Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 9 juni 2021

Rondje buiten

Net als andere jaren kon ik het toch niet laten om weer wat tuinfoto's te nemen en er een blogbericht over te maken...




Deze gevulde hanger kocht ik een paar weken geleden. Onderin zit een reservoir, zodat ik altijd kan zien of er water nodig is. De praktijk is wel dat er iedere avond een scheutje water bij kan.






De stokrozen doen het dit jaar heel goed, en ze groeien prachtig op. Gelukkig nog geen bruin roestplekken op de bladeren, maar ik ben bang dat dit nog wel komt, ondanks dat ik ze altijd helemaal onderaan water geef en nooit over de plant zelf heen.

 

Afgelopen februari werden de treurwilgen bij ons drastisch onder handen genomen; er bleven alleen nog maar wat dikke takken over aan de stam. HIER kun je de foto's zien. 
En moet je nu eens kijken.... er groeit alweer zoveel 'fluis' aan. Het gaat helemaal goed komen!




Langs de slootkant hebben we een border in een halve ovaal en het is nog niet gemakkelijk om die goed gevuld en bloeiend te houden.
   
Ik ben gek van viltige Hoornbloem. Als je het eenmaal in je tuin hebt, vermeerdert het zich vanzelf. Het heeft prachtig fijn grijsgroen blad en als het bloeit is het een zee van witte bloemetjes.






Dit jaar hebben we Fuchsia in de oude plantenhanger gedaan. Ik hoop wel dat ze de middagzon goed kunnen verdragen, want zelfs de muur is 's avonds nog warm.
En met de tips van Albèrtje moet het toch lukken om ze de winter over te houden en eventueel te gaan stekken!



Dit is mijn 'Franse tuintje' zoals ik het noem... Er groeit Kattenkruid (dat veel lijkt op Lavendel) en Steenzaad, een heel mooi blauw plantje. Het is vreselijk moeilijk om dit tuintje goed te fotograferen. De kleur, het licht... nooit is het bijna zoals in werkelijkheid.


Deze foto heb ik een keertje 's avonds gemaakt en benadert de werkelijkheid nog het best...


 


Langs de sloot staan heel veel wilde bloemen of onkruid, als je het zo wil noemen. Ik vind het prachtig, evenals de bermen langs de weg waar we wonen. Volgens Corrie staan er zeker 10 verschillende soorten.







  

Toen we hier 5 jaar geleden kwamen wonen stonden er in de zij- en voortuin heel wat Hosta's. Ik vind het een prachtige plant, alleen al vanwege het mooie blad. Maar wat ik nooit begrepen heb is dat ze geplaatst zijn aan de westkant, terwijl de zon er ook volop vanuit het zuiden op schijnt. 
Elke zomer zagen we alles verbranden, evenals de Sieraardbei die er als bodembedekker omheen stond. Dat zijn toch echt planten voor wat meer schaduw, dacht ik. 
We hebben daarom een aantal Hosta's verplaatst en de Sieraardbei eruit gehaald.




Het is nog niet veel, want de plantjes zijn nog maar pas geplant, maar hier komt een klein Lavendelveldje...
Elke avond geven we ze nu een beetje water en ze groeien al goed. 
Vanmorgen ontdekte ik zelfs al een beetje bloei!





Aan de oostkant van ons huis  (slaapkamers) zijn er door de vorige bewoner 2 ramen dicht gemaakt tijdens de verbouwing. Er is keurig netjes een muur in gemetseld, maar je ziet tòch altijd verschil. 
Daarom is er Klimhortensia geplaatst en die doet het eigenlijk heel goed.
Vooral de bloemen vind ik zo mooi.




En dit is waar we 's zomers 'leven'... Na een grondige schoonmaakbeurt is alles weer op z'n plek gezet en heb ik de decoratiespullen weer uit de dozen gehaald.
Alleen slapen en douchen doen we binnen, want het is hier heerlijk vertoeven.



