Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 7 januari 2022

Block by block

Weet je wat lege pagina angst is?  Je wil iets gaan maken maar je durft niet te beginnen. 
Misschien herinner je je het nog wel van je schooltijd, als je een tekening moest gaan maken. 
En àls je dan begon, mislukte het steevast (dacht je zelf) ...

In de wereld van Art Journaling komt lege pagina angst heel veel voor en ik heb er zelf ook regelmatig last van. Soms weet je ook helemaal niet wàt je wil maken, maar je wil gewoon bezig zijn met kleurtjes en materialen...

Ik kwam onlangs HIER iets leuks tegen en had wel zin om daarmee aan de slag te gaan.
De indeling van de blokken nam ik zo goed als over, maar ik besloot wel om met andere kleuren te gaan werken.


De pagina's zijn voorbewerkt met gesso, maar achteraf gezien was dat misschien toch niet nodig geweest. De verf hecht nu wel heel goed, maar de potloodlijnen blijven zichtbaar.


Ik maakte iedere keer een ander mengsel (beetje wit erbij, of juist van de donkere kleur) en voorzag de blokken van kleur.


Daarna heb ik wat plaatmateriaal gepakt (ik heb op kleur gesorteerde mapjes) en legde alles rondom de pagina om te zien wat het deed.


Eigenlijk heb je al snel teveel en ik liet het boek zo nog even een dagje liggen...


In deze fase zijn de knipsels opgeplakt en heb ik (na wat aarzelen) een aantal vlakken afgebakend met een witte Panduro acrylmarker. Er zijn ook wat lichte versieringen aangebracht.

Op internet zocht ik naar een quote over 'Pink'.
'Pink makes me happy when I'm blue' sprak me meteen aan. Helaas valt het wit van de letters in het roze gedeelte een beetje weg.


Maar ik miste nog iets..., iets blauws... 
Ik had heel graag Sandra's Sark even geleend, maar om die nu in mijn boek te gaan stoppen...
Maar in de Flow kalender van 2019 vond ik deze blauwe kou-kleumende dame en die vond ik ook wel geschikt om te gebruiken!

Even terug naar de eerste link... Mijn uitwerking is dus best anders geworden en dat vind ik leuk.
De stijl van Chelle is niet helemaal de mijne. Ze schrijft zelf dat ze 'messy' (rommelig) te werk gaat, en dat is het ook. Maar dat is niet negatief bedoeld. Het is vooral vrij, speels, spontaan in een vergevorderd stadium.
Vroeger zou ik de blokken nog met potlood en lineaal hebben getekend, allemaal heel precies. Nu vind ik zelfs de verfstrepen iets hebben en sommige vlakken lijken wel een beetje van glazuur... 

Je kunt ook met veel andere materialen een blokkenachtergrond maken; pak je kleurpotloden, stiften, waterverf, krijtjes of gebruik desnoods gekleurd papier. Kies je eigen kleuren of kijk hoe het loopt.
Plaatjes kun je in elk tijdschrift vinden en fantaseer daarna verder... 
Wie weet krijg jij er net zo'n lol in als ik!





12 opmerkingen:

