Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 18 februari 2022

Klusser-de-klus

Omdat we waterschade op onze houten vloer in de woonkamer hebben, was het nodig dat die behandeld werd. En dat was geen overbodige luxe, want de vloer heeft aardig wat te lijden gehad in de vijfenhalf jaar die we hier nu wonen. 



De vloer was behandeld met was en ieder druppeltje blijf je dan zien. Daar wilden we heel graag van af.
Bovendien is hij een beetje rood van kleur en erg bepalend.
We kwamen in contact met iemand die veel ervaring heeft met het oliën van vloeren en we zochten een kleur uit.


Afgelopen dinsdag was het zover; de vloer zou eerst helemaal geschuurd worden en daarna geolied.
Dus de dagen ervoor waren we druk met leeghalen van zowel de voor- als achterkamer.
De vloermannen waren met z'n tweeën en daardoor was de klus i.p.v. twee dagen in één dag geklaard. 
Wow, wat is dat mooi geworden!


Mooi mat en een prachtige tint olie die de vloer recht doet. Ik ben zo blij dat ik niet vergrijsd heb gekozen, dat had ik nl. eerst wel in m'n hoofd...


Toen we de kamer eenmaal leeg hadden gehaald, besloten we om twee muren een andere tint verf te gaan geven. We hadden het daar weleens meer over gehad, maar zagen er tegenop..

De kleur die op de muur zit, was helaas minder groen uitgevallen dan wij hadden verwacht.
Dat komt door de lichtinval; de voor- en de achterkamer hebben elk aan twee zijden grote ramen.
Dus we kozen nu een tint die veel minder blauwgroen bevat, en helaas moesten we kiezen vanaf zo'n heel klein vlakje...



Ik trok de stoute schoenen aan en besloot het zelf te doen. Natuurlijk bekeek ik wat filmpjes en ik plakte de randen en hoeken af met het betere schilderstape.
Maar toen ik net begonnen was met de plafondrand te tapen en even iets wilde corrigeren, trok ik wat plafondverf mee. Dus daar durfde ik niet verder mee te gaan; ik zou dus heel secuur met een kwastje te werk moeten gaan.


En zo is het dus geworden. Ik heb de volgende dag nog een tweede laag opgebracht, want hier en daar dekte het nog niet helemaal goed.
Op de filmpjes die ik had bekeken verfden ze eerst de randen rondom met een kwast en daarna gingen ze de banen of vlakken maken met een roller, die je vooral niet te hard moest aanduwen.
Ik was boven de deur begonnen en zal al snel dat je precies de streep van de verfkwast zag. 
Daarom heb ik het precies andersom gedaan; eerst rollen tot bijna bovenaan en dan met de kwast het uiterste randje en de verf nat in nat in elkaar draaien. En steeds maar een stukje van hooguit 50 cm.
Anders is de verf al tè droog en ga je verschil zien.




Toen ik klaar was met sauzen, trok ik het afplakband voorzichtig weg. Helaas stond mij toen een onaangename verrassing te wachten...
De foto rechts is van heel dichtbij genomen hoor. Uit de verte lijkt het minder erg.
Maar nu snap ik wel waarom de schilder 5 jaar geleden geen afplakband op deze onregelmatige spuitmuur heeft gebruikt!

Inmiddels zijn de ramen gezeemd, de vitrage gewassen en alle opgeslagen meubels (in de garage) van nieuwe viltjes voorzien.
Morgen komt onze zoon helpen met alles terug zetten. Wat zal het weer een fijn gevoel zijn om gezellig in de kamer te kunnen zitten!




18 opmerkingen:

