Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 17 april 2019

Hoe heet het en wat is het?

Het is jullie vast al eens opgevallen dat ik naast draadjes en lapjes (haken, breien, borduren, patchen) ook heel erg van papier en verf houd.
Toen ik daar een tijdje geleden iets van op Instagram liet zien, kreeg ik van Anita de tip om eens te schrijven over allerlei materialen die ik bij mijn papierhobby gebruik.
En eigenlijk is dat een hele leuke en een hele goede tip!

Zoals bij elke hobby, worden er bepaalde termen gebruikt. En dat zijn vaak Engelstalige woorden, daar kunnen we niet meer omheen. Ik vind Nederlands een prachtige taal, maar Engels ook!
En ik gebruik het ook ongemerkt bij allerlei knutsels.



Omdat ik de laatste tijd veel in allerlei boekjes werk, begin ik vandaag maar eens met die categorie.

Wat is een ART JOURNAL?
Art is kunst, journal is verslag en als je die twee combineert krijg je een soort visueel boekverslag.
Kunst lijkt heel verheven, maar je mag het heel laagdrempelig zien. Bij een art journal mag tekst eigenlijk niet ontbreken.

Creatief Dagboek ... red

De manier waarop mensen een art journal maken, kan veel van elkaar verschillen. Niets is fout, alles mag. Tekst met plaatjes, striptekenen, stempelen, laagjes verf ...
Tegenwoordig noemen ze het gebruik van veel materialen en technieken in één werkstuk MIXED MEDIA. Zo hebben we meteen een tweede term te pakken.
Er worden allerlei cahiers, boekjes, schriften en dummies gebruikt.
- Als je graag met verf werkt, is het raadzaam om dik papier te gebruiken.
- Het formaat kan heel bepalend zijn; werk je graag groot of juist fijn?
- Ook de afmetingen doen er toe: een vierkante bladzijde of een lange smalle bladzijde is een groot verschil
- Een spiraalring lijkt handig qua dikte, maar je kunt nooit over de bladhelft heen werken
- Je kunt ook met losse vellen werken en die bewaren in een map of hoezen of grote ringband; je hebt dan de mogelijkheid om te wisselen

Collage in purple


Maar wat maak je nou in zo'n boek?
Natuurlijk kun je maken wat er in je op komt. Echter, veel mensen werken met een lijst (journal prompts) of  doen mee met een challenge waarbij een onderwerp centraal staat. Dat maakt dat je actief blijft, maar je kunt het ook als benauwend ervaren. Persoonlijk zweef ik daar een beetje tussenin...

Crea 5219 ... Goal


Dit jaar doe ik mee met Crea 5219. In 2015 deed ik mee met Journal 52. En in 2014 begon ik met mijn Creatief Dagboek, dat eigenlijk niet echt een art journal is...
Het begon in een klein mapje, het groeide uit tot twee grote mappen waarbij ik elke maand vanuit een bepaalde kleur werkte.

Journal 52... Silly aninal zoo

En daarnaast maak ik nog van alles in diverse schriftjes, dat zijn mijn oefeningen ... tekenen, stempelen, schilderen, doodlen, handletteren, etc...

Wat is een BULLET JOURNAL?
Dat is een boekje waarin je al je lijstjes kwijt kunt; van to-do tot financiën, bijzondere plaatsen die je wil bezoeken, slaapoverzichten, doelen, etc...
Behalve geschreven lijstjes komen er ook getekende overzichten in voor en kun je met kleurtjes werken om inzicht te geven. Als je even op internet kijkt bij afbeeldingen van Bullet Journal (KLIK) dan heb je meteen een idee.


Ik werk zelf helemaal niet op deze manier, alhoewel ik best lijstjes maak voor dingen die ik wil/moet doen. Maar ik heb er geen lol in om dat in een boekje te doen.
Vroeger hield ik een dagboek bij, langzamerhand verslofte dat. Vanaf 2009 hield ik een 365-dagenboek aan en dat hield een beetje het midden tussen een dagboek en een art journal...
Sinds vorig jaar heb ik een bullet journal, maar ik gebruik het als een gezellig dagboekje. Niet de verplichting om elke dag wat te schrijven, gewoon naar behoefte. En vooral leuk aangekleed met plaatjes en stickertjes ..



Waar zouden jullie graag een volgende keer iets over willen lezen?

1 opmerking:

  1. Inderdaad een goed idee om eens wat uitleg te geven. Termen worden zo gewoon dat je vergeet dat anderen dit niet kennen. Leuk dat je het doet. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...