  1. Het is gaaf geworden, Elizabeth! Inderdaad heel anders dan je vroeger zou doen. Ik "ken" je nu zo'n 10 jaar, je bent in die tijd zo veranderd en dat is ook logisch door de situatie waar je toen in zat en nu. Ik kan mijn kinderen inmiddels aardig loslaten (ook een prestatie op zich), maar mijzelf (nog) niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, die lege pagina ligt ook wel eens naar mij te gluren: kop op, durf je wel? Wat is het een mooie spread geworden. Je hebt haar idee heel goed op je eigen manier uitgewerkt. En het blauwe vrouwtje is perfect! ik ga deze site eens beter bekijken, ziet er heel interessant uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vroeger had ik ook wel lege pagina angst, maar daar zijn nu andere angsten voor in de plaats gekomen :-)
    Maar ik herinner me nog wel van vroeger op de lage school, dat ik het zo zonde vond op op de eerste pagina van een nieuw schriftje te beginnen.
    Weet niet of er een thema is voor jouw nieuwe werkstuk, maar het ziet er in ieder geval heel leuk en vrolijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie collage. Al die tinten roze zijn zo mooi bij elkaar. En dan dat stoere blauw erbij. Ik heb alle linkjes bekeken en even genoten van alle creativiteit om ons heen.
    Hopelijk last je ons weer meegenieten van alles wat je maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lege pagina syndroom, je hebt me wel weer aan het denken gezet. Dacht ook eerst alleen aan schriftjes op school. Schrijven met kroontjespen en dan wil je op de 1 e pagina geen vlekken hebben. Maar toen dacht ik ‘geldt dit ook niet voor andere dingen?’ Schaar in een mooie lap stof zetten bij kleding naaien: heb ik de goede maat, patroon, stofrichting etc. En zo zijn er vaker van die situaties waarbij je de start uitstelt om iets moois niet te verknallen. Ik vind jouw pagina mooi, quote en kleurkeuze, toevoeging van blauw, de blokken sterker maken door de witte accenten. Fijn weekend. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beeldschoon, al die bijpassende tinten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt er heel leuk je eigen draai aan gegeven. Een heel goed idee om een lege spread te vullen. Een tip voor je witte letters: je zou er met een andere kleur fineliner een dunne lijn omheen kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed bezig!
    Lege pagina angst ken ik niet echt, maar geen inspiratie hebben of geen zin ken ik wel!
    Soms helpt het als ik gewoon in mijn kamer ga zitten en wat ga 'rotzooien' (wat kleuren, wat plakken enz). Vaker helpt het kijken naar wat filmpjes; meestal krijg ik dan wel zin om wat te doen.
    De blokkenmethode (zo noem ik het maar even 😉) kende ik nog niet. Straks zal ik het filmpje in de link eens rustig bekijken.
    Het is leuk om te zien hoe je te werk bent gegaan. Even afstand (nachtje slapen) werkt vaak goed. Grappig dat jij denkt dat je gauw teveel hebt, terwijl ik vaak denk dat er nog wel meer bij kan. Maar dat weten we ondertussen van elkaar 😉.
    Ik vind je witte letters op het roze goed te lezen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Net als Marjan schrijft ken ook ik geen lege pagina angst, bij mij heeft het
    altijd te maken met wel of geen inspiratie hebben. Des te knapper vind ik
    het dat jij iets wil gaan doen en je liet inspireren door iets wat je onlangs
    tegen kwam. Eigenlijk een soort steuntje om in eerste instantie te zien
    hoe je nu aan iets kan beginnen, je fantasie wordt dan geprikkeld en de
    inspiratie is opgewekt. En vervolgens ging je los Elizabeth, kijk nu toch
    wat een prachtig geheel je er van hebt gemaakt in de sfeer die bij je past.
    De blauwe kou-kleumende dame past er echt perfect bij, En de zichtbare
    verfstrepen geven juist iets extra's aan het geheel. Denk dat we nog veel
    meer Block By Block creatie bij je te zien krijgen. Denk dat ik dat ook eens
    op deze manier ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een super leuk idee om als basis voor nieuwe collages te gaan maken . Je hebt er meteen een erg leuke invulling aan gegeven. Mooi hoe je het hele proces altijd weer beschrijft zodat we mee kunnen kijken. Veel mensen van de alfabetuitdaging stellen zichzelf een nieuwe dit jaar, zie ik op duverse blogs. Al die ideeën maken dat het bij mij ook begint te kriebelen. Het maken van collages is me vorig jaar goed bevallen. Dus wie weet waar het zien van al dat moois weer toe leidt bij al jouw lezers.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die lege pagina's zijn nu toch goed gevuld. Als je eenmaal begint, dan komt de inspiratie meestal vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...