Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 1 juni 2021

Inspiratie.. Mozaïek haken

Heb jij dat soms ook... , dat je iets ziet op de blog van een ander en dan laaiend enthousiast wordt?
Ik had dit onlangs toen ik bij Sofie in DIT blogbericht haar prachtige kussen zag!
Ze haakte dit volgens de mosaic methode en vol belangstelling ging ik kijken bij de link van het patroon die ze had gegeven.

Nu had ik al eens eerder iets geprobeerd met die techniek, een klein projectje om het onder de knie te krijgen en dat heb ik nog nooit laten zien... Kijk, deze etui (die nog een rits moet krijgen):



Maar tot mijn stomme verbazing zag ik dat in het uitgeschreven patroon dat Sofie linkte, de techniek toch een beetje anders in zijn werking ging!
Hier werd alleen aan de voorkant van het werk gehaakt en bij elke toer werd een nieuwe draad gebruikt en aan het einde weer afgehecht. Je gebruikt bij mosaic haken de kleuren altijd om en om.
Het leek mij omslachtig en ja... al die draden moet je een keertje afhechten...
Maar het patroon lezen is op deze manier veel eenvoudiger. 
Wat ook nieuw was, was dat het patroon vanuit de hoek werd gemaakt, je begint en eindigt dus met een punt en vanaf het breedste punt ga je weer minderen.



Natuurlijk kon ik het niet laten om een proeflapje te starten.

Maar ik vond het garen te dik (Royal) en de haaknaald (5) idem dito.






Dus een nieuw proeflapje (Soft) en haaknaald 4 en dat werd veel beter. Van de 2 beginlossen, haakte ik er inmiddels steeds maar 1 ... dat beviel mij beter.






En toen dacht ik 'maar je moet toch volgens deze methode ook gewoon een rechte lap kunnen maken?'
Het was inmiddels bedtijd en ja hoor... het was weer zover... Mijn hoofd tolde en mijn hersenen draaiden op volle toeren. Uiteindelijk ging ik maar uit bed om een beschuitje te eten en een glaasje melk te drinken. Dat helpt meestal wel.
Toch keek ik even op mijn telefoon en warempel.. ik vond precies waarover ik aan het denken was!
Soms lijkt het toch alsof die dingen gedachten kunnen lezen!

Bij De Handwerkjuf vond ik een geweldig uitgebreide uitleg in diverse tutorials hoe je zoiets doet.
Op dat moment heb ik het niet allemaal doorgelezen, maar wel direct bewaard.
Gelukkig sliep ik daarna vrij snel, maar de volgende ochtend... je begrijpt het wel...




Alle lof voor deze Handwerkjuf, wat kan zij goed en duidelijk uitleggen!
M.b.v. de tutorials maakte ik stap voor stap dit proeflapje en ik denk dat ik er maar een kleedje of onderzetter van maak voor de veranda. Het zijn wel matchende kleurtjes...

De Handwerkjuf heeft in het diagram aangegeven waar een stokje in de 2 toeren lager ingestoken moet worden, en ook het aantal vasten dat je achter elkaar moet haken.
Dat maakt het haken vanaf een diagram stukken eenvoudiger!
En je zou in ieder diagram dat zelf kunnen toevoegen, zodat je meer houvast hebt en niet steeds hoeft na te denken.'
De geschreven instructie met afkortingen vind ik minder prettig. En dat komt omdat ik er een andere logica op na houd, dan zij. Dat zal zeker aan mij liggen, want zij is ICT-er en gewend om logisch na te denken.
Maar ik heb met de kleine toevoegingen aan een diagram geen geschreven patroon meer nodig, dus dat probleem is ook opgelost.



Maar..., ik ging me toch weer afvragen hoe het mosaic haken op de oude manier ging. Ik wist nog wel dat je daar geen draden afknipte en dat je zowel aan de voorkant als aan de achterkant haakte en dat je soms extra lossen moest haken en vasten moest overslaan.... 
De foto hierboven is van februari 2019. Ik heb toen dit kussen gemaakt, en was het eigenlijk al weer helemaal vergeten.


En toen vond ik HIER bij Gathered beide methoden in één artikel bij elkaar!
Ze laten het daar echt stapje voor stapje met foto's zien, wel in het Engels geschreven. Maar met filmpjes erbij...
  • De methode waarbij je alleen aan de voorkant haakt en steeds de draadjes afknipt heet Overlap mozaïek haken. Dat is dus het geval bij het patroon van Sofie en bij De Handwerkjuf. Het is inderdaad overlapping; want je haakt de stokjes helemaal over de vasten van de vorige toer. Het wordt ook wel de knipmethode genoemd, omdat je steeds de draadjes afknipt en met een nieuwe draad begint.
  • En de methode waarbij je zowel aan de voor- als achterkant haakt en lossenslierten maakt, heet Inzet mozaïek haken. Deze methode zie je veel in Engelstalige patronen.
Het leuke is wel, dat je de diagrammen bij beide methoden kunt gebruiken.
Nou, ik ben inmiddels helemaal fan en moet natuurlijk nog wel het één en ander gaan uitproberen...

