Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 april 2020

Circle ... Crea5220 (week 15)

Kun je een cirkel tekenen? Dat is toch een rondje?
Jaaaaa, daar begint het al...



En dan al die uitspraken met en rond erin..
Klokje rond slapen- De cirkel is rond - Ronddwalen - De tafel rond kijken - We zijn rond - Vicieuze cirkel - Een rondje lopen -
Het viel me op dat er niet veel zijn met 'cirkel' erin. Ik vond wel 'wijsheden' met cirkel...
- De cirkel is slechts een rechte lijn die teruggaat naar het beginpunt (Frédeéic Dard)
- Het is onbillijk van 'n cirkel, de hoek te verwijten dat hij scherp is (Multatuli)
- Op de omtrek van een cirkel vallen begin en einde samen (Heraclitus)



Maar wat is nu een cirkel?
Wetenschap info nu formuleert: Een cirkel is een tweedimensionaal figuur gevormd door een lijn waarvan de punten dezelfde afstand hebben tot hetzelfde middelpunt.
Het oppervlak van een cirkel heet schijf.
Wanneer een cirkel om haar middellijn zou wentelen, neemt ze de ruimte in van een bol.



Toen ik voorbeelden ging bedenken, stuitte ik ook weer op iets anders...
Een blik is rond, maar eigenlijk is het een cilinder, en dat geldt ook voor een wc rol.

Maar wat is nu het verschil tussen een cirkel en een rondje?
DH zei 'een cirkel is rond, maar een rondje is geen cirkel'... Daar moest ik een poosje over na denken...
Maar het is wèl waar, denk ik. Een cirkel is een geometrische figuur, perfect kloppend. Als je een rondje tekent, lijkt het wel wat op een cirkel maar het kan ook wel een beetje afwijken en dan vinden we het nog steeds een rondje. En als je rondloopt, is dat ook vast niet in een perfecte cirkel.


Ik bedacht voorwerpen die rond of cirkelvormig waren, zocht er afbeeldingen van en knipte ze uit.


De achtergrond maakte ik met draaiende bewegingen lichtbruin m.b.v. decorating chalks en het lege klosje met viltje erop.


De plaatjes kregen één voor één een plekje en om het speels te houden piepten ze half over de paginarand heen en knipte ik dat later bij.


Tenslotte nog wat aanvullingen en tekst zodat ik later nog weet waar mijn gedachten naar uitgingen bij dit onderwerp...

En wat maakten de anderen?
    -  Marjan
    -  Josephine
    -  Céline
    -  Akkelien
    -  Toos
    -  Sandra
    -  Carmela en Davide
    -  Anita
    -  Petra
    -  Loes
    -  Albèrtje
    -  Nel

Wil je weten wat Crea 5220 inhoudt? HIER vind je alle informatie en de lijst met onderwerpen!


20 opmerkingen:

  1. Mijn broer kreeg op de HBS de vraag: wat is een cirkel? Hij zei: een rond vierkantje.
    Maar jij weet beter: een cirkel is perfect rond. En wat laat je dat weer prachtig zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi bedacht weer Elizabeth. Wat zijn er veel cirkels als je er goed over nadenkt. En dat heb jij gedaan. Ik vind trouwens dat antwoord van de broer van Mieke ook leuk. Dat het een rond vierkantje is.
    Een trouwring is ook een cirkel, dat is daarom echt een symbool van trouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooue uitspraken over cirkel je kan er meer mee dan je denkt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leerzaam blogje! Ik heb nooit nagedacht of er een verschil is tussen een cirkel en een rondje. Dat ga ik vandaag eens doen als ik een sok in het rond ;o) brei.
    Volgens mij is een blik rond én een cilinder; het is maar van welke kant je het bekijkt ;o)
    Leuk zoals je de achtergrond combineert met de ronde vormen, het is weer een mooi geheel geworden! Wat bestaan er veel ronde vormen hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed hoe je dat uitlegt over cirkels en rondjes, zo had ik het nog niet bekeken!
    Heel mooi hoe je al die cirkels en rondjes (hihi) hebt gebruikt en ook de ondergrond past er geweldig goed bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vergeet nog te zeggen dat ik de eerste foto erg mooi vind, zo eindeloos.....prachtig gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en zo kom je aan het nadenken over dingen waar je normaal nooit over zou nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je wordt wel aan het nadenken gezet door deze opdrachten!
    De eerste foto vind ik geweldig-zo eindeloos en vol diepte....
    Nu blijf ik natuurlijk de hele dag alleen maar ronde vormen zien!!! lol
    Fijn Paasweekend.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interesting post!Suggests the different meanings of the figure " circle". It's nice how you used all the rims! Happy Easter Weekend!
    Carmela e Davide

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldig leuke en interessante uitwerking weer! Heel mooi, leuk om te zien en om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het elke keer heerlijk om jouw gedachten over een onderwerp te lezen. Goede Pasen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zit hier echt te genieten Elizabeth, dat filosoferen over iets dat doe
    ik ook zo graag, mijn lief wordt meestal gek van mij, haha. Maar inderdaad,
    voordat je aan deze uitwerking begint zijn er al een aantal heerlijke
    en leerzame uurtjes verstreken. Ik vind je uitwerking SUPER geworden, na
    al het uitpluizen is de cirkel nu letterlijk rond!!!

    Fijne paasdagen gewenst,

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je kunt zo wel veel er over vertellen. Heel mooi!
    Fijne paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jij bent echt in de cirkel gedoken zal ik maar zeggen, jij hebt er je heel goed in verdiept en weer een heel mooi werk van gemaakt. Heel leuk om naar te kijken, zoveel verschillende voorwerpen, gerangschikt tot een geheel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sjonge, ik lees dit bericht 's morgens vroeg en ik heb nog geen koffie gehad.... word er bijna draaierig van😉
    Juist omdat je sommige plaatjes over de dansen hebt laten vallen is het een mooi geheel.
    Leuk dat je de achtergrond ook maakte met ronddraaiende bewegingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wel heel mooi om dit allemaal te lezen. Het woord cirkel is zo gewoon, maar als je je er in verdiept en dit komt er dan allemaal uit........
    Het resultaat ziet er bovendien heel mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind hem mooi helemaal met de wetenschappelijke uitleg die je bij het woord hebt gegeven. Fijne paasdagen.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt er veel 'werk' van gemaakt :) Mooi geworden, allemaal verschillende voorwerpen en omdat ze rond of een cirkel zijn toch een geheel. Knap hoor! Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...