En als je dan weet dat je het laatste bakkertje aandoet in een dorpje tijdens je terugreis, dan stemt mij dat altijd een tikkie weemoedig. Ach, ik ben soms een sentimenteel mens...
Zo ook bij ons tripje laatst...
Ik spreek echt geen vloeiend Frans, ik kan het een klein beetje verstaan en weet wat zinnetjes en woordjes en voor de rest ga ik vaak over in het Engels.
Maar in zo'n Boulangerie wil ik het gewoon in het Frans doen!
En de mensen achter de toonbank zijn altijd zo ontzettend vriendelijk en behulpzaam...
Helaas verging het me mij deze laatste Boulangerie anders...
Na mijn vriendelijk "Bonjour" bij binnenkomst wachtte ik even omdat monsieur achter de toonbank in druk gesprek was met une madame in de winkel.
Toen hij mijn kant op keek en een knikje gaf, zei ik "deux croissants, s'il vous plait".
De conversatie met madame ging in rap tempo door, terwijl dit leuke zakje op de toonbank werd gelegd.
Geen idee waar ze het over hadden, maar al snel werd er een bedrag door monsieur genoemd en op de manier waarop hij een beetje in mijn richting keek, maakte ik maar op dat hij het tijd vond om af te rekenen.
Hola, ik was dus nog niet klaar! Ik vertelde hem dat ik ook graag een baguette provincial wilde...
Weer die ongeïnteresseerde houding waarmee hij het stokbroodje op de toonbank kieperde en intussen het gesprek weer oppakte met madame.
Ik kan daar toch zo pissig om worden!
In Nederland gebeurt dat natuurlijk ook. Meestal doe ik dan of ik gek ben en wacht ik gewoon af. Ik ga niet betalen voordat men normaal aandacht heeft voor me als klant.
In dit geval zei ik "c'est tout!" En toen betaalde ik netjes drie euro...
Met het stokbroodje onder de arm en het leuke zakje in de hand verliet ik de winkel. "Bonjour monsieur et madame!" Ik kon niet horen of er nog iets terug gezegd werd...
Maar ik kreeg wel een ideetje; leuke lettertjes maken...
Waar een zak niet goed voor is!
Ik zou eigenlijk veel vaker moeten oefenen.
vervelend als je als klant zo wordt behandeld! Maar je hebt wel een ontzettend leuk zakje gekregen, en een leuke aanzet om weer creatief bezig te zijn. En daar gaat het om, gewoon altijd overal het positieve in (proberen te) zien!
BeantwoordenVerwijderenLieve groet van Anja
Ohhh heerlijk als ik de foto van de Boulangerie bekijk gaat
BeantwoordenVerwijderenmijn neus weer krullen, heerlijk al die soorten en lekkere
broodjes met pudding en verschillende soorten jam.
Jammer dat nu net de laatste Boulangerie voor vertrek naar huis
zo'n onaangename ervaring is geweest. net zoals je al schreef
normaliter zijn ze altijd zeer vriendelijk maar deze keer voor
jullie een ergernis.
Waar zo'n leuke zak al niet goed voor is, achteraf maar goed
dat je daar geweest bent. Er staan genoeg soorten letters op
leuk hoe je dat al bent gaan doen ziet er heel professioneel uit.
Er komt binnenkort vast iets heel creatiefs op je blog, ben benieuwd......
Fijne week gewenst,
Groetjes,
Josephine
Ach ja die Fransen, als je een beetje je best doet met wat Franse zinnetjes zijn ze meestal heel gentil, maar ach wie weet had deze bakker net een naar bericht gehad en was hij dat aan het delen met die madame. Of het was zijn schoonmoeder en zij stond aan zijn hoofd te zeuren wanneer hij nou eens langs kwam om de blaadjes uit de jardin te harken. Of de zus van zijn zwager was vreemd gegaan en daar had het hele dorp schande van gesproken en probeerde hij een goed woordje te doen bij de madame die de echtgenote bleek te zijn van de man met wie de zus van de zwager was vreemd gegaan. Je weet het niet he, wat zo'n boulanger bezielt. In elk geval maak jij er creatief weer iets moois van. Groetjes van Annemarie
BeantwoordenVerwijderen"De Zak" is trouwens wel een geweldige titel voor dit stukje!
BeantwoordenVerwijderenVoor tweeërlei vatbaar! :-)
Je minder goede ervaring kreeg toch een leuke afloop. Jij kreeg weer inspiratie en nog wel van een broodzak.
BeantwoordenVerwijderenMooie letters gemaakt, en nog herinneringen aan de Franse bakker.
