Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 29 juni 2021

O ja ..., die granny squares ...

Opeens was het tijd om de stapel granny squares aan te pakken. Welke granny squares?
Nou..., die stapel die er al zolang ligt..., in de kleuren grijs, wit en roze.
Ze dateren uit het jaar 2014; en toen vond ik het leuk om allerlei verschillende en bijzondere vierkantjes te haken. Ik dacht daar wel een samenhangend geheel van te kunnen maken.
HIER kun je ze allemaal nog eens zien.


Ondanks dezelfde kleuren en bijna dezelfde afmetingen, lukte het me niet om er een passend geheel van te maken waar ik zelf tevreden over was.



Intussen had ik geprobeerd om wat meer eenheid te krijgen d.m.v. herhaling, maar het was niet waar ik blij van werd. Op deze foto lijkt het misschien heel wat...
Ik plaatste op Instagram een berichtje en vroeg om tips. En die kreeg ik ...; heel veel in de trend van 'gewoon afmaken', maar ja ... dat was nu net mijn probleem!

Marjan gaf de tip om een bredere rand van één lichtere kleur om de vierkanten te maken en ze dan aan elkaar te haken.
Tja, dan eerst maar eens losmaken wat ik al aan elkaar had gemaakt.
Ik maakte ook een verdeling; een stapel roze met wit en een stapel roze, wit en grijs.
Op internet vond ik deze manier om granny squares aan elkaar te maken en dat vond ik qua stijl wel passen bij mijn vierkantjes.


Maar toen ik er twee gedaan had en ze aan elkaar wilde gaan maken, begon ik vreselijk te twijfelen. Ik was bang dat het de rust in het dekentje zou gaan verstoren.


Dus ik haakte om zoveel mogelijk roze-witte vierkantjes een bredere roze rand. 



Daarvoor moest ik eerst de al afgehechte draadeindjes zien te vinden (waarom doe ik dat altijd zo onzichtbaar?). En soms een aantal toeren van een vierkantje uithalen, een vierkantje aanpassen of zelfs helemaal afkeuren. Want de eindtoeren moeten wel allemaal evenveel steken hebben.
Van sommige modelletjes moest ik er zelfs bij haken.
Maar dat vond ik niet erg en ik kreeg er echt lol in!


En toen legde ik alles neer op de grote tafel.
Ja..., hier kan ik tevreden over zijn! Dit geeft rust en eenheid.
Dus de volgende stap was om de kolommen en de rijen aan elkaar te haken, waarbij het nog wel even de vraag was of ik dat met roze of wit zou doen.


Tenslotte nog een eenvoudige rand van vasten om het dekentje, dat nu geschikt is voor een wieg of kinderwagen. De afmetingen zijn 55 x 80 cm en ik haakte met naald nummer 3.
Het witte garen is 100% katoen van Catania, de roze van Phildar coton 3.



Het dekentje/ sprei is te koop en de opbrengst is 100% voor Moldavië, waar het geld gebruikt wordt voor de allerarmsten. Zie https://www.hulpmoldavie.nl/
Je mag bieden..


18 opmerkingen:

  1. Je bent er weer keurig in geslaagd om het tot een goed einde te krijgen. Soms blijft het maar liggen en weet je niet zo goed hoe verder, maar de oplossing komt altijd toch nog onverwacht. Hier ligt ook nog zo'n projectje met een aantal vierkantjes. zal ook ooit goed komen. Mooi doel ik hoop dat je hem verkoopt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, die vierkantjes...
    Je hebt nu een prachtig dekentje gemaakt. Ik ben benieuwd of het je ook nog lukt met de overigen vierkanten. Je bent er in ieder geval weer een tijd zoet mee geweest en er een mooi werkstuk aan over gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie deken is het geworden. Jammergenoeg heb ik net mijn roze dekentje voor kleindochter af. Ik hoop dat je hem voor een mooie prijs kunt verkopen, want het is een goed doel.
    Het linkje werkt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een werk heb je hiermee gehad, maar het dekentje is echt prachtig geworden.
    Maar goed dat je niet die brede rand gekozen had, wel mooi en het lijkt wel kant hè. Maar zo in wit en roze geeft een mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad een stuk rustiger! Het eindresultaat is mooi geworden. Lekker dat je weer een project af hebt en je hebt weer een mooie bijdrage voor Moldavië gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms is het goed om iets "even" weg te leggen, om er later aan verder te gaan. Dat was het zeker bij dit prachtige dekentje, wat een snoepje is het geworden! Ik hoop dat het een mooi bedrag zal opbrengen.
    Voor Corona hadden jullie toch een jaarlijkse verkoop van handwerken voor het goede doel/de kerk? Gaat dat er dit jaar weer van komen?
    Ben benieuwd wat je met de overgebleven grannies gaat doen, nog een dekentje, of als het er te weinig zijn misschien een leuk kussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, dat is een heel mooi dekentje geworden, dat wordt zo verkocht, schat ik zo in. Het heeft even geduurd, maar dan heb je wel weer iets moois afgemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na wikken en wegen, is het je geslaagd, een prachtig dekentje af te maken.
    Succes met de verkoop.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uiteindelijk heb je een mooie deken gemaakt. Hopelijk krijg je een mooi bod voor het goede doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je bent een echte volhouder, maar het resultaat mag er zijn.
    Wij zitten helemaal tussen de tieners, maar anders !
    Succes met de verkoop voor het goede doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weet nog dat je deze haakte. Vond de kleur combinatie toen erg mooi. Goede keus om met roze een rand te haken. Het witte randje staat er prima bij. Ik zou ook denken: naai ze toch gewoon aan elkaar, maar door de jaren heen ben ik je een beetje gaan kennen. Gewoon doen is niet altijd jouw ding. Ook al is het niet voor jezelf, het moet goed zijn voor je gevoel. Diegene die het koopt of krijgt heeft een mooie plaid. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het is nu een beeld van een dekentje geworden.
    Zou best wel willen bieden, maar ja, geen baby in de buurt of in de familie die ik het kan geven.
    Succes met de verkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een doorzetter ben je!! Maar wel eer van je werk, het dekentje is prachtig geworden.
    Weer een leeg plekje in je kast erbij :)
    Succes met de verkoop, volgens mij gaat dat wel goed komen.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat zal een heel fijn gevoel geven Elizabeth dat er uiteindelijk
    toch een PRACHTIG dekentje tevoorschijn is gekomen. Jij hebt echt
    engelengeduld, zie het al helemaal voor me, de vierkantjes die al
    onzichtbaar samen gesmolten waren proberen weer los te peuteren.
    Daar heb ik echt bewondering voor, het zijn ook allemaal fantastisch
    mooie motieven 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, echt een prachtig dekentje! Wat een zorg en aandacht zit erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel herkenbaar. Goed dat je het toch weer tevoorschijn hebt gepakt. Ik vind het resultaat nu prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zal dat een heerlijk gevoel geven dat je na zoveel denken wat ermee te doen er toch iets moois van hebt gemaakt. En het ruimt ook nog lekker op in je kast en ook in je hoofd.
    Het is echt een heel mooi en lief dekentje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...