Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 december 2021

Y --> ... Crea 2021

Deze letter kostte me natuurlijk hoofdbrekens... 
Allereerst ...: is het nu een /ij/ of een /ie/ of een /j/ qua uitspraak? Ik wil de letters graag fonetisch gebruiken bij de uitwerkingen voor Crea 2021...

Ik ging eerst maar eens op zoek naar informatie.
Onze Taal gaat in op de kwestie medeklinker of klinker, de uitspraak en de oorsprong.
Dutch Grammar legt het verschil tussen ij en y goed uit, vind ik.

Hierna moest ik natuurlijk een keuze maken. Alles afwegend vond ik mijn oorspronkelijke plan 'ijzerdraad' niet kunnen en daarom ging ik zitten broeden op een woord dat met een y begon en wat ik tevens als materiaal of techniek zou kunnen gebruiken.
Omdat ik al snel uitgedacht was, en alleen met 'yoghurt' overbleef, zocht ik deze woordenlijst op,
En daar kwam voor mij niets uit om over te gaan werken.
Dus ik hield het bij yoghurt!


De magazines van de supermarkten werden tevoorschijn gehaald en ik ging driftig op zoek naar reclame pagina's over yoghurt...
In gedachten zag ik borden vol met yoghurt en dan met van die sierlijke draaiingen erin. Maar in werkelijkheid viel het niet mee om iets te vinden.

Wat ik kon gebruiken knipte ik uit.
Hiernaast zie je mijn werkfoto - voordat ik het ga opplakken schiet ik vaak een fotootje - maar hij is wat bewogen.







Toen bedacht ik dat ik misschien een 'yoghurt' Y kon maken. Van stevig papier knipte ik deze letter en toen gingen er laagjes gesso en modeleerpasta over heen. Uiteindelijk heb ik het paletmes gepakt want met een kwast blijf je smeren en krijg je niet zo dat volume wat ik wilde.


Toen de letter nog vochtig was, leek het wel op yoghurt, maar nu moeten we er samen om lachen omdat het meer op behangplaksel lijkt...
Nou ja, in elk geval is de bedoeling duidelijk. En daar gaat het om.

En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

21 opmerkingen:

  1. Leuk bedacht om yoghurt te gebruiken. Ziet er weer mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, goedemorgen, ik zit nu yoghurt te eten :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik dacht ook meteen aan Yoghurt en vind je grote Y, gemaakt van Yoghurt (euh, Gesso) heel mooi erbij.
    Met een beetje fantasie vind ik het nog steeds op Yoghurt lijken hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'De laatste loodjes wegen het zwaars' na de X nu de Y, wat een lastige letter! Toch is het je weer gelukt er iets moois van te maken.
    Wat je schrijft over het op zoek gaan naar een bepaalde afbeelding klinkt bekend. Vaak is het een flinke zoektocht, vooral als je dan ergens in je hoofd ervan overtuigd bent dat er een hele mooie afbeelding in de voorraad ligt (om die vervolgens pas veel later te vinden als hij niet meer nodig is). Maar gelukkig heb je de yoghurt gevonden.
    Het idee van de Y van modelleerpasta vind ik geweldig! Ik vind hem een echte yoghurtuitstraling hebben hoor. (onze behangplaksel ziet er heel anders uit 😂).
    De kleine rode accenten geven je werk nog iets extra's en nodigen de ogen uit om goed naar alle onderdelen te kijken.
    Weer een topuitwerking!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk bedacht en uitgevoerd, ja dit waren nog even een paar lastige letters...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was heel nieuwsgierig wat je voor materiaal voor de Y had gebruikt, maar op Yoghurt was ik niet gekomen. Toch vind ik het heel erg mooi geworden, tenslotte is Yoghurt een soort van belangrijk materiaal om ons lijf wat eiwitten te geven. Als je er tegen kunt natuurlijk! Je hebt er weer wat moois van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk die yoghurt letter! Leuk hoor dat creatieve proces soms werkt. Weet een geslaagde collage hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op de foto ziet het er zeker uit als yoghurt, dat dacht ik er al bij toen ik de zin eronder nog niet gelezen had. En hoe het er nu uitzien zien wij niet 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke collage, het ziet er voor mij zeker uit als yoghurt. Maar misschien kun je er nog een laagje gel medium gloss overheen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als Floreneeltje van Instagram ken je me wel. Nu reageer ik even op deze manier, ook op je yoghurt/behangplaksel (haha). Maar ook om te informeren of er komend jaar weer een nieuw project op stapel staat. Ik ben benieuwd. Dit jaar deed ik mee aan een Chronicles workshop-een soort dagboek c.q. art journal. In 2020 deed ik met jullie mee met 5220 onder mijn eigen naam Nel Wisse.
    Kun je 't nog volgen?
    Jou en je familie wens ik alvast goede feestdagen toe en hoop op reactie van je, zoals altijd.
    Groetjes van Nel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De eerste foto ziet er heerlijk uit hoor, ben gek op yoghurt.
    Je was natuurlijk al lang blij om iets te vinden bij die moeilijke letter, maar uiteindelijk is het prima gelukt.
    Nu nog maar 1 letter, die is gelukkig wel te doen denk ik.
    Kan me voorstellen dat je blij bent dat het alfabet niet langer is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik dacht meer aan gips dan behangerslijm bij het zien van de Y. Ondanks de weinige woorden met Y heb je er een leuke collage van gemaakt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het ziet er echt uit als een Y van yoghurt.
    Vind het grandioos gevonden en mooi verwerkt Elizabeth !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe origineel heb je dit weer bedacht Elizabeth. De geknipte
    letter Y ziet er toch echt uit als lekkere smeuïge yoghurt hoor.
    Het is ook inderdaad een moeilijk letter, zelf dacht ik ook nog
    aan Yoga, om mensen in yoga houdingen te gaan tekenen.
    Als ik nu op dit tijdstip je uitwerking goed zit te bekijken
    denk ik dat ik een schaaltje yoghurt ga eten, krijg er gewoon
    trek van;-) Vind het heel geslaagd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, ik kan me voorstellen dat deze letter je hoofdbrekens kostte. Maar je hebt het leuk opgelost, complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi gedaan weer, ik zou ook alleen op yoghurt zijn uitgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel apart én goed gevonden, ik vind het wel op Yoghurt lijken, wij hebben altijd zo'n emmertje yoghurt en jouw yoghurt ziet er net zo uit, als de binnenzijde van ons emmertje yohurt als het bijna leeg is.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja yoghurt ligt voor de hand hè je hebt het mooi uitgewerkt. Nog 1 letter te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk gemaakt, het ziet er idd uit als yoghurt, dat hebben we altijd wel in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik ben gek op yoghurt en vind deze Y erg leuk gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...