En ook hier heb ik een klein 'Frans' hoekje, gemaakt met allemaal gekregen spulletjes. 
Niets bijzonders, maar ik houd van gewone dingen en het doen met wat je hebt...







Genieten jullie ook zo van de zomer en het buiten zijn?

26 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk om dat zomerse leven bij jou te zien. Ik vind de Fuchsia mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van alles te zien in jullie mooie grote tuin.
    Gigantisch terras, ja daar kun je wel uit de voeten, fijn hoor.
    8k weet ook niet waarom mijn berichten bij jou niet meer te zien zijn, soms gebeuren er rare dingen.
    Zo moet ik altijd als ik op jou blog een reactie wil plaatsen, 2x beginnen. De eerste keer kan ik een antwoord geven, maar na een zin verdwijnt de tekst en als ik dan weer opnieuw begin lukt het wel. Raar hè !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook bij sommige blogs... Het lijkt wel alsof er dan nog iets moet 'laden'...

      Verwijderen
  3. Prachtig allemaal. Genieten.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige tuin hebben jullie. Veel werk, maar als tuinieren je hobby is, is het heerlijk. De overkapping is super, wat zullen jullie hier heerlijk genieten. Mét een handwerkje erbij, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat hebben jullie het toch goed voor elkaar daar, heerlijk om met je een rondje door je tuin te doen (zo voelt het). Er zijn genoeg plekjes om te genieten, steeds weer op een andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet alles er nog mooi fris uit. Dit is toch wel de mooiste tijd van het jaar. Hosta is volgens mij ook een schaduwplant.
    En heb je al eens aan de klimhortensia geroken?
    Die gele planten zijn irissen.
    Als ik vrijdag kom, zal ik nog eens goed tellen in de bermen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke tuin. Wat een mooi plekje en inderdaad, wat heb je nog meer nodig met dit heerlijke weer. Mmm misschien nog een handwerkje erbij....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt een heerlijke tuin Elizabeth! Mooie bloemen. Dat kattenkruid heb ik ook gehad, maar zoals de naam al aangeeft, zijn katten er dol op, dus bleef er niets van over.
    Lavendel veldje, als dat niet Frans is...
    Sieraardbeitjes zijn gek op alles. Zon en schaduw. Als je ze eenmaal hebt raak je ze niet meer kwijt.
    Dus best gek dat ze bij jou dood gingen.
    De wilg doet het weer goed!
    Ik geniet momenteel elke dag van mijn tuin en het buiten zijn, zo mag het wel blijven.... hoewel .... wel af en toe (in de nacht) regen hoor, want de tuin is nu al erg droog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, de sieraardbei ging niet vanzelf dood. Er heeft twee jaar een dekzeil overheen gelegen omdat we ervan af wilden zonder heel veel onkruid te krijgen:)
      Mijn katten worden high van het kattenkruid, zo leuk om te zien..

      Verwijderen
    2. Haha, onze poes kreeg laatst een cadeautje, een bal gemaakt van kattenkruid, nou, ze werd er ook high van! Nu heeft ze elke dag een high-momentje, dan gaat ze liggen kroelen met die bal.
      Wat een heerlijkheid, zo'n tuin en overdekt terras, groot gelijk dat jullie in de zomer vooral daar verblijven! Geniet er maar fijn van.

      Verwijderen
  9. Heel leuk om zo een rondje mee te lopen! Wat met nog het meeste opvalt, is dat zowel de hosta's als de stokrozen geen slakkenvraat hebben. Zijn er weinig slakken bij jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op dit moment hebben we bijna geen slakken, ik denk omdat het erg droog is. En als ik er eentje zie, voer ik hem aan de kippen.
      Maar ieder jaar wordt ook hier de Hosta en de Stokroos aangevreten hoor, helaas...

