Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 18 oktober 2017

Zilver poetsen



Het werd weer eens tijd om m'n zilver te poetsen. Wij hebben nog een zilveren tafelbestek, wat we op zon- en feestdagen gebruiken. En nog een aantal (thee) lepeltjes van zilver...


Tijdens onze verkeringstijd kochten we vaak een zilveren lepeltje als we bv een dagje uit waren. 
Die heb ik altijd veel gebruikt, maar de laatste jaren eigenlijk niet meer. 
We drinken koffie uit kleinere mokken en gebruiken ook geen suiker en melk meer in de koffie, zoals zoveel mensen. Daarom zijn de kleine lepeltjes van ons bestek veel handiger.


In de kelder had ik nog een klein beetje zilverpoets staan en dat gebruikte ik. Het was wel dik, beetje stroperig ... maar ja...
Toen ik later op internet ging kijken, zag ik dat er veel betere manieren zijn om zilver weer mooi te krijgen!
De Huishoudcoach noemt aluminiumfolie, soda, as en krijt ...
Ik lees ook over zout in combinatie met aluminiumfolie...
Nou, dat lijkt me allemaal een stuk gezonder en minder belastend voor het milieu dan het chemische goedje hierboven! Dan doen we dus de volgende keer anders.


Deze lepeltjes waren er wel het ergst aan toe. Ze zijn ook al 30 jaar oud en nog nooit gebruikt. We kregen ze op onze trouwdag en vinden ze iets te... (klassiek, brocante?). Maar nu glimmen ze weer in volle glorie!


En deze lepeltjes zijn nog veel ouder! Ze zijn van m'n oma geweest en sommigen zijn veel gebruikt. Niet alle lepeltjes knapten op van het poetsen. 
O nee, ik zie nu dat er één minder oud lepeltje bij zit; de tweede van rechts hebben we zelf gekocht in Ouddorp! 


En wat kan ik genieten van deze uitstalling...

Hebben jullie ook zilver en poetsen jullie dat regelmatig en hoe doe je dat dan?


20 opmerkingen:

  1. Wat een verschil ! Vond ik 'vroeger'( voor ik lapjes had ;o) ook leuk om te doen ...
    k Had eens van die zilveren theelepeltjes met zo'n dunnen gedraaide steel met een balletje erop :o)) Grappig komt nu helemaal terug nu ik je blogje lees :o))
    Ze zitten vast ergens nog in een doosje ( ook gebaksvorkjes ervan dacht ik ...) Doe het eigenlijk niet meer 9o) Op zijn hoogst een mooie zilveren suiker lepel ...
    ( ps, en je blauwe klosjes ?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh jee, wat een werk. Zo nu en dan waag ik me er ook aan.
    Ik gebruik soda met alu folie, dan laat het zwart zo los. Ik vind het altijd een vies klusje, maar de voldoening is groot!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb ook een (verzilverd) bestek en heel geërfde zilveren lepeltjes en gebaksvorkjes. Het schoonmaken is echt een moment - meestal vóór Kerst of als de heel familie langskomt bij een verjaardag. De grote opscheplepel voor de soep moet dan toch echt wel blinken en ja, dan pak ik de rest ook maar mee. Ik heb ook nog een potje silvo, maar die tip van Haak en Pen lijkt me ook goed werken. Je zit er weer keurig bij, hoor! Je mag er trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooit had ik ook veel zilver bestek en thee lepeltjes .Een tijdje weken in een sopje van Biotex groen al weet ik niet eens of dit nog bestaat .Na het weken goed afwassen en nog wat opwrijven evt met een zilverdoek
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie verzameling heb je!
    Ik heb ook nog zo'n lepeltjes van verschillende steden, en nog een massief zilveren vork en lepel van 1958 ( het geboortejaar van mijn moeder ). Ik zou het allemaal dringend nog eens moeten kuisen... Met tandpasta gaat dat prima! Gewoon een klein beetje tandpasta er op wrijven, heel even laten inwerken en dan afspoelen onder de kraan met een zacht sponsje. Je zult er van versteld staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja hoor heb nog lepeltje, maar bewaar die in nu een trommeltje , en worden niet meer gebruikt. Voor het na geslacht denk ik maar
    Silvo ja daar poetste ik ook mee.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, ik dacht dat je van de week een grapje maakte over het zilver poetsen. Maar je bent echt zo schoon! Maar als je het bestek gebruikt, dan moet je het natuurlijk wel bijhouden. Weet je dat ik nog nooit zilver gepoetst heb?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! En wat knapt het dan op he. Ik doe het eigenlijk nooit omdat ik het ook niet gebruik. Wel koper poetsen, heeft ook groots effect

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi! En wat knapt het dan op he. Ik doe het eigenlijk nooit omdat ik het ook niet gebruik. Wel koper poetsen, heeft ook groots effect

