Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 augustus 2014

Bramen en beestjes

Het is maar goed dat Marloes vandaag blogde over bramen op dankbare dinsdag, anders had ik ze misschien nòg niet geplukt...
Nu het weer wat omgeslagen is - en ik jammergenoeg lang niet zo veel meer in de tuin ben - vergeet ik zulke dingen als bramen plukken snel.
Maar het was de moeite; er kwamen heel wat bramen af! En het was niet de eerste pluk, ook de voorgaande keren was het de moeite waard. We hebben een goed bramenjaar!



Bramen plukken is niks geen saai werkje hoor... De poes stond er natuurlijk bij te kijken en probeerde uiteraard zo veel mogelijk in de weg te staan ...
Op de grond lagen een paar afgevallen bramen en een paar slakken deden zich daar volgens mij te goed aan.
Althans, er probeerde er eentje uit z'n huisje te komen, maar omdat een aantal bramen overrijp waren, vielen er ook wel eens spontaan af bij het plukken en jawel hoor, bijna op z'n kop.. Net er naast, maar genoeg schrik voor het slakje om weer heel snel in 't huisje te kruipen...
Toen was er een spin die ik verstoorde; ja sorry hoor, ik moet ook m'n werk doen...
Maar hij was flexibel en liep de andere kant op over de blaadjes.



Nou, toen de pluk klaar was moesten alle bramen eerst gewassen worden. Ik doe dat lekker in de keuken, in de gootsteen ...
En dan word ik ter plekke heel kieskeurig; alleen de mooie gave bramen mogen door naar de volgende ronde. Ahum, het klinkt bijna discriminerend ... Maar we hebben het over bramen hè...
Mijn hand gaat door het laagje bramen in het water en ik schep er een stuk of wat op m'n hand.
Soms klinkt er dan een gilletje in de keuken (als er een oorwurm of torretje langs m'n hand kriebelt ...), maar dat is natuurlijk kinderachtig. Want waarom zou je bang zijn voor zo'n klein beestje? Het is gewoon meer dat je er niet op bedacht ben ...



De goedgekeurde bramen mogen uitlekken in de zeef. En soms, heel soms ... kruipt er dan nog wel eens een beest uit!



Daarna mogen ze in de pan en doe ik er een bekertje water bij. En dan kan het feest beginnen ....
Het feest? Ja het feest in de pan!
De pan wordt naar de aanbouw gedragen, waar ik m'n extra keukentje heb. Of - zoals we weleens gekscherend zeggen - onze buitenkeuken...



Er staat daar een tweepits gasstelletje met een gasfles, waar ik eigenlijk veel op kook.
In de echte keuken hebben we een keramische kookplaat. Ik houd van elektrisch koken, maar DH is helemaal van het gas. Niet dat hij daarop koken kan, maar hij is weg van van GAS .. . Het zal wel komen omdat hij in de cv ketels zit...



Dus ik moet altijd horen hoe duur elektrisch koken wel niet is, en dat we eigenlijk over moeten op gas, etc...
Maar ik kan het gewoon niet over m'n hart verkrijgen om die goeie mooie glimmende kookplaat weg te doen!
Dus wil ik best op gas koken als dat zo uit komt. En dat komt best vaak uit!



Maar ik dwaal af, want ik had het over het feest in de pan...
Terwijl de pannen op het vuur staan en ik wat roer, denk ik "stel je voor dat er nu nog beestjes naar boven komen..., wel zielig als je zo verhit wordt"...



Intussen ruim ik de boodschappen op, want in deze garagekeuken hebben we ook lekker voorraadladen...
En wat zie ik daar? Een hele hele hele dikke vette spin ....



Ah jongen toch, wat doe je daar nu? Ik maak dus nooit spinnen dood en ik besluit hem een kans te geven er zelf uit te kruipen. Dus de lade staat een poosje open ...



De braampjes worden zacht en het hele spulletje sopt een beetje ... Ik laat het zachtjes koken en garen.
Daarna gaat de hele massa door de zeef en laat ik het goed uitlekken. Ik prak de bramenmoes en duw zoveel mogelijk door de zeef. Ze houden hier niet van pitjes en zo in de bramensap ...




Daarna wordt het geheel weer aan de kook gebracht, gaat er wat suiker door en tenslotte gebruik ik wat maïzena om het aan te binden, zodat het iets dikker wordt ...
Dan mag het goedje afkoelen.



Tenslotte wordt de afgekoelde bramensap in plastic flesjes gegoten en gaan ze de vriezer in, als ik ze al niet hier en daar heb weg gegeven...



DH en ik hebben een geliefd toetje en dat ziet er zo uit:



Lekker hoor!

24 opmerkingen:

  1. mmmmm, dat ziet er lekker uit!!!!
    Wat een leuke stap voor stap beschrijving van het plukproces tot het 'eetproces'. Die arme kleine beestjes weten niet wat hun overkomt natuurlijk, ik hoop maar voor ze dat er niet eentje mee is gegaan in de pan naar de buitenkeuken. Is de spin nog uit zichzelf weg gegaan of heb je hem naar buiten moeten dragen?
    Zou flessengas zoveel goedkoper zijn dan electrisch koken? Ik meen eens gehoord te hebben dat de moderne electrische kookplaten helemaal niet meer zo heel veel stroom gebruiken en dat het prijsverschil tussen gas en electra te verwaarlozen is, maar het is niet mijn vakgebied hé.... Soms vraag ik me af of het goedkoper is om de waterkoker te gebruiken of een keteltje op het gas? En dan heb ik het alleen nog maar over water koken ;-)
    Hoe dan ook, jij hebt weer lekker veel flesjes kunnen vullen zodat jullie lekker kunnen smullen!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De spin was vanmorgen dood..., 'k snap niet hoe het kan...

