Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 13 juli 2021

Alison&Mae Ufo op "Dinsdag dekentjesdag' (2)

Het blijft een leuke bezigheid; dekentjes maken. Vorig jaar heb ik er een aantal gebreid, waarvan ik er nog steeds één moet afmaken, maar dit jaar ga ik voor haken.



Sinds ik het mozaïek haken (her)ontdekt heb, ben ik niet te stoppen. Want ook binnen het mozaïekhaken zijn er zoveel mogelijkheden. Natuurlijk maakte ik op mijn Pinterest board crochet een sectie aan voor mosaic crochet en ook op Instagram ging ik verschillende hashtags daarover volgen.

Begin juni blogde ik HIER over mozaïek haken en sindsdien heb ik de smaak goed te pakken.
Er zijn grofweg 2 manieren voor het mozaïek haken waarbij je meestal met 2 kleuren werkt;
1. de (af)knipmethode
2. de heen en weer methode

Bij de (af)knipmethode werk je alleen aan de voorkant van je werk en hecht je iedere toer de nieuwe draad aan met een opzetlus, HIER zie je hoe dat gaat.
Aan het einde van de toer haak je een extra losse waardoor het draaduiteinde meteen verankerd zit.

Misschien ben je geen fan van draadjes afhechten. Maar bij sommige werkstukken in deze techniek hoeft dat ook helemaal niet. Het kan juist leuk staan om aan beide kanten franje te hebben. Probeer je draaduiteinde steeds een beetje gelijk te houden. Ik doe meestal iets van 4 à 5 cm. 
Bij een kinderdekentje is de franje af te raden, maar als je een placemat maakt is het juist leuk.
Een ander groot voordeel van de afknipmethode is het verhelpen van een foutje in je vorige toer. Je hoeft dan alleen maar die ene toer uit te halen. Bij heen en weer haken zijn het er altijd twee...

Ik heb een prachtige foto-tutorial gevonden KLIK, waarbij je stap voor stap kunt zien hoe de (af)knipmethode (ook wel overlay mosaic crochet) werkt. Ze doen het aanhechten van een nieuwe draad hier alleen wel net weer ff anders.
Misschien vind je het leuk om een keer deze techniek te proberen. Je kunt van het oefenstukje meteen een onderzetter maken.
De grafiek in de tutorial laat 17 steken zien, maar je moet altijd een extra steek rekenen aan het begin en einde van iedere toer. Die kantsteken haak je altijd 'gewoon' in de hele steek eronder, dus door 2 lusjes.
Alle andere vasten haak je altijd in de achterste lussen van de vorige toer.

Een kruisje in een hokje betekent dat je een stokje haakt en die maak je altijd in de voorste lus van de steek die 2 toeren lager ligt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ik zag bij iemand op Instagram een leuk verspringend patroontje en heb dat eerst als proef na gehaakt, zie hiernaast met het beige-bruine garen.
Het beviel me wel en toen ben ik gestart met een dekentje waarbij de basiskleur grijs is en ik verloopgaren van de Action (Ufo) gebruikte.





Maar ik zag al aankomen dat ik te weinig lichtgrijs garen zou hebben voor een heel dekentje en besloot extra bollen erbij te halen.
Toen zag ik heel zachtroze liggen, en dat matchte perfect met het verloopgaren.
Dus ik ben maar opnieuw begonnen!
Ik heb 134 steken, 132 patroonsteken + kantsteken en haak met 4,5.


Het is eigenlijk een heel fijn beginnerspatroontje omdat je elke toer hetzelfde haakt, maar het motiefje (12 steken) schuift alleen steeds 3 steken op.

Action Ufo dekentje met herhalend patroon van 12 steken
De witte vakjes geven mijn lichtste garen aan, de zalmroze vakjes mijn gemêleerde Ufo garen.
Je gebruikt deze garens om en om per toer. En altijd maar één kleur per toer!
Ook al staat er een gekleurd vakje in de lichte toer, gewoon de steek met licht garen haken.
Het diagram lees je elke toer van rechts naar links als je rechtshandig bent. Je begint onderaan.




