Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zondag 11 juli 2021

Woord - associatie - inspiratie- creativiteit

Misschien een beetje vreemde titel boven dit blogbericht, maar ik wil jullie graag laten zien hoe je door één woord kunt komen tot verschillende creatieve uitwerkingen.
Ik weet niet of het bij iedereen zo werkt, vast niet... Maar dit is wel vaak mijn manier van denken & werken. En ik wil dit graag een keertje met jullie delen.

STREEP
Als voorbeeld neem ik het woord 'streep'. Zodra je dit leest, heb je waarschijnlijk meteen een beeld voor ogen, iets wat het eerst bij je boven komt. Misschien is dit voor veel mensen een rechte streep op een stuk papier. Maar er is vèèl meer!

Loop je huis eens door en ga kijken wat er voldoet aan 'streep'. 
Ik heb dit gedaan en er zoveel mogelijk foto's van gemaakt, zie hieronder in de collage.


Een streep kan dus heel verschillend zijn; recht, gebogen, onderbroken, breed en smal afgewisseld, spleetjes, om en om, schuin. 
Je kunt je er in oefenen om bv een schets te maken van elke foto waarbij het dan echt om het soort streep gaat.

De volgende stap is buiten gaan kijken. Dat kan in je eigen tuin zijn, of tijdens je wandeling of het boodschappen doen.



Als je geen tijd/zin hebt om rond te kijken, dan kun je ook gebruik maken van een website met gratis afbeeldingen (foto's, illustraties, vectoren, video's). 
Voorbeelden hiervan zijn Pixabay en UnsplashFreeimages of Pexels.
Eigenlijk zou je daar nu eens even moeten gaan zoeken en het woord 'streep' invoeren. Je zult versteld staan wat je allemaal te zien krijgt. Over inspiratie gesproken...

We zijn nu eigenlijk alleen nog maar bezig geweest met beelden, afbeeldingen...



Maar misschien denk je wel meer in woorden. Die kunnen je overal te binnen schieten, dus zorg dat je een stuk papier bij de hand hebt als het even kan.
Het is heel gek, maar bij mij gebeurt dit altijd onder de douche of als ik wil gaan slapen. En zie dat maar te combineren met opschrijven 😉

Wat je doet is eigenlijk mindmapping; je geeft weer wat er in je geest gebeurt d.m.v. woorden, pijlen, krabbeltjes, kleine tekeningetjes, lijstjes ...

    






Na het maken van de foto's ging ik de badkamer schoonmaken en toen zag ik nog meer. De handdoekstangen, de tegels die eigenlijk stroken zijn, de voegen, de stang van de douchekop, de waterstralen uit de douchesproeier, de watersporen, de gleuf als doucheput, de plank waar spulletjes op liggen. De kam bij de wastafel deed me denken aan haar.
En toen ik later de was ging ophangen, zag ik 'streep' in de lijnen van de droogmolen. Ik zag een touw liggen, waar ik strepen in zag, het stiksel van een gordijn was ook een streep.
Ik dacht later aan de spijlen van de box van Moos en de gestreepte handdoekjes in ons toilet.




De voorbeelden die ik tot nu toe heb genoemd zijn allemaal letterlijk bedoeld. Maar je kunt een woord als 'streep' ook nog figuurlijk benaderen. Daar zit dan toch vaak weer een verwijzing in naar de letterlijke betekenis en/of voorstelling.
- een streep door de rekening zetten
- ergens een streep door /onder zetten
- een streepje voor hebben
- een streepje aan hebben
- er loopt een streepje door

Misschien zeg je wel 'dat laatste geldt voor jou' en ach.. ik het weet het... ik kan doordraven en erg ver gaan en vaak word ik gewoon moe van mezelf. Dan is het hoog tijd om een nuchter klusje te gaan doen.




Maar.... ik hoop dat ik je een manier heb aangereikt waar je mee uit de voeten kunt als je iets creatiefs wil bedenken/maken. Je kunt dit bij vele manieren van creatief bezig zijn gebruiken.
Wat je wel moet doen, is op tijd stoppen! Als je iets tegenkomt wat je aanspreekt en waarvan je denkt dat je ermee uit de voeten kunt, dan moet je aan de slag gaan.
Je kunt dan de woorden die je gaat gebruiken markeren, en bepaalde foto's erbij leggen.

Wat je eigenlijk doet, is vanuit een woord heel breed zoeken, keuze's maken en je vervolgens weer beperken tot hooguit een paar items en dat uitwerken op je eigen manier.

Waar ik nu benieuwd naar ben, is of jij in bovenstaande iets herkent en of je er iets van mee wilt nemen.....