      Verwijderen
  2. O, bramensap dat is echt super lekker! Maar helaas, zijn bij ons al bijna alle bramen op. De bramensap ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nou, dat is echt een lekker toetje zeg! ik vind de kleur, de helft van of iets lekker gaat smaken ahhaha.
    en zelf gemaakt is nog lekkerder.
    groetjes miek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. brrr die spinnen nee daar heb ik het niet zo op. maar heerlijke jam is prima

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha ha je hebt de daad bij het woord gevoegd ,dat zijn er heel wat meer als bij mij ,maar goed idere jaar vermeerder de oogst zich ook in mijn tuin ,ze zijn inderdaad heerlijk wat een goed idee de maizena oom te verdikken goeie tip omdat ik ook heel weinig suiker gebruik .
    Maar is dit sap of gelei.......gr marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm, heerlijk! Ik heb vandaag weer wat jam gemaakt van de bramen uit mijn tuin, maar dat is nog niet zo veel als bij jou, ik heb de planten pas 1 jaar nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vergeet ook altijd het bramenseizoen... Goed dat ik je blog lees !!
    Enne, ik moet je man gelijk geven hoor... Geef mij ook maar gas om te koken... Heb de keuze tussen alles al gehad, electrisch, keramisch, inductie en gas... En nu heb ik overal gas om op te koken, niet zozeer vanwege het verbruik, maar de regelbaarheid ! Een gasvuur doet exact wat je vraagt, en reageert direct..
    Je bramensiroopje ziet er lekker uit - goed idee ! Ik zit er altijd maar confituur van te maken, ik denk dat ik ook eens zo'n siroopje ga brouwen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, gas kookt heel anders dan elektrisch .... Sommige dingen doe ik nog graag elektrisch, maar voor andere kooksels of baksels kies ik nu liever gas!

      Verwijderen
  8. Dat staat ook nog op ons lijstje om te doen, maar het weer laat verstek gaan. Heerlijk zo over het toetje. Ik vind het een mooi verhaal hoe dat jij bij dat plukken aan het denken bent over beestjes die bij jou rond lopen.
    Ik sap alleen jullie folder bezorgers niet, bij ons komen er nooit geen folders door de afzuigkap maar daar gebruiken ze de brievenbus voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmmmmmmm, ziet er heerlijk uit. Vroeger plukten we veel, maakten jam, sap en wijn. Tegenwoordig ben ik te laat en zit er geen braam meer aan de struik.
    Eet smakelijk.
    Groet,
    Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmmm... zelfde liefde!!
    Hb ik in de vakantie ook nog gedaan. Ga ik nog over bloggen!!
    Lekker he?
    Maar wij eten het graag met gekookte (en opgestijfde) pap!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk, maar trouwens als je het over groen en bewust hebt is elektrisch koken beter. Gas raakt immers op en elektra kunnen we opwekken door zonnepanelen, windmolens, en andere bronnen. Dus misschien duurder maar wel beter voor moeder natuur :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar heb je helemaal gelijk in! En we hebben nb zonnepanelen sinds vorig jaar.
      Ik zal DH toch eens mee laten lezen ...:)

      Verwijderen
  12. Het blijft heerlijk om je verhaaltjes te lezen, Elizabeth. En dit is letterlijk en figuurlijk een heerlijk verhaaltje :-)
    Fijne dag!
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zou zo een hap nemen leuk om je bramen verwerking te zien ik dacht dat het eigenlijk jam zou gaan worden maar dit lijkt me ook mmm héééérlijk!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat iet er erg lekker uit... De vitaminen kun je nu wel goed gebruiken met dit kwakkelweer...
    Eet smakelijk...

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ziet er goed en lekker uit! En wat een liefde voor de beesten heb je zeg, nou, die spin was bij mij allang dood geweest, sorry! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ooo bramensap dat kreeg ik altijd bij mijn opa en oma van moeders kant. Die gingen elk jaar fanatiek op bramenpluk en hadden vaste stekkies waar ze altijd de mooiste bramen vonden. Alleen kwam op het last de bramensap je oren uit dus nu eet ik het nooit meer, klein jeugdtrauma, ha,ha!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Om zo bramensap te maken, een heel werkje hoor! Maar achteraf weet je wat je eet of drinkt en heb je weer een voorraadje. Persoonlijk zou ik er liever jam van maken, lijkt me heerlijk op de boterham!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat is erg lang geleden dat ik bramen heb geplukt. Wat fijn dat je ze in de tuin hebt en dan ook nog extra kookplaatjes in je schuur. om het te bereiden. Gas vind ik ook fijner, al zit ik niet in de cv-ketels. In Zweden kookt iedereen elektrisch, dus wij in de vakantie ook, maar ik kan er niet aan wennen. Heerlijk toetje heb je zo trouwens. Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. oooohhh ! er staan hier achter de hoek veel bramen in het park !

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...