Na de lossenketting  (veelvoud van 12 + 2) eerst 2 toeren gewone vasten haken, dus in beide lusjes steken.
Veelvoud van 12 + 2 kantsteken, die in het diagram buiten de rode lijnen worden aangegeven.
Het patroon begint bij toer 1, boven  de zwarte vette lijn.
Het patroon eindigt bij toer 4, onder de zwarte vette lijn.
Vanaf toer 1 alle vasten in de achterste lus haken, behalve de 1e en de laatste vaste (=kantsteek)
Vanaf toer 2 idem, en alle stokjes (x) in de voorste lus haken waarbij je 2 toeren lager insteekt
Toer 2 t/m 5 steeds herhalen.

Op dit moment weet ik nog niet of ik het hele dekentje in dit motief zal haken. Jullie gaan het zien t.z.t..




18 opmerkingen:

  1. Wat een mooi dekentje wordt dit weer. In een techniek die me erg ingewikkeld lijkt, maar waarschijnlijk is het een kwestie van goed lezen en gewoon gaan doen. Veel haakplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is het echt. Klein en eenvoudig beginnen, stap voor stap. En als je het eenmaal doorhebt is het zò leuk!

      Verwijderen
  2. Ziet er goed uit ik ga er nog even verder mee lezen. Nieuwe techniek misschien ook wat meer energie. Ik doe op dit moment zo weinig.
    Haakt dat ufo een beetje fijn ??.
    Dat gemeleerde is wel leuk om te gebruiken icm resten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het garen haakt prima, ook de effen soort die ik gebruik. Het valt me enorm mee!

      Verwijderen
  3. Dat ziet er al heel leuk uit. Ik meen dat ik deze techniek ook een keer heb uitgeprobeerd, maar ik heb er nog nooit een heel werkstuk mee gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie uitgebreide uitleg. Mocht ik er ooit aan beginnen dan weet ik bij wie ik moet zijn als ik er niet uitkom ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartelijk bedankt voor de uitleg!

    Het mozaïekhaken trekt me enorm, maar eerst zal ik braafjes een paar werkstukken afronden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt de smaak te pakken, leuk :)
    Leuk weer een andere techniek, veel haakplezier, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig hoe je ineens in de ‘ban’ van iets kunt zijn. Het mozaïek haakwerk ziet er mooi uit. Leuke variaties. Ik vind het leuk om te kijken en door te klikken naar de linken, maar daar blijft het voorlopig bij. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk werd ik ook aangestoken door je. Als je doorhebt hoe het werkt, is het heel eenvoudig.
    Wat heb je mooie kleuren bij elkaar.
    Het zal vast heel mooi worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor beginners..... ja ja... nou deze haak-stuntel zal er maar niet aan beginnen.
    Maar ziet er wel heel leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet zeker dat jij dit ook kunt, gewoon stap voor stap volgen en als je het eenmaal snapt ga je als een tierelier. Maar ik weet niet of jij weleens haakt...

      Verwijderen
  10. Heel erg leuk!
    Op zich zou je uiteindelijk ook een randje rondom kunnen haken en dan om al die draadjes heen kunnen haken, dan heb je ze mooi weggewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is uiteindelijk ook de bedoeling hoor. En de draadjes knoop ik steeds losjes 2 aan 2 aan elkaar en worden onzichtbaar weggewerkt.

      Verwijderen
  11. Tot nu toe had ik me niet verdiept in mozaïek haken, omdat ik de voorbeelden die ik kende niet zo mooi vind. Maar nu ik eens op jouw Pinterest-pagina keek, zie ik dat er veel meer mogelijkheden zijn, en zie ik heel mooie voorbeelden staan. Wie weet, als het lichamelijk weer lukt, ga ik dat toch ook eens proberen.
    Veel plezier bij het maken van je deken, ben benieuwd met welke patroontjes je ons gaat verrassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel leuk en mooi deze methode. Het is ook inspirerend, het lijkt me net als inbreien.
    Wil het ook echt eens gaan doen, alleen nog maar bekeken op Printerest
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit gaat een heel mooi dekentjes worden, prachtige kleuren ook. ook
    voor mij als leek lijkt het heel ingewikkeld maar ik begrijp dat je
    even de slag te pakken moet krijgen. Ga het zeker een keer proberen
    maar ben nu eerst bezig met iets anders en dat is voor mij al een
    behoorlijke uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er echt prachtig uit. Ik wil dit zeker een keer uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...