17 opmerkingen:

  1. Ja ja vandaag denk ik in strepen🙈 oei stoppen is dan weer een heel dingetje, maar leuk is het wel. En de beste ideetje kontstaan niet achter een bureau maar spontaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke manier van denken en werken. Voor mijn quilts heb ik het niet nodig, maar het is een leuke manier van inspiratie opdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant Elizabeth, (ik zie nu overal streepjes) een hele analyse van het denkproces, daar sta ik nooit bij stil. Ik ben zelf duidelijk een beelddenker en vaak krijg ik mijn ideeën vlak voor het slapengaan. Ik heb dan ook een kladblokje naast mijn bed liggen en kan in het donker daar wat opschrijven. Ik kan het dan loslaten en val dan wel in slaap. Als ik het niet kan opschrijven kan ik niet slapen uit angst om het idee kwijt te raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke analyse, ik ben blij dat het bij wat minder "complex" werkt, ik ben gewoon een beelddenker. Als ik denk aan garens in mijn voorraad, zie ik van alles wat ik daarmee zou kunnen doen, hoe ik de verschillende kleuren zou kunnen combineren, of ik ermee zou gaan haken of breien, zelfs welke naalddikte ik zou gebruiken. Heerlijk vind ik dat, want zo kan ik, op momenten dat mijn lichaam het niet toe laat creatief bezig te zijn, toch lekker bezig zijn met mijn bolletjes 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd leuk om een nieuw handvat te krijgen om bezig te zijn. Ik ga het zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dan heb je nog niet alle associaties gehad en alle andere zijwegen. Leuk om te doen, maar wel bij de les blijven en niet doordraven. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou, je staat er "gestreept" op. Grappig hoe een creatief brein werkt. Mooi voorbeeld heb je gemaakt met een woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. strepen, strepen, strepen...
    leuk, hoe verschillend stepen kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je dit allemaal met ons wil delen en ons laat zien om ook eens anders naar dingen te kijken.
    Fijne week.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke uitgebreide uitleg geef je ons hier Elizabeth.
    Wel vermoeiend hoor, als je zolang bezig bent met een woord.
    Heb vroeger ook wel zulke dingen gedaan, waarbij ik ging tekenen n.a.v. woord of thema, maar meestal gebruikte ik dan het eerste wat ik me op kwam.
    Dat was inderdaad vaak voor het slapen gaan (altijd potlood en papier naast mijn bed), onder de douche, of tijdens het autorijden. In ieder geval alleen als je niet teveel afgeleid wordt.
    Maar met het maken van mijn quilt heb ik het niet nodig.
    Voor mij heb je een STREEPJE voor hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor mij is dit heel herkenbaar Elizabeth, ik ben ook zo'n doordraver en mijn
    fantasie slaat regelmatig op hol. Iets waar ik overigens heel blij mee ben maar
    heel soms word ik moe van mijzelf. Prachtig hoe je hier het word Streep vertaald
    hebt, inderdaad ongeacht welk woord je in gedachten neemt is daar van alles
    en nog wat van te vinden. Maar.......ik denk wel dat een heleboel mensen totaal
    geen oog voor detail hebben. Wel heel mooi hoe je hier een voorbeeld geeft hoe je
    op een geheel andere wijze naar dingen kunt kijken, een soort ontdekkingsreis.
    En zo'n heel proces geeft een mens een gevoel van gelukzaligheid.
    Hoop dat veel mensen deze manier van creatief bezig zijn als een uitdaging
    zullen ervaren enn het gaan proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een troela ben ik ook, dit bericht heb ik net geloof ik bij de
    voorgaande post geplaatst, sorry. Gelukkig had ik een kopie gemaakt😉

    Voor mij is dit heel herkenbaar Elizabeth, ik ben ook zo'n doordraver en mijn
    fantasie slaat regelmatig op hol. Iets waar ik overigens heel blij mee ben maar
    heel soms word ik moe van mijzelf. Prachtig hoe je hier het word Streep vertaald
    hebt, inderdaad ongeacht welk woord je in gedachten neemt is daar van alles
    en nog wat van te vinden. Maar.......ik denk wel dat een heleboel mensen totaal
    geen oog voor detail hebben. Wel heel mooi hoe je hier een voorbeeld geeft hoe je
    op een geheel andere wijze naar dingen kunt kijken, een soort ontdekkingsreis.
    En zo'n heel proces geeft een mens een gevoel van gelukzaligheid.
    Hoop dat veel mensen deze manier van creatief bezig zijn als een uitdaging
    zullen ervaren en het gaan proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, je bent geen troela...:) Het is goed gegaan!
      Ik vind het erg leuk dat het zo herkenbaar is. Dat kom ik nl. niet zo vaak tegen...

      Verwijderen
  13. O ja, dit gebeurt regelmatig. Ik trek ook wel eens een boek zomaar uit de kast en ga daar mee verder. Ik heb alleen een blokkade op dit moment met de letter N in glas. Niets, Niks, Noppes, Nul. Je hebt het wel helemaal goed uitgelegd. En je brengt me weer op het idee om misschien toch maar weer eens boek te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ga dit zeker eens proberen Elizabeth. Leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben ook vaak op die manier bezig. Nu zie ik natuurlijk opeens allemaal strepen. Letters zijn opgebouwd uit strepen. Het veld waarin ik dit typ is afgebakend met strepen. De luxaflex is ook duidelijk een gevalletje Streep, Er ligt een gestreept lint op mijn bureau en bij mijn aantekeningen staan ook wat strepen om zinnen te benadrukken en onderwerpen van elkaar scheiden. En op mijn koffiekopje staan ook strepen. En dat alles op 1 vierkante meter.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...