Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 20 november 2019

Het rode boek

Lang geleden, ik denk zo'n 15 jaar, toen het nog leuk en gezellig was op de school waar ik toen werkte, was 'het rode boek' de schrik van iedere belhamel op school.
Niemand had het boek ooit gezien, maar o wee ... als daar je naam in kwam te staan dan was het echt niet best. Grote geheimzinnigheid hing er om dat boek, de gevolgen werden nooit genoemd.
Onze directeur uit die goede oude tijd was een charismatisch man en wist met de combinatie ernst & humor heel goed leiding te geven aan de organisatie.
Ook het rode boek was uit zijn brein ontsproten. En alleen hìj kon daar iets mee.

Ja, en dan had je daar Aidan ... een blonde jongen uit groep 6. Niet zo groot, maar o zo stoer. Een lekkere wilde kop met haar en altijd zonder jas naar school. Aidan had gerookt op school, in de pauze... En natuurlijk moest hij bij de directeur komen. Hij wilde er later niets over kwijt en haalde gewoon z'n schouders op alsof hij vergeten was wat daar besproken was.
Maar toen er nog enkele akkefietjes voorvielen, en hij weer op het matje moest komen, fluisterden de leerlingen dat Aidan in het rode boek stond!
Wat dat betekende? Nou, niet best in elk geval... En Aidan leek zich te beteren...
Het bijzondere is wel dat we tot op de dag van vandaag NOOIT het rode boek hebben gevonden.



Tja, en nu heb ik ook een rood boek! Van Paperworld nogal liefst... Ik kocht het in de kringloop voor een habbekrats en vooral omdat het formaat me aansprak. De kleur helemaal niet! Was het maar blauw geweest, of grijs of desnoods gewoon wit ...
Vrijwel direct had ik een plan met dit boekje. De uitvoering daarvan bleef wel even op zich wachten, maar er is nu ruimte en tijd voor gekomen.



Ik wil vrij lukraak en spontaan in een kwartier een pagina maken en dat zal grotendeels collage of mixed media (je gebruikt dan allerlei materialen en technieken door elkaar heen) zijn.
En ik probeer daarbij zoveel mogelijk restjes te gebruiken ... gewoon de dingen die ik al had liggen in al die bakjes per kleur...



Het is eigenlijk nog best lastig om snel en intuïtief te werk te gaan als je van nature veel te veel denkt! Maar ik wil mezelf trainen om losser en slordiger te werken en dat lukt de ene keer beter dan de andere, maar ik blijf het proberen!


En als we dan toch met rood bezig zijn ...


Met wat strookjes uit de restjesbak en printjes uit de verzamelmap.... Vooral niet te lang nadenken!


Van deze krijtjes heb ik al zoveel gemak gehad! Meestal gebruik ik ze plat op het papier om de achtergrond een beetje kleur te geven of - zoals hier - de papiertjes een beetje 'dirty' te maken.



Ja, ik geniet toch wel van mijn rode boek!

18 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaal. En wat een mooie pagina’s heb je gemaakt. Zo kan intuïtief werken iets heel moois opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je rode boek is prachtig geworden, en daar komt stoute Elizabeth vast niet in te staan :-)
    Toch leuk bedacht destijds, ook al bestond het niet, dat maakte het juist ook spannend en eng, daar wilde je echt niet in komen te staan.
    Dat slordige werken?? Dat probeer ik al jaren, maar ik kan het niet, alles moet altijd netjes en recht bij mij.
    Ik vind jouw werk best al heel "slordig" hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verhaal, een mooie herinnering. Jouw rode boek ziet er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verhaal over het rode boek.
    Jou werk is weer heel creatief. Leuk hoor.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch juist dat dit boek rood is!
    Erg leuk om te zien wat je maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verhaal, het geheimzinnige ervan maakte het Rode boek zo mysterieus en haast magisch ☺
    Ik houd wel van rood, dat uitdagende. Mooie collage!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik houd van rood en vind je creaties dan ook mooi. Ik denk dat het boek juist rood moest zijn om in de voetsporen van je bedoelingen te treden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, vooral in combinatie met je verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een veelbelovend begin van het rode boek. Ben ook benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik weet niet hoe of wat en waarom maar het verhaal van het rode boekje ontroerde mij.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldig verhaal van je oud directeur. Zo zie je maar weer hoe je met de combi ernst&humor een heel eind komt. Waarschijnlijk zal de Aidan uit het verhaal ook nog wel eens aan het rode boek denken. Je hebt weer wat moois gemaakt van je eigen rode boek, dit boek mag zeker gezien worden! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk verhaal over het rode boek. Ook al is rood niet je kleur, je hebt er wel iets moois van gemaakt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh heerlijk die verhalen over het onderwijs van zovele jaren terug...toen was alles nog leuk. Het ziet er al leuk uit, je rode boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk verhaal over dat rode boek, Charismatische persoonlijkheden
    hebben echt invloed op mensen en in dit geval op kinderen zeker, alleen al de
    wetenschap hebbende van de aanwezigheid van dat boek, haha
    Mooie aansluiting het rode boekje dat je kocht bij de kringloop, erg leuk
    boekje om te zien en een mooi formaat zover ik dat kan inschatten.
    Vind het echt bijzonder knap van je dat je per pagina slechts een kwartier
    gebruikt hebt en kijk nu toch eens wat een PRACHTIGE resultaten!!!
    De eerste training in dit boekje om losser en slordiger te gaan werken
    is in ieder geval SUPER GESLAAGD!!!

    Groetjes
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een prachtig idee van de directeur! Geweldig zoals het zijn eigen leven ging leiden.👍🏻
    Wat een heerlijk boek heb je gevonden bij de kringloop! De gedachte om daar een kwartier mee aan de slag te gaan is super en het eerste resultaat ziet er al heel goed uit. Moeilijk hoor om op gevoel te werken en niet te veel na te denken.
    Als de rode buitenkant je niet aanspreekt, kan je daar misschien nog eens wat overheen mixen?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bravo dat gaat een mooi boek worden. Eentje waar je wel graag zou instaan. Ik ben hopeloos met papier. Dus ik ben wel wat jaloers op jouw creativiteit. Nog een vraagske. Is het nu dan niet meer gezellig op jouw school?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nee, dat is erg veranderd....Ik werk er ook niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi verhaal van die goeie ouwe directeur.
    En nu heb jij ee n rood boek. Eentje die lekker in het oog springt.
    Ik ben benieuwd of het je gaat lukken om in een kwartier iets op papier te krijgen.
    De eerste ziet er heel leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...