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik poets met Silvo en mijn lepeltjes en suikerlepel staan onder een stolp :)
    Poetsen en dan in een plastic zakje bewaren, dan schijnen ze ook mooi te blijven.
    Dat kan natuurlijk alleen als je ze in de kast bewaard, anders is het geen gezicht ;)
    Die van jou blinken weer, ik kan er wel vn genieten hoor. Overigens zijn de meeste lepeltjes van mijn man, van vroeger. Net wat je zegt waar hij kwam bracht hij een lepeltje mee voor zijn moeder. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb geen zilver wat gepoetst moet worden. Bestek zou snel vervangen worden, ik ben niet zo’n poetser. Ziet er wel mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vroeger thuis vond ik het heerlijk om de zilveren spulletjes van mijn moeder en oma te poetsen. De geur van dat Silvo kan ik nog zo voor de geest halen. Ik zal eens kijken bij mn vader of die spulletjes nu nog in de kast staan. Dan zijn ze vast ook heel erg zwart. Ik vind je lepeltjes beeldschoon!
    Heb je de zilveren miniaturen in het Rijksmuseum wel eens gezien? Die zijn ook zo mooi! Geniet maar van je mooie spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi schoon en glanzend zilver! Zo heb je wel eer van je werk he, lekker!
    Zelf heb ik een zilveren bedelarmbandje dat ik af en toe 'poets'. Ik maak een kommetje van aluminium folie, doe daar een beetje water en zout in en knijp het kommetje daarna dicht. Na een kwartiertje kan het weer open en spoel ik mijn armband af. Voilá. Maar het ziet er niet zo strakend uit als jouw bestek hoor! :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik heb niet veel zilveren lepeltjes ik hou ook niet zo van dat gepoets. maar mooi is het wel als het weer klaar isd

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ziet dat er heerlijk blinkend uit Elizabeth, je hebt zeker
    eer van je werk. Zelf heb ik wel de nodige zilveren koffie en
    theelepeltjes, ook een aantal ooit cadeau gekregen en nog een
    aantal van mijn ouders. Ze liggen bij mij samengepakt met een mooi
    lintje er omheen boven in mijn kijkkast waar allemaal bijzondere
    spulletje liggen met een mooi verhaal erbij.

    De lepeltjes gebruik ik niet meer, af en toe wrijf ik ze iets op
    met een zilverpoetsdoek om een beetje glans te krijgen maar eigenlijk
    vind ik ze zo in de kast het allermooiste met het patina van vervlogen
    tijden.

    Wat zal het bij jullie feestelijk staan tijdens een dineetje met
    zo'n prachtig zilveren bestek. De vormen waren vroeger ook zo mooi,
    lepels met diepe kuipjes en het gewicht ook, het voelt zo koninklijk.
    Prachtig dat jullie nog zoveel in bezit hebben,
    Enne.....VERTEL.....
    binnenkort iets te vieren nu je zo driftig aan het poetsen bent?

    Lieve groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Elizabeth, daar had je vroeger een hulpje voor hoor om al het zilver te poetsen. Jammer dat "mevrouw" het nu zelf moet doen :-)
    Ik heb geen zilver, dus poets ik niet. Eigenlijk vind ik ook ongepoetst zilver mooier, dat ziet er dan lekker antiek uit.
    Vraag me ook af of het lang mooi blijft als je het niet gebruikt.
    Maar wel sjiek hoor, misschien Max en Alex uitnodigen voor een diner?
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb alleen een koperen voordeur knop en brievenbus en die poets ik met een halve citroen en zout, werkt perfect. Mijn moeder had wel veel meer koper en een keer in de zoveel tijd zaten we dan aan tafel te poetsen. Was ook wel gezellig.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nee, hier geen zilver om te poetsen. Ik kan mij wel herinneren dat ik een keer bij een vriendin een gekookt eitje at met een zilveren lepeltje. Dat is viesssssss! Dat reageert blijkbaar op elkaar. Leuk trouwens als je alles onder je handen weer ziet gaan glimmen. Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb wel wat zilver wat gepoetst moet worden, ook veel lepeltjes. Heb me nu voorgenomen om het eerdaags te doen. Ja, altijd met zo'n busje zilverpoets.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij eten bijna dagelijks met zilveren messen, vorken en lepels, gewoon omdat het zonde is om het voor hoogtijdagen te bewaren. Ik vind het prachtig en het ligt ook lekker zwaar in de hand.Ik zet alles gewoon in de vaatwasser maar wel zo veel mogelijk apart van andere(gewone) messen en vorken. Ook veel zilveren theelepeltjes en gebakvorkjes. Heel veel poets ik het zilver niet, ik neem er de tijd niet voor en ik vind een beetje verkleurd ook niet zo erg. Maar twee keer per jaar dan neem ik er even een uurtje voor. Ik gebruik geen Silvo fles meer. Ik heb een grote plastic pot/emmertje, ben even de naam kwijt, het stinkt ongelofelijk trouwens. En dan dompel ik de zilveren spullen er allemaal in, gewoon 10 tellen of zo. Daarna haal ik ze eruit, was ze heel goed schoon en het is klaar. Ik schroef het deksel erop en zet de pot weer weg. Het is ongetwijfeld niet zo milieuvriendelijk, aan de andere kant, die pot heb ik nu al een jaar of 15 en het werkt nog steeds dus ik heb er geen afval van behalve dat wat van de messen, vorken en lepels afdruipt. En het werkt heel goed en snel.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...