Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 juli 2019

Free ... Crea 5219

Tjonge...., een heel laat bericht deze keer. Het liep allemaal een beetje anders dan gedacht deze keer.
Alhoewel ik vorige week al bezig was met deze opdracht, en alles vlot leek te gaan .., kreeg ik deze week last van spit! En behoorlijk heftig ook, zodat ik een paar dagen grotendeels plat op bed moest liggen omdat geen enkele andere houding ik vol kon houden.
Vandaag kon ik gelukkig de draad weer een beetje oppakken, maar toen kwamen er weer onverwachte dingen tussen (zoals een ziek Guusje...).

Enfin, een vrij onderwerp deze keer. Ik besloot een techniek uit te proberen, die ze mark making noemen. Sorry voor al die Engelse termen, maar zo noemt iedereen het nu eenmaal.
Wij kennen het woord markeren wel, denk maar aan een markeerstift. Je kunt ook aan een soort afdruk denken.

'Markeren is een term die wordt gebruikt om de verschillende lijnen, patronen en texturen te beschrijven die we in een kunstwerk creëren. Het is van toepassing op elk kunstmateriaal op elk oppervlak, niet alleen op doek of potlood op papier '  aldus Wikipedia.

Marieke Blokland omschrijft het in haar boek Art journal school zo; 'Mark making is niks anders dan met een tool jouw afdruk achterlaten. Tools waar je aan kunt denken; je eigen vingers, kwasten, wattenstaafjes, penselen, stokjes, wc-rollen, een doormidden gesneden ui of aardappel, steentjes, sponsjes, plastic verpakkingen. Doe alsof je aan het spelen bent als een kind dat voor het eerst met verf mag spelen, en hoe leuker je mark making zult gaan vinden! Doodling en 'krassen' zijn ook een vorm van mark making.'

Nou, hier herken ik me helemaal in. Als je de smaak te pakken hebt, kun je nauwelijks stoppen...

Ik maakte een combinatie met collage en scheurde geel en blauw papier en plakte na wat heen en weer schuiven de stukjes op.


Op de linkerpagina werkte ik met viltstift in de kleuren blauw, groen en geel en maakte ik verschillende patronen.


Op de rechterbladzijde heb ik ook aan markmaking gedaan, maar dan met verf en penseel, stempels, bubbelplastic, afdruk met achterzijde penseel, en verf aan een gumrandje. Je kunt eigenlijk met van alles afdrukken maken en daardoor structuur maken.


Eigenlijk wilde ik nog veel meer uitproberen, maar dat zou weer ten koste gaan van de eenheid. Dus dat moet maar in één of ander boekje...

En nu ga ik snel kijken bij de andere bloggers die meedoen met Crea 5219!
    - Marjan Maakt
    - Knutselpret
    - Blauw ruitje
    - In de weer
    - Made by Céline
    - De Breimeisjes

Het onderwerp voor volgende week is "eyes"


12 opmerkingen:

  1. Better let as net 😉
    Mooi, ook het kleurgebruik!
    Groetjes en fijn weekend! En beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat naar dat je ineens geveld was! En arme Guusje ook...
    Maar gelukkig gaat het weer de goede kant op met je (en hopelijk met Guusje ook).
    Markmaking, ik doe het, maar ik had er geen naam bij bedacht. Nu heb ik hem 😉.
    Leuk zoals je op twee manieren hebt gewerkt, zo kan je goed de verschillende resultaten zien!
    Beterschap en voorzichtig aan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Getsie spit en dat met die hitte. Wat leuk dat ons steeds een beetje verder meeneemt in de wereld van de tekentechnieken. Ook dit vind ik weer een zeer geslaagde plaat. Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd leuk om lekker los te gaan met knutselspullen.
    Afdrukken maken met een halve aardappel.... dat deden we vroeger als kind ook, daar kon je dan allerlei figuren uit snijden, het koste niets, dat was in de jaren 50 het belangrijkste.
    Wat waardeloos die spit. Jeetje alleen maar op bed liggen dat lijkt me echt heel erg.
    Spit... dan denk ik aan oude mannetjes... Dat klopt waarschijnlijk helemaal niet, want jij als jonge meid heb het ook gekregen.
    Fijn dat het nu beter gaat, houden zo, dus rustig aan.
    Hopelijk is kleine Guus ook weer helemaal opgeknapt.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ik ben ook niet meer de jongste hoor... 55 jaartjes...:)

      Verwijderen
  5. Voel met je mee, ik heb het soms ook wel eens. En je hoeft er niks bijzonders voor te doen, een bonnetje van de grond oprapen is soms al voldoende. Met dit weer is het niks om om bed te liggen, maar ik lees dat het weer wat beter met je gaat. Beterschap voor het laatste restje spit. Ach, die arme Guusje, is altijd zo sneu als zo'n kleintje ziek is. Ze kunnen dan nog niks vertellen. Hopelijk is Guusje ook gauw weer beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah gatsie, Spit hebben is zo pijnlijk! Hoop dat het helemaal over is!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hè, gelukkig gaat het nu weer wat beter met je en met Guus ook hoop ik.
    Echt een zonnig geheel, geïnspireerd zeker door de hittegolf van de afgelopen dagen ?
    Je hebt het Mark Making wel in de vingers, mooi !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig is Guus weer helemaal beter; gisteren de hele dag gespuugd en bijna uitgedroogd. Vandaag is alles er in gebleven en tiert hij weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje wat een ellende Elizabeth, spit is heel vervelend en vooral
    pijnlijk, en dan nog met deze tropische temperaturen samen niet iets
    om vrolijk van te worden. Gelukkig te lezen dat het inmiddels alweer
    iets beter met je gaat. En gelukkig ook met Guusje lees ik net
    hierboven. Altijd zo naar als die kleine mensjes wat mankeren.

    Leuk hoe je de vrije hand hebt gebruikt in je kunstwerkje, het is
    prachtig van kleur, het oogt ook verkoelend. En leuk te lezen welke
    technieken je allemaal hebt gebruikt om tot dit fraaie eindresultaat
    te komen. Je bent een echte "Mark Making" koningin!!!!!

    Fijn weekend verder, en sterkte met je rug....

    groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heftig als je met spit het bed moet houden, dan merk je pas wat je allemaal doet op een dag. Maar je hebt er weer wat moois van gemaakt petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oei wat vervelend spit met die hitte, hopelijk ben je nu weer opgeknapt.
    Wat een fantasie heb je, knap om weer iets heel anders te bedenken.
    Niet alleen knap, maar ook erg mooi en vrolijk om te zien.
    Lieve groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...