjeskruid komt elk jaar weer op. Een paar jaar geleden heb ik het gezaaid (AH moestuintje) en ach... het wordt soms wel een beetje wild, maar de bijen zijn er gek op.



Vorig jaar hebben we een heleboel lavendel geplant op een stuk (zuidwesten) dat bijna de hele dag volop in de zon staat. 
Ooit stond daar Waldsteinia en Hosta, en dat verbrandde gewoon. Ik heb nooit gesnapt dat die beplanting daar is neergezet, terwijl er bij de aanleg van deze tuin echt overal goed over nagedacht is.
Enfin, dit stukje noem ik nu 'mijn klein Frankrijk'...


De Stokrozen komen ook weer op, maar het is minder dan vorig jaar. We gaan het wel zien...

De achtertuin laat ik deze keer niet zien; de foto's waren niet mooi... 
En anders wordt het een beetje teveel van het goede.

18 opmerkingen:

  1. Jullie paradijsje staat er weer prachtig bij. Over "bij" gesproken, het zal er behoorlijk zoemen door de aanwezigheid van goed volk met zoveel bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig hoor. Wat is zomer toch mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk hè al die bloemen in je tuin.
    Leuk dat jij je eigen Frankrijk hebt gemaakt, nu hoeven jullie niet meer op vakantie :-)
    Maar goed idee om dat aan de zonkant te zetten, daar houden ze wel van.
    Kaasjeskruid heb ik ook. Ik knip het altijd af als het een beetje hoog wordt, dan loopt het later weer uit en vallen de stengels niet om omdat ze korter zijn, maar daardoor bloeien ze wel later.
    Je Hortensia's gaan straks prachtig worden. Tja misschien roze, maar daar kan je nu niks meer aan doen.
    Geniet er maar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie tuin! Niks mis met roze hortensia's, vind ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige tuin, mooie planten. Vaak kleuren mijn hortensias naar blauw/roze/paars/wit. Ik vind ze allemaal erg mooi. Hoorde ooit dat roestige spijkers bij de hortensia, dan krijg je blauwe bloemen \**/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk om even met je te mogen mee wandelen door je tuin. Genieten! Onze Hortensia's hebben al wel bloemen, maar ik kan nog niet zien welke kleur ze krijgen. Hier in het noorden van het land loopt de natuur nu eenmaal altijd een beetje achter. En ik kijk wel uit naar foto's van je achtertuin...😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, die laatste zin mag je wat mij betreft neteen schrappen, het wordt
    toch nooit tteveel, heerlijk omdat alles te bekijken. Wat het tijdstip van
    fotograferen betreft is het zeker waar dat juist in het begin van de avond
    zelf ook bij beginnende schemer eigenlijk de mooiste foto's te maken zijn.
    De klimhortesia iseen prachtige plant waarvoor ik helaas niet de geschikte
    ruimte heb. Elke jaar bloeien ze weer volop, geef DH af en toe maar een
    afremmend middeltje, hahaha zo zonde als er jaarlijks zoveel bloei verloren
    gaat. Het zijn zeker roosjes Elizabeth, inderdaad heel lieflijk en ze blijven
    ook ieder jaar weer enorm hun best doen. Het is nu echt Campanula tijd,
    hier ook allemaal dikke randen langs de border. Ijzersterk en jaarlijks een
    feest van keur. Ekijk nu toch de hortensia struiken nu je ze lief behandeld
    hebt trakteren ze je op gigantische hoeveeelhden bloemen, PRACHTIG.
    Overigens de toevoeging van een mengelstje blauwmaker werkt ook
    maar matig is mjn ervaring. Merk wel dat de bleoemen die meer schaduw
    krijgen wel redelijk blauw blijven. En uiteindelijk later in het jaar verkleuren
    hortensia's toch helemaal terug tot uiteindelijk bijna beige.
    Leuk om nu voor het eerst jullie klein Frankrijk te kunnen bewonderen, en ze
    hebben er zin in dat is duidelijk. Mooi ook de begoeiing van de border aan
    de noordkant, en prachtige combinatie. Heb genoten van post..........

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige tuin, bij jullie is de natuur verder dan hier. Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kijk graag mee in de tuin, altijd leuk! Ook bij mij komt meteen op dat roze hortensia's ook mooi zijn en ze verkleuren naar gelang de zuurgraad van de grond. Waarschijnlijk weet je dat wel en natuurlijk mag je blauwe mooier vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat valt er toch veel te genieten in de tuin, tenminste als je er oog voor hebt. Heerlijk zoals het er bij jou bij staat. Die roosjes heb ik ook in de tuin. Volgens de tuinman kun je ze nu kort snoeien en komt er een 2e bloei. Ik stel het uit, want er zitten zoveel knoppen in, zonde denk ik dan. Blauwe Hortensia's vind ik ook mooi, maar een goede felle fuchsia kleur mag ook van mij. Gewone Hortensia's snoei je elk jaar !/3 aan takken terug en verder de dorre bloemen, dit leerde ik op de tuincursus. Zo verjongt de struik zich. Maar tegenwoordig heb je ook andere soorten die je wel rigoureus kunt snoeien. 1 Van de lavendelperken doet het slecht bij mij, waarschijnlijk teveel schaduw en mogelijk is de grond op die plek te vochtig. Volgend jaar opruimen en lavendel op andere plek. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel veel bloemen, om van te genieten dus!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat kan je genieten van de tuin hè, zo in het late voorjaar.
    Wat leuk dat je ons meeneemt door je mooie tuin. Zo mooi om te zien, al die bloeiende bloemen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijke tuin. Zoveel variatie in kleur en vorm. En dan die leuke sloot, het is allemaal prachtig. Veel werk, maar ook veel genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een bloemen en heerlijk kleuren, jullie lavendel is prachtig! Echt genieten nu :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een bloemenweelde daar krijg je toch geen genoeg van, Het hoort toch ook bij deze tijd mooie tuindingen altijd leuk om bij een ander te loeren :))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je tuin is mooi, dat laten je foto's wel zien. En je stukje Frankrijk zal wel heerlijk geuren.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...