  1. De vloer ziet er prachtig uit Elizabeth, een hele mooie kleur.
    En ja het schilderwerk, altijd wel een probleem wanneer je zo’n groot kleurverschil hebt.
    Ook met structuur is het moeilijk om een strakke lijn te krijgen.
    Wij zijn ook aan het denken om een muur in de kamer een andere kleur te geven, maa we zijn er ook wel een beetje huiverig voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hard gewerkt, met prachtig resultaat,,goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige vloer, beter dan de vorige. Goed dat je gelijk de wanden aanpakte. Werken in een lege ruimte gaat beter. Bij ons moet er ook wat gebeuren, maar tzt laat ik het wel doen. Heerlijk alles weer fris. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe warm stoken jullie het in die kamer? Want de verf kan alleen maar zo snel drogen als het te warm is. Daar kan zelfs een professioneel schilder dan niet tegenop schilderen, en blijf je strepen zien.
    Wel een mooie kleur, voor zowel muur als vloer. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was 19 graden... De strepen zijn inmiddels allemaal weg na de 2e schilderbeurt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige vloer hebben jullie nu, wat een verbetering zeg. En dan meteen kleur op de muur, wel fijn dat alles leeg was, werkt zo veel fijner. Gezellig hoor, nu de meubels nog terug, dan zitten jullie er weer netjes bij. En dat jullie er al vijfeneenhalf jaar wonen, tjee wat gaat dat snel zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie kamer zeg. Mooie vloer en, voor mij, een spannende kleur op de muur. Ik houd het altijd bij veilig wit. Wat zal het fijn zijn als jullie er straks weer gewoon kunnen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De vloer is inderdaad prachtig geworden Elizabeth, maar wat een werk hé,
    alles eruit slepen en elders neerzetten. maar groot gelijk nu het toch allemaal
    kaal is een prima tijd om dan ook de muren meteen maar aan te pakken, wat jullie
    toch al van plan waren. Met een donkere kleur is het altijd hee; moeilijk om
    scherpe lijnen te krijgen, wij hebben dat zelf ook gehad. En zijn toen alles
    goed droog was met een heel fijn kwastje wat je normaal voor aquarel of zo gebruikt
    de randjes bij gaan werken en dat was een behoorlijk klus. Mooie kleur de wanden,
    Morgen wordt dus een heerlijke dag als alles zijn plekje weer zal vinden, dat gaat
    genieten worden in zo'n mooie warme sfeervolle nieuwe kamer, geniet volop!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is de vloer mooi geworden! En je muur ook, knap dat je dat zelf hebt gedaan. Je hebt eer van je werk hoor en nu lekker genieten van bijna een nieuw huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige vloer en je muur ook heel mooi vind het altijd een geel ding een nieuwe kleur.Is met behang net zo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een hele klus maar de vloer is prachtig geworden. Wat een heerlijk ruime kamer en weer fris in de verf, als nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De vloer is mooi geworden. Heb dat destijds ook laten doen de vloer in de olie.
    Helaas moet je dat wel bijhouden, dus soms even opnieuw in de olie om de vloer mooi te houden.
    Dat deed ik dan vooral op de plekken waar veel gelopen wordt.
    Nu kan ik dat niet meer helaas.
    Je kunt de vloer prima dweilen, maar koop dan wel speciaal spul van HG voor geoliede vloeren, dat gaat prima. Gewone schoonmaakmiddelen mag je niet op deze vloer gebruiken.
    Je hebt de muren prachtig geschilderd.
    De verf loopt door onder het afplakband heen. Dat is lastig met zo'n bobbeltjes muur.
    Maar zo uit de verte ziet het er prima uit.
    Morgen lekker de meubels weer terugzetten en genieten van een schone en frisse woonkamer!
    Lekker uitrusten maar, dat heb je wel verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben een speciaal onderhoud set gekregen! Een om nat af te kunnen nemen en eentje om kleine beschadigingen bij te werken.
      Het is genieten nu alles weer ingericht is!

      Verwijderen
  13. Jeetje, wonen jullie er al weer vijfeneenhalf jaar??? Ik weet nog dat je de vorige buren zo aardig vond 😉. Wat wonen jullie nu toch lekker!
    Eerst dacht ik heel even dat Eunice waterschade had veroorzaakt, maar ik besefte gelijk dat dat niet kon; dat was veel te kort dag 😉.
    Wat is de vloer prachtig opgeknapt! Ik kan me voorstellen dat deze kleur meer rust geeft. Een groene wand combineert er mooi mee. Jammer dat de rand groen/wit niet helemaal strak is, maar je hebt je uiterste best gedaan! En inderdaad, vanuit wat verder weg ziet het er mooi uit (hoe vaak ga je met je neus op de rand zitten? 😂).
    Heerlijk om zo al met een soort voorjaarsschoonmaak bezig te zijn.
    Hopelijk viel de pannenschade op de schuur mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wonen jullie er al weer zo lang. Ik weet nog dat ik las dat jullie dit huis gevonden hadden. De vloer is prachtig geworden en ja, een muur verven is wel een dingetje, maar succes met de rest, Groetjes Wilma Oud

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat is je vloer opgeknapt, mooi dat lichte. Ik koos nog een wat lichtere vloer maar wilde ook beslist geen grijs. Bij ons is de vloet ook zo mooi mat.Ben er nog steeds heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt gelijk, nu is de vloer inderdaad veel mooier en je hebt meer licht in huis daardoor. En de muren een nieuw kleurtje, top! Onthoud ook dat NIEMAND zoals jij met zijn neus in de hoekjes gaat kijken naar de afwerking.....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat gaat de tijd toch snel hé? Inmiddels ben je natuurlijk al lang klaar met klussen en aan het genieten van het resultaat. Wel een mooie klus om nu te doen, als het straks dan mooi weer is kun je heerlijk naar buiten :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...