Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 23 oktober 2017

Ook gij Brutus?

Eigenlijk wilde ik vandaag over iets anders bloggen, maar het moet maar even wachten.
Ik ga jullie eerst vermoeien met een kippenverhaal...



Twee weken geleden vertelde ik HIER over Chicky die zich vreemd gedroeg. Ja, ze was inderdaad broeds... Er kwamen veel reacties en ik heb ze met plezier gelezen!
Nou, er is goed nieuws over Chicky...; de hormonen zijn blijkbaar uitgewerkt en ze is weer back to normal. We hebben haar elke morgen uit het leghok gehaald en soms ook overdag nog een keertje en langzamerhand begon ze weer gezellig mee te scharrelen met de andere kippen.

De kippen zijn eigenlijk de verantwoordelijkheid van DH. De poezen zijn mijn afdeling.
Natuurlijk loopt het soms door elkaar heen en zijn alle beestjes van ons samen.
DH ging afgelopen vrijdag&zaterdag trucken. Dat betekende dat hij vrijdagmiddag vertrok en zaterdagavond laat weer terug kwam.
Natuurlijk maakte ik vrijdagavond even het rondje in het donker langs de kippen om te kijken of alles oké was ...
Groot was de schrik toen ik geen van de bruine kippen op stok zag zitten!
Ik pakte de zaklamp en speurde werkelijk alles af. We hebben nogal wat heggen en natuurlijk keek ik ook bij de sloten. Geen kip te zien.
De ongerustheid nam toe. In m'n gedachten zag ik een auto stoppen voor onze brug en iemand die onze lekkere dikke scharrelende kippen even had opgepakt en mee genomen...
En zo waren er nog wat scenario's...
Ik was wel blij dat ze met z'n drieën waren, want stel je voor dat één kipje ergens zielig alleen zou zitten.
Nadat ik klaar was met m'n vergeefse zoektocht, nam ik mezelf even flink onderhanden. Ik kon natuurlijk deze hele avond en de hele nacht in de piepzak gaan zitten, maar daar haalde ik de kippen niet mee terug..
Ik stuurde wel even een whatsapp naar DH en pakte toen m'n haakwerk maar weer op.
'Goed kijken in het nachthok!' appte DH terug.
Mmmmm, goed kijken...? dacht ik ... Natuurlijk had ik goed gekeken! Of toch niet? De stok was toch echt leeg!



Ik ging gewoon twijfelen aan mezelf en liep opnieuw met de zaklamp naar buiten. En toen viel het kwartje! Ze zaten natuurlijk op de bovenste stok....



En jawel hoor... Ik keek regelrecht in een zestal loerende kraaloogjes die helemaal niet blij waren met mijn zaklamp...
Tjonge, wat was ik opgelucht!

Zaterdagochtend was ik extra blij dat Chicky (kleine kipje) zelf uit zijn nachthok (wit) was gekomen en buiten liep te scharrelen. Dat betekende dat de broedsheid zo goed als over zou zijn!



En toen kwam zaterdagavond. Ik maakte weer m'n rondje om 7 uur 's avonds. Bij de grote kippen in het groene hok was alles prima. Maar in het kleine witte hok zag ik alleen Chicky.
Nu miste ik Nicky weer! En om 6 uur had ik haar nog gezien...
Nou, ik dacht wel 'als de kat van huis is, dansen de muizen'...
Opnieuw een zoektocht met de zaklamp. De buren zullen wel denken!
Helaas leverde het niets op; ze was onvindbaar.
Ik appte naar DH: 'en nu is Nicky weer spoorloos'.
Even later ontving ik zijn berichtje; 'moet je Spoorloos bellen'
gloeiende .... gloeiende ... gloeiende ....

Het werd zondag en Nicky was nog steeds onvindbaar. We riepen, rammelden met een bakje voer... maar niks hielp. DH zei dat ze misschien wel door een roofvogel gepakt kon zijn en eerlijk gezegd was die gedachte ook al door me heen gegaan.
En toen zei hij ook nog 'het is maar een beest hoor ..., zulke dingen gebeuren...'
Ook dat nog! Ja, ik weet het wel ... een dier is heel wat anders dan een mens ... Maar ik houd enorm veel van m'n beestjes en als er dan eentje weg is, ben ik erg verdrietig!