BeantwoordenVerwijderenMooie letters, kunst. Een kleindochter hier heeft er ook plezier mee.
Groetnis Annie
Hahaha ... uw titel van uw bericht heeft een dubbel smaakje! Ah ja ... het zal zijn dagje niet geweest zijn. Wel heel mooie letters die je maakte.
BeantwoordenVerwijderenLieve groetjes, Tinne
Oh ja, dat is heel erg irritant! En wat je zegt, in Ned. gebeurt het ook vaak helaas. Maar er kwam bij jou toch nog iets leuks uit, dat scheelt.
BeantwoordenVerwijderenOh zo irritant!
BeantwoordenVerwijderenWel een lief zakje
😁
Hm, slaat de titel nu op de verpakking of op de verkoper?
BeantwoordenVerwijderenGelukkig heb je zelf nog een leuke draai gegeven aan het bakkersbezoek :-)
Oh die franse boulangeries, héérlijk. Wat jammer dat je nu net die ene chagrin moest tegenkomen... en juist terwijl het de laatste was van deze reis (ik begrijp het gevoel helemaal!).
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dat de croissants en het pain geen nare nasmaak hadden, maar dat jullie er toch extra goed van konden genieten.
En die zak? De ene vergeten en de andere koesteren *Ü*
Salutations
leuk wat jer met zo'n zak kan doen dat maakt het toch nog een beetje goed
BeantwoordenVerwijderenOhh dit was wel een mindere monsieur-de-boulanger zeg! Ik vind dat je het netjes aangepakt hebt! En jaa, die herinneringen willen we allemaal vasthouden he, je wil niet weten wat ik allemaal mee naar huis gezeuld heb ;o)
BeantwoordenVerwijderenHeerlijk om je blogjes weer te lezen! Gelukkig heb je ook genoeg goede herinneringen aan la douce France :-))
BeantwoordenVerwijderenHoop dat het weer goed komt met de kippen,misschien misten ze jullie??
XxX Hetti
Door de foto rook ik gewoon de geur van zo een boulangerie.
BeantwoordenVerwijderenIk haat het als ik niet goed geholpen word. Ik ben zelf altijd vriendelijk en beleefd en verwacht dat terug. Ik zeg er ook altijd wat van. We waren tijdje terug in Duitsland en ik spreek geen Duits dat vond ik zo frustrerend dat ik in een restaurant niet kon zeggen wat ik van de slechte bediening vond en manlief wilde het toch echt niet voor mij doen, de lafaard. fijne dag.
Nou wat onbeschoft om een klant zo te helpen. Ik heb dan altijd de neiging om weg te gaan. Ik accepteer zoiets echt niet. Ik heb zelf in diverse winkels gewerkt en ben anders gewend. Ik snap wel dat het in het buitenland anders is maar ook daar mag je verwachten dat je vriendelijk wordt bejegend. Ik ben ook in Frankrijk geweest en heb dit niet meegemaakt hoor, ze waren erg vriendelijk en de stokbroodjes en de gebakjes, chocolade broodjes waren heerlijk.... ik proef ze bijna weer...
BeantwoordenVerwijderenLieve groet, dinah
Jammer, dat maar geen brood, maar ik had zo de winkel uitgelopen en de zak laten liggen.
BeantwoordenVerwijderenMaar je hebt nu wel leuke voorbeelden voor de letters, maar toch met een beetje vervelend gevoel.
Zo jammer dat ze toeristen zo behandelen, want een klant is belangrijk, hoe klein het bedrag wat ze kopen ook is.
Groetjes,
Floor
Tja, de Franse slag :-) Geweldige titel boven een leuke blog en ook alle reacties zijn weer goed om te lezen, Annemarie geeft er ook weer een fraaie draai aan!
BeantwoordenVerwijderenÁ propos, wat leuk, dat handletteren!
Groetjes,
Akkelien
Leuk hoe eenvoudige dingen je kunnen inspireren, en wat een mooie teksttekening heb je ervan gemaakt, met een donutje erbij :-)
BeantwoordenVerwijderenHa ha, geen leuke bakker, ja zelfs een beetje onbeschoft :( maar wel een leuke zak.
BeantwoordenVerwijderenJe kunt het best goed :) de letters zijn echt mooi :)
Groetjes Anita
Jammer dat die bakker je niet netjes behandelde. Je deed je best om keurig Frans te spreken en meestal kunnen de Fransen dat erg waarderen. Maar deze monsieur dus niet. Maar goed, ook in Nederland wordt je soms niet aardig geholpen. Gemiste kans voor de winkel want daar kom ik dan niet meer.
BeantwoordenVerwijderen