Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 20 februari 2019

Mutsjes voor Gambia

Onlangs kreeg ik van Corrie een appje, met de vraag of ik mutsjes voor Gambia wilde maken.
Een kennis gaat half maart naar dit ziekenhuis. En ze wil graag rompertjes en babymutsjes vanaf maat 52 t/m 62 mee nemen.

Het is echt een kleine moeite om wat van die mutsjes te maken. En het is nog leuk ook om te doen!
Nu ga ik de mutsjes één voor één hier laten zien, en mocht je het saai vinden dan scrol je maar snel even door. Maar mijn blog is ook een beetje een verzamelplek voor mezelf en zo kan ik snel terugvinden wanneer ik wat heb gemaakt...


Patroon van Sascha, 72 steken en breinaald 3, garen Soft Zeeman. De v-tjes heb ik er later op gemaasd.


Zelfde patroontje als hierboven, maar nu streepjes gebreid. Naalden en garen idem.


Gebreid met Soft Zeeman, naald 3 volgens patroon van Knitting Bee. Helaas had ik te weinig garen en moest ik het combineren met een ander restje. 


Ajourmutsje volgens patroon van Marianna's Lazy Daisy Days. Zij heeft trouwens heel veel patronen van gebreide babymutsjes... Weer Soft van Zeeman gebruikt en breinaald 3 (81 steken opgezet)


Dit vond ik zo'n gaaf patroontje! Het is beschreven voor rondbreien, maar ik heb het heen en weer gebreid. Het is een gratis patroon op Ravelry van Mandie Harrington en is beschreven voor verschillende maten (ook voor kinderen en volwassenen). Ik heb de versie van Newborn gebreid met 80 steken en koos twee kleuren garen Soft.
Bij heen en weer breien moet je bij de teruggaande toer (achterkant werk) de steekvolgorde precies andersom doen. Het is een heel elastisch mutsje geworden.


En toen had ik opeens zin om te haken! Dat gaat trouwens een stuk sneller!
Ik gebruikte dit patroontje, Soft garen en haaknaald 3,5...


Op Wolplein kwam ik dit leuke mutsje tegen. Het is wat grover gehaakt, met dikker garen.
Uiteindelijk vond ik deze wat minder geschikt voor een pasgeboren baby, maar ja...


En hier nog even een overzichtsfoto van de eerste lichting mutsen.
Ja, want we kunnen echt nog een poosje door!
In mei gaat er weer iemand anders naar het genoemde ziekenhuis is Gambia, en ook zijn wil graag mutsjes meenemen!
Elke baby krijgt een rompertje en mutsje mee naar huis bij het verlaten van het ziekenhuis!
En daar helpen we graag aan mee...




28 opmerkingen:

  1. Stuk voor stuk mooi.
    Wat mooi dat je dit doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om ze bij jou te zien. En heel handig dat je de linkjes erbij plaatste. Ik heb eigenlijk geen patronen gevolgd. Zomaar wat van hier en wat van daar geplukt. Op naar de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een enorme snelheid waarmee je deze mooie mutsjes maakt,
    het is echt een geweldig initiatief is het ook.
    Het zijn prachtige mutsjes geworden, leuk al die verschillende
    patroontjes.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je er veel en wat zijn ze leuk!!! Ik heb ergens nog 3 mutsjes liggen, ooit ook voor een goed doel gebreid, maar deze waren van restjes gemaakt en vergeten op te sturen. Ik hoor wel waar ze naar toe moeten. Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook jouw mutsjes zijn mooi gemaakt met veel liefde, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi idee, en de mutsjes zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie mutsjes. En zo'n goed doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij Corrie mocht ik haar mutsjes al zien, leuk dat er nu bij jou ook een aantal te bewonderen zijn! Het zijn stuk voor stuk leuke mutsjes geworden, daar zij straks nieuwe moeders vast heel blij mee!
    Je blog gebruiken als verzamelplek/naslagwerk herken ik ☺️

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt alweer hard gewerkt. Leuke modellen, vooral die van de rondbreinaald. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Er zijn de afgelopen jaren al zoveel van dit soort mooie projecten van de grond gekomen dat er volgens mij ontelbare baby hoofdjes op de wereld warm gehouden worden met mutsjes die met veel liefde gemaakt zijn door mensen die begaan zijn met de mede mens.

    Ook deze serie schattige handwerkjes door jou gemaakt zijn een lust om naar te kijken en vast en zeker ook om te dragen.

    Groet en fijne dag,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze zijn allemaal erg leuk geworden, de jonge moeders zullen er blij mee zijn.
    Gek als je bedenkt dat het daar vast heel warm is dat baby's dan een mutsje nodig hebben.
    Veel plezier met de e.v.t. volgende die je gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het daar 15 graden is, is het heel koud. Dan sterven er mensen van de kou omdat de huizen daar niet op gebouwd zijn en ze onvoldoende warme kleding hebben...

      Verwijderen
    2. Bovendien kan een pasgeborenen zijn/haar lichaamstemperatuur niet goed zelf regelen en een kwart van warmte verdwijnd via het hoofdje van de baby.
      Wanneer het kleine lijfje alle energie nodig heeft om op temperatuur te blijven blijft er onvoldoende energie over om te eten en te groeien.
      Vandaar dat mutsjes en ook slofjes voor het warmhouden in de eeste weken zo belangrijk zijn.
      Spreek als moeder en oma uit ervaring,dochterlief geboren in mei toen het behoorlijk warm was buiten lag met 2 kruiken in haar bedje en mutsje op.

      Verwijderen
  12. Heel leuke en schattige mutsjes.
    Het is leuk breien ook.
    Wij hebben voor een actie ook eens heel veel mutsjes gebreid en gehaakt.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke mutsjes heb je gemaakt, mooi doel ook. Je bent er wel een ster in zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi! Fijn om te weten dat er straks baby'tjes zijn met een warm hoofdje mede dankzij jou. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat fijn dat je deze mutsjes gemaakt hebt. Daar zullen veel kinderen blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi.Een tip, wij hebben ze ooit ook voor Gambia gebreid maar dan van katoen, niet zo broeierig warm in die hitte daar maar toch warm en beschermend als ze op de rug van moeder hangen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Reacties
    1. Op dit moment kan er natuurlijk niemand naar Gambia, maar de mensen met wie wij in contact staan hopen er t.z.t. weer naar toe te gaan en mutsjes zijn altijd welkom!

      Verwijderen
  18. Reacties
    1. Ook nu kunnen onze kennissen nog niet naar Gambia. Maar er is wel een website en daar staan inleveradressen vermeld.Op de site www.rescuebabygambia.nl kunt u bovenaan klikken op 'ons helpen' en dan staan daar onderaan een aantal adressen.

      Verwijderen
  19. Ook mijn breiclub breit voor 125kinderen van een school mutsen en sjaals voor kerstkado gegeven van een juf

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb 55mutsjes gehaakt voor Malawi ,heel fijn om te doen toen dekentjes voor prematuur baby,s en nu mutsjes aan het breien ook voor prematuur baby,s i

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Elizabeth
    Ik heb er net een achterkleindochter bij gekregen en die weegt 4pond.
    Mijn vraag heb je ook een patroon voor kleinere mutsen.
    Hr gr Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. In dit blogbericht staan verschillende linken naar diverse mutsjes, ook voor kleinere babies. Door dunner garen en breipennen te kiezen kun je ook een kleinere maat krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...