Toen we aan het einde van de morgen thuis kwamen uit de kerk, was het eerste wat ik deed snel om me heen kijken...
En wat zag ik? Het leek Nicky wel die daar scharrelde... of was het toch Chicky? Uit de verte lijken ze wel een beetje op elkaar. Ik rende er naar toe en was in één keer helemaal blij, want het was onze Nicky!
Nou, dat avontuur hebben we ook weer overleefd.



Na de koffie, ging DH buiten hout halen voor de kachel en toen hij binnen kwam, zei hij 'eh.. ik zie dat kipje weer niet hoor ..., de anderen lopen met elkaar te scharrelen'....
Grrrrr, niet weer hè..
Begon ze nu een spelletje met me te spelen? Ik zal jou vinden kip!
Nou, dat viel niet mee. Ik heb verschillende rondes gemaakt en ik kreeg volop hulp van de andere kippen die trouw met me mee liepen...



Maar uiteindelijk was het Chicky die me een aanwijzing gaf. Ze kwam uit de buxushaag zetten...
Grote grutten, wie gaat er nu in een dichte buxushaag zitten????
Na heel systematisch zoeken zagen we dit (sorry voor de slechte foto):


Helemaal onderin de heg tussen de kale takken zat onze Nicky en lelijk dat ze deed! Ze pikte me in m'n hand en maakte een hoop lawaai...
DH zag een ei liggen en we besloten dat het beter was om dat in elk geval weg te halen.
We hebben geen haan, dus de eieren zijn ook niet bevrucht. Het is zinloos om te broeden en de kip verzwakt er alleen maar van.
Dus werd Nicky door DH opgetild (en ook gepikt) en toen zagen we dit:


Hûh ...? Dit is toch niet te geloven... Hoe komen al die eieren daar? En ik maar denken dat de kleine krielkipjes geen eieren leggen. Nou ja, Chicky in elk geval niet in haar broedse periode...
Maar Nicky legde ze dus hier neer, op haar geheime plaatsje!
Nou, ik voelde me behoorlijk in het ootje genomen..., tjonge... 16 eieren had deze dame gelegd....


Gisteravond zat ze weer niet in het nachthok, maar lag ze gewoon in de heg ... te broeden ... zonder eieren... Nou ja zeg!
Maar vanmorgen zag Robert haar eten en drinken in het hok en dat is een goed teken.
En zojuist kwam ze aan gelopen, samen met Chicky ... aan het scharrelen...
De krielkipjes zijn Wyandotte kippen en we hebben ze gekozen omdat het een vrij gemakkelijk ras is om mee te beginnen. We wisten alleen niet dat ze vaak broeds zijn!
Deze week gaan we deze dame maar goed in de gaten houden!


29 opmerkingen:

  1. Nicky en Chicky op avontuur, wat een mooi verhaal. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt het er maar druk mee hebben. Ik heb ook kippen, vind ze geweldig, maar ze zijn van ijzer en steen. Geen omkijken naar! Haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig verhaal - afgezien dan van jouw ongerustheid om de kippenbeesten natuurlijk - maar je kunt hier wel een kinderboek over schrijven. Kun je de eitjes nog koken/bakken en opeten? Ik ben benieuwd naar het volgende avontuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig verhaal, zie het helemaal voor me. En dan die reactie...spoorloos bellen...haha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig verhaal, zie het helemaal voor me. En dan die reactie...spoorloos bellen...haha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, wat een avontuur. Jij hoeft je in ieder geval niet te vervelen.
    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha ha en jij maar zoeken ;) Zorg wel dat je genoeg batterijen in huis hebt voor je schijnwerper ;)
    Nog veel plezier met het grut :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat een prachtig kippen verhaal ik zie alles al zo voor me. Wat kun je dan druk zijn met het grut wat dagelijks op jullie erf loopt te struinen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik stel voor om een lampje te kopen, dat je op je hoofd kunt doen. Dan heb je je handen vrij om overal tussen te kijken in de schemering 🤓 Ik lag echt in een deuk toen ik las over Spoorloos bellen. Je hebt wel gevoel voor humor nodig, als je huisdieren hebt. Kun je de eitje gebruiken voor een lekkere cake?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk om het zo druk te hebben *Ü*. Oh wat kan je het er druk mee hebben en wat valt er nog een hoop te leren. Ik herken het en vind het heerlijk om te lezen zelfs al is mijn 'kippentijd' al een flinke poos geleden. Fijn dat ik nu weet dat ik gerust niet bijzonder was toen ik mij zo 'druk' maakte om onze kippetjes (al gaven de boeren om me heen me wel dat idee, hihi).
    Veel plezier nog met de dames!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig verhaal, jullie zijn er maar druk mee. Nou ja, vooral jij dan. Meneer Spoorloos maakt er af en toe een potje van. ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk verhaal weer Elizabeth, jullie hebben wat
    te stellen met die dametjes. Wat een giller dat al die eitjes
    keurig verstop lagen in die struik.

