Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 13 juni 2019

Animals in Folkart & Gouache

Het is al weer even geleden dat ik e.e.a. over de eerste drie lessen van Folkart&Gouache liet zien.
De vierde les ging over dieren en met name een poes en een vos.

Ik heb geleerd hoe je m.b.v. afbeeldingen/foto's globaal de vormen van een dier kunt tekenen waarbij je goed moet letten op de specifieke uiterlijke kenmerken. Die mag je best een beetje overdrijven.


Dit was dan de oefening van de poes... Eerst de contouren van het beestje en de grote bladeren opzetten, daarna met blauw-groene qouache eerst de achtergrond schilderen om de poes en de bladeren heen. Tjonge, dat viel nog niet mee...
Daarna werden de grote delen ingekleurd (poezenlijf en bladeren). Vervolgens werden er bloemvormen toegevoegd en stippen en kleine blaadjes.


Ik vond het best een druk geheel en daarom besloot ik nog een kleinere versie (A5) te maken met minder versieringen en waarbij de achtergrond ongekleurd bleef.

Het tweede deel van de les behandelde het tekenen van een vos in Folkart style. Ook hier was een voorbeeld van, net als bij de poes. Marieke liet zien hoe ze de kleuren mengde en de lagen opbouwde.


Dit was mijn eerste vos, geschilderd in het schetsboek. Toch werk ik veel liever op los papier. Maar het fijne van zo'n boek is wel dat je alles mooi bij elkaar hebt. Ik gebruik dit schetsboek speciaal voor de opdrachten van Bloknote Academy.
Inmiddels heb ik de laatste les van Folkart&Gouache ook al gedaan (hoop daar volgende week wat van te laten zien) en omdat ik het zò leuk vind om te doen, heb ik me ingeschreven voor de Art Journal Summer School 2019. Ook van Marieke Blokland en deze online cursus start al op 1 juli....

Mijn tweede oefening van de vos deed ik op een los papier in A5 formaat.
En toen wilde ik eigenlijk zelf dieren gaan tekenen in Folkart style.
Dat viel nog helemaal niet mee! Ik zocht op internet naar afbeeldingen die ik daarbij kon gebruiken en die had ik ook wel nodig voor de juiste contouren. Het schilderen van de grote vlakken was leuk om te doen, maar daarna kwam het er gewoon niet van om versieringen aan te brengen in Folkart style. Iets in me zei dat het niet paste bij deze beestjes...
Waarschijnlijk ben ik toch te realistisch ingesteld, wat zou het anders kunnen zijn?
Bij de bloemen en de vogels had ik er geen moeite mee!






 Waarom zou ik nu de koe of poes en de achtergrond gaan versieren?


En dit schatje maakte ik ook nog...


Ik laat hem zo, ook al staat hij in het niets... Hij mag opvallen en hoeft geen achtergrond.



Als laatste laat ik deze vogel zien; wel wat decoratieve elementen, maar niet heel druk. 
De zomerse kleurtjes van dit dekentje (waar ik al een paar vierkantjes van heb gemaakt) inspireerden me, denk ik ...


10 opmerkingen:

  1. Wat een leuke dieren zo met gouache techniek gemaakt. Ik krijg gewoon zin om het uit te gaan proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie tekeningen weer. Persoonlijk vind ik die mét achtergrond het leukst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach wat leuk al die vrolijke diertjes! Ik moet zeggen dat ik de eerste poes met de drukke achtergrond het leukst vind.
    Weet je, het is net een poes die zich een beetje heeft verstopt in de tuin en opeens te voorschijn komt.
    Die andere diertjes... denk dat het best leuk zou zijn om die ook wat extra versiering te geven, dat maakt ze vrolijk.
    Het is zo maar mijn idee hoor, natuurlijk altijd zelf doen wat je het leukst vindt :-)
    Veel plezier met de volgende cursus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo leuk om weer te zien hoe je het aangepakt hebt! Wat een werk zit er toch in ieder project. Het is goed dat je het beschrijft want als 'leek' sta je daar eigenlijk helemaal niet bij stil. De poesjes zijn geweldig goed gelukt en ook het vosje vind ik mooi. Het idee om uit te gaan van de contouren is misschien ook wel goed te gebruiken in het art-journalen.
    Ik moet bekennen dat ik de drukke dessins om de dieren heen best mooi vind, maar bij de koe zou dat waarschijnlijk veel te druk worden, die vind ik trouwens super leuk zoals ie om een hoekje kijkt!
    Nog een paar weken en je mag naar 'school'; spannend en leuk tegelijk. Ