Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 24 januari 2020

Pattern paper ... Crea 5220 (week 4)

Mijn allereerste gedachte bij 'pattern paper' was patroonpapier! En dat liet me niet meer los, ook al wist ik dat het ook gewoon papier met een dessin kan betekenen.
En ik had ook niet zo'n rol leeg halfdoorzichtig patroonpapier voor ogen, maar zo'n oud raderblad.
Daar mòest ik gewoon iets mee doen bij dit thema....



Nu heb ik stapels oude modebladen liggen; mijn moeder (1921) heeft vroeger de modevakschool gedaan en was handwerkjuf en coupeuse. Er bleef heel veel bewaard bij ons thuis en zo komt het dat ik nog tijdschriften heb vanaf ongeveer 1950 ...



Het leek me wel leuk om oude jurkjes een makeover te geven m.b.v. dessinpapier. Dus ik kopieerde e.e.a. en zocht wat papiertjes die ik passend vond. Misschien was het ook wel leuk geweest als het contrast nog veel groter was geweest, bedenk ik nu achteraf...



't Patroonpapier werd rondom gescheurd voor een oude look en een paar dames zorgvuldig uitgeknipt.
O lachen...er staat 'voor bakvissen' bij. Kennen jullie dat begrip nog? Ik vond een leuk artikel hierover via deze link naar de Volkskrant. Maar hoe werden jongens van die leeftijd nou eigenlijk genoemd?

Maar terug naar de uitwerking... Het bakvisje kreeg van mij een nieuw jurkje. En ik hoop maar dat ze er blij mee is. Helaas zijn de plooitjes in de rok wel verdwenen...
De andere dame heb ik maar zo gelaten. Ik kan toch niet al die jurkjes vernaggelen..



En toen was het voor de rest de pagina een beetje aankleden. Het is eigenlijk een sewing-page geworden, maar dan wel met gebruik van pattern paper!

En wat zou er te zien zijn bij de andere deelnemers van Crea 5220?
    -  Marjan
    -  Josephine
    -  Akkelien
    -  Toos
    -  Sandra
    -  Carmela en Davide
    -  Anita
    -  Petra
    -  Loes
    -  Corrie
    -  Albèrtje
    -  Viviane

Wil je weten wat Crea 5220 inhoudt? HIER vind je alle informatie en de lijst met onderwerpen!

26 opmerkingen:

  1. Haha, geweldig! Zowel je geschreven tekst als je uitwerking, heel origineel en creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt heel erg leuk gedaan! Bakvissen doen mee denken aan Joop ter Heul 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gaaf die oude patroonbladen op de achtergrond. En dan heb je die bakvissen ook nog heel modern aangekleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooi Elizabeth.
    Het woord bakvissen ken ik nog wel maar het werd, toen ik zover was, niet meer gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe origineel met dat patroonpapier! Geweldig gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dit is óók pattern paper! En mooi ook. Heb jij er zelf ook patronen mee uitgeraderd? Met zo'n mooi raderwieltje? Ik heb het heel wat keren gedaan, maar nu trekt het kleren naaien me niet meer..
    Je uitwerking vind ik heerlijk nostalgisch geworden. Het bakvisje is vast heel blij met haar fleurig jurk en zie ik daar ook een mooi kantje op de losse jurk?
    Het artikel heb ik met plezier gelezen. Daarin las ik dat de jongens een halve brasem werden genoemd. Dat klinkt toch een stuk minder leuk dan bakvis, misschien dat het daarom minder werd gebruikt en we het niet kennen😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik nu weer overheen gelezen....

      Verwijderen
    2. Ja, ik heb het radeerwieltje ook nog gebruikt! Maar al vrij snel kwam er dat doorzichtige papier en trok ik de patronen liever over met grijs potlood...

      Verwijderen
  7. Natuurlijk, patroonpapier! Dat je die nog bewaard hebt en je hebt er weer iets geweldig moois van gemaakt.
    Mijn tante was vroeger naaister en ze had stapels met Marions, toch leuk om die oude jurken te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bakvissen, dat woord klinkt me nog bekent in de oren haha! Hoewel ik in de jaren 60 een teenager werd genoemd door de vriend van mijn broer. Die plaagde me er altijd mee.
    Wat leuk die oude patronen! Die jurken zo grappig. Leuk bedacht om het zo te maken met die raderbladen er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk, zoals iedereen toch weer iets anders maakt bij dit thema. Mijn vader was op bakvissenleeftijd bij de knapenvereniging in het dorp. Misschien dat knaap een goed alternatief is voor een halve brasem? (daar heb ik nog nooit van gehoord).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh! How many memories! Also worked in a fashion school,yers ago. Your interpretations are beautiful!
    Carmela e Davide

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Och wat vind ik dit echt FANTASTISCH Elizabeth, en dan vooral ook
    door de oude patroonbladen die van je moeder zijn geweest hierin te
    verwerken, dat geeft deze uitwerking toch een extra dimensie.
    Ja, het begripo bakvis is mij ook bekend alleen dacht ik dat dat
    voor meisjes zo rond de 15/16 jaar was en deze dames lijken mij
    wat ouder. Haha de jongens een halve brasem noemen, daar heb ik nog
    ook in die tijd nooit van gehoord. Dit soort patronen vanaf een
    raderblad heb ik zelf vroeger ook vaak gebruikt, het is echt een
    prachtige nostalgische uitwerking geworden, SUPER!!!

    Heel fijn weekend,
    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ach wat leuk met patroonpapier wat heb ik het ook veel gedaan ha ha goeie oude tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Patronen uitraderen op een oude krant en later gebruikten we patronenpaier (bakpapier). En nog zuiniger tekenden we het patroon over. De term bakvis ken ik voornamelijk uit de boeken. Kan me niet herinneren dat jonge dames zo aangesproken werden. Halve brasems ken ik ook niet. Misschien omdat het toen de tijd van de nozems was. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit is wel een hele leuke twist van de prompt. Echt een leuk eindresultaat. Als ik het goed begrijp heb jij meegedacht over deze lijst? Leuk hoe je er een journal mee vult. Nou het mag duidelijk zijn dat ik het leuk vind :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje, wat geweldig goed bedacht. Ik sta weer versteld van jou denkwijze! En wat leuk, bakvissen, doet me denken aan de boeken van Cissy van Marxveld (zo schrijf je dat toch?) Ik woonde toen in Brazilië en als bakvis in die tijd, verslond ik die boeken. Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waar heb je daar je creatieve gedachten op los gelaten, zo mooi bedacht
    Leuk om in die oude tijdschriften te bladeren, zo zie je maar, wie wat bewaard.....
    Het gescheurde randje geeft het een extra oud tintje, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super leuk gemaakt! Waar haal je toch die inspiratie telkens? Toppie! Grts Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat mooi, ook leuk om zo een kaartje te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk om echt patroonpapier te gebruiken. Ik vind het weer een enige collage geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk die oude modellen en zelfs met een nieuw jurkje aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel erg leuk! Ik moest meteen weer aan vroeger denken. Mijn moeder pakte dan een krant als patroonpapier, o ja en een radeerwieltje, dat kon nog wel eens scherp zijn ha,ha dat waren nog eens tijden!
    Weer heel mooi geworden, fijne avond, Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...