    Kan me voorstellen dat je even de kluts kwijt was, een gevoel
    van een soort paniek komt er over je heen als ze opeens
    spoorloos verdwenen lijken te zijn, ohhhhh.

    Gelukkig gaat alles nu weer de goede kant op, een lekkere
    cake had je gebakken zo te zien en de mooie roosjes op de
    achtergrond heb jij die gemaakt, van eieren dozen als ik
    het goed zie, het ziet er heel fraai uit.

    Succes met de dames en fijne week.....

    Lieve groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is met toch wat zeg met die dames. Je hebt het er maar druk mee. Maar goed dat de eieren niet uitkomen want anders kwam je niet meer aan zilver poetsen toe en zou je een dagtaak hebben aan je kippen.
    Maar nu heb je wel lekker veel eitjes of zouden ze niet meer goed zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De dames jouden je wel bezig en volop in beweging :-) Eén voordeel: op deze manier leer je heel snel heel veel over kippen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik moet echt lachen om die avonturen van jou met je kippen èn om die opmerking van je man. Hij heeft humor al vond jij even van niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb ik genoten van jouw bericht. Hihihi ... zelfs kippen kunnen iemand aan de waggel houden.

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha, wat een verhaal met jullie kippen. Ze houden je goed bezig

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is een heel avontuur, het hebben van kippen :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  19. tja als je maar weet waar ze zitten dan gaat het wel maar ik snap het best hoor het zijn toch je diertjes waar je voor zorgt . zo Beleef je nog es wat :))

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O jee! Ik kan me voorstellen dat je ongerust kunt zijn over een kipje hoor! Ik had dat ook toen wij nog kippen hadden. Ik heb tranen gehuild toen mijn kipjes door marters vermoord waren! Sindsdien durfde ik geen kippen meer te houden, uit schrik dat de marters terug kwamen (en omdat ik er zo'n verdriet van had toen ze stierven).
    Ik herinner me nog dat één van onze broedse kipjes gewoon de eieren uit een ander nest kwam stelen om te broeden. Ze schopte en duwde ze in haar eigen nestje om er op te kunnen gaan zitten :-) Succes er nog mee, maar nu weet je in elk geval haar geheime verstopplek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je kunt er echt een boek over schrijven, zo'n spannend verhaal met een goede afloop!! Veel buitenleven plezierXxX

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een giller!!! komisch hoor, het houden van kippen. De dames houden je goed bezig:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat schrijf je geweldig leuk en wat een genot om dit te lezen. Ik zit hier te stralen van genot...zo leuk vind/vond ik je verhaal. Zie het ook helemaal voor me dat je in paniek was dat er eentje weg was. Zou mij ook zo gebeuren...
    En wat moest ik lachen toen je schreef dat hij zei: moet je vermist bellen. Oh wat een giller! hahaha

    Heerlijke humor.

    Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. owww wat een boefjes. hihihi.. wel gezellig die kipjes. Kunnen we nog eens lachen.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat heb ik hartelijk gelachen om jouw nachtelijke avonturen. Ik kan me voorstellen dat je flink paniekeert. Maar alles is weer goed gekomen. Van kippen heb ik geen verstand, maar ik geniet van je verhalen. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oooohhh ik zit hier te lachen achter mijn laptop Elizabeth! Sorry hoor, maar ik zie het helemaal voor me: jij met de zaklantaarn door de donkere tuin. Valt me mee dat de buren niet dachten dat er een inbreken rondliep :-) Maar ik kan me je gevoel helemaal indenken hoor.
    Wat een stoute kipjes hebben jullie. Maar wel 16 eieren rijker! Wat een boef om ze daar stiekem neer te leggen.
    Ze was vast boos omdat jij ze steeds weghaalde.
    Maar je verveelt je niet op deze manier.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Haha... zo'n eigenwijze dame toch... Die is van de verrassingen... Dat wordt omeletten eten, Elizabeth, en cakes bakken. Ik zie je zo al struinen met je zaklamp. Best avontuurlijk, buiten wonen. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...