En laat ik nu vlak voordat ik dit blogbericht plaats, een uitleg zien bij Wolplein
Met een duidelijk filmpje erbij voor de liefhebbers!

17 opmerkingen:

  1. Ah, je was op ontdekkingstocht. Leuk dat je na al die jaren dat je al handwerkt toch weer nieuwe technieken ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om weer een nieuwe techniek van je te zien. Deze ken ik niet, mooie effecten krijg je ermee. Je kussen is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een leuke en mooie methode. Ik ga straks eens op je links klikken !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al een aantal keren zag ik het langskomen en iedere keer dacht ik 'dat moet ik eens proberen', maar het is er nog niet van gekomen 😊. Nu ik je blogje lezen en je kussen zie (prachtig!), kriebelt het wéér. Maar eerst ga ik toch maar wat andere projecten afmaken. Ik krijg een soort déjà-vu: net als bij de Gelli Plate probeer ik niet overstag te gaan, maar ik begin al wat schuiner te leunen 😂. Wat knap dat je de moed niet hebt opgegeven en allerlei manieren hebt uitgeprobeerd. Geweldig dat je al dit uitzoekwerk met ons deelt. Dit blogje zet ik alvast in mijn favorieten en ik volg heel graag hoe je verder gaat. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg leuk inderdaad, en ik ben ook niet zo'n fan van iedere toer de draad afknippen... Dus ik ben heel blij met je zoektocht en dat je hier alles bij elkaar hebt gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ik zag het ook al langs komen maar heb het naast me neer gelegd het duizelt me een beetje . Al ga ik wel de filmpjes eens bekijken om te zien of het helder wordt. Doe mij nu ook maar een beschuitje en een glaasje melk. Ha ha ik ben ook wel regelnatig aan het nachtbraken en gebruik ook dit recept

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh wat herkenbaar, om midden in de nacht je bed uit te gaan om iets te gaan doen omdat je anders toch maar wakker ligt.
    Ik heb zelfs patronen getekend midden in de nacht.
    Mooi gehaakt hoor, niet dat ik er iets van begrijp, maar ik snap nu wel dat dit dezelfde techniek is hoe mijn pannenlappen zijn gehaakt die ik gekocht had op MP, en die ik laatst op mijn blog liet zien.
    Mooi en zo lekker dubbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo leuk om te lezen hoe intensief je hier mee bezig bent geweest, volgens mij
    doe jij alles zeer intensief. Ik dacht even datje zelfs midden in de nacht meteen
    aan de haak was gegaan en niet meer te stoppen was. Dat kussen uit 2019 is ook erg
    mooi. Het is een prachtige techniek. En aan je lapjes te zien heb je het al helemaal
    onder controle. Mooie combinatie dat Blauw/Groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke techniek. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niks van snap. Maar zo te lezen ben ik niet de enige. Leuk dat je anderen inspireert om het ook te proberen. Ik houd het maar even bij mijn vlaggetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie techniek, ik moet het nog eens lezen want het lijkt me moeilijk, je etui is erg leuk en ook je kussen met vrolijke kleuren.
    Buitengewoon dat je je daar helemaal voor inzet om het onder de knie te krijgen met die verschillen en met al die draadjes lijkt me niet zo handig, ook al is het mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik heb het ook ooit gedaan, maar niet met draadjes steeds afknippen, veel te veel werk en gedoe lijkt mij. Met lossen en vasten en stokje dieper insteken. Was eerst nog wel een dingetje voordat het goed kwam. Leuk dat je alles hebt opgediept. Ga de linken nog nalezen. Het proefje is mooi, zonde om niet te gebruiken. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi geworden maar ik snap dat je blijft malen als je in bed ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige methode en mooi resultaat, maar voor mij allemaal abracadabra.
    Knap, al dat haakwerk !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit is ook al zo'n leuke haaktechniek. Ook ik zag het filmpje op Wolplein, wil het toch eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het ziet er heel intrigerend uit, eigenlijk kan ik het ook niet laten om het uit te proberen. Nou ja, in de zomervakantie dan. Dank voor de links!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt je er echt goed in verdiept zeg. Het is prachtig dat mozaïek haken.
    Maar ik vond het best moeilijk te volgen. En van de tekeningen snapte ik echt helemaal niks.
    Ik denk zomaar dat er nog wel meer volgt bij je.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...