      Verwijderen
  10. Wat gezellig om mee de tuin door te mogen. Wat zijn de treurwilgen alweer mooi. Het Franse hoekje is super leuk. Zodra het weer het toelaat zit ik buiten op terras of in de tuin. We hebben geen overkapping, dus bij regen en koude wind moet ik naar binnen. Ik geniet altijd van het buiten zijn. Veel plezier is de tuin en alle leuke hoekjes. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van mij mag je veel vaker schrijven over jullie prachtige tuin e bezigheden,
    ben er dol op omdat allemaal te bekijken. Geweldig om te zien hoe de treurwilg
    alweer enorm zijn best doet, het geeft nu als je het vergelijkt hoe het was voor
    de snoei veelmeer luchtigheid aan de tuin. Het valt me op dat wij van veel
    dezelfde planten houden, inderdaad de Hoornbloem mijn halve voortuin staat er
    vol mee echt genieten deze plant, jammer dat hij maar zo tijdelijk in bloei staat.
    maar zelfs zonder de bloemen is dat dat lichtgroene blad ook altijd mooi om te zien.
    Het kattenkruid hwbben wij ook staan, prachtig is dat ook. Wat leuk dat lavendelveldje
    in wording, mmm wat zal dat zalig geuren. En jullie buitenhuis is om te zoenen, wat een
    heerlijke sfeer ademt het uit, daar is het goed toeven. Zelf noem ik mijn tuinleven
    ook mijn buitenhuis want we zitten dan nauwelijks nog binnen. Alleen hebben wij jammer
    genoeg geen overkapping ergens maar de oude kastanjeboom met zijn gigantische bladerdek
    houd zo nodig nog heel wat buien tegen. Leuk al die gezellige sfeerhoekjes die je hebt
    gecreëerd, ben daar zelf ook zo dol op. Bedankt Elizabeth dat we even mee mochten genieten
    bij jullie.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig wat een mooi plekje zeg maar gerust plek. Met prachtige planten lavendel gaat hier echt altijd dood geen idee waarom de fuchsias doen het altijd :)))))
    Heerlijk nu buiten te leven

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk rondje door de tuin... dat lavendel veldje gaat het helemaal worden: lekker ruiken, veel insecten! En de treurwilg staat er ook weer schitterend bij. Jullie tuinhuis is goed voor het échte vakantie gevoel, heerlijk plekje....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fantastisch, wat een mooie tuin! De Franse gedeeltes, schitterend!
    En goed om te lezen dat het dus niet aan mij ligt, dat ik inderdaad ook vaak 2x mijn reactie moet schrijven voordat die geplaatst wordt, net als Toos van Heen en Weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke grote tuin hebben jullie toch. Ik snap dat je daar iedere dag heerlijk van geniet en eigenlijk niet genoeg foto's kunt maken ;o).
    Het was heel leuk om weer een rondje met je mee te lopen en te genieten van al dat moois. De treurwilg vind ik nu iets speciaals hebben; hij past zo in een sprookje of griezelverhaal.
    Je buitenkamer ziet er zó lekker uit! Ik kan me goed voorstellen dat je daar de hele dag doorbrengt nu het weer daar goed voor is. Lekker in de schaduw en uitzicht op al dat moois.
    Over ons tuintje valt niet veel te zeggen: postzegeltje, uitzicht op blinde muur, maar toch zitten we er lekker nu het warm is. Genieten van verre uitzichten en mooie grasvelden doen we wel als we weer onderweg zijn ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oh ja, ook ik schrijf mijn reactie vaak twee keer... Regelmatig houd ik daar al rekening mee en kopieer de tekst terwijl ik bezig ben, maar soms vergeet ik het ook wel eens (zoals vandaag, hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke tuin heb jij. En mooi! Ik heb genoten van het rondje. Het zal je wel busy houden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige bloemen heb je in jullie tuin en die lisdodde, zo mooi. Toen wij nog op de boot woonden hadden we die ook langs de slootkant. Zulke dingen mis ik soms wel hoor, net als de waterlelies.
    Heerlijk plekje daar onder de overkapping, begrijp dat je daar heel veel tijd doorbrengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb genoten van dit rondje door je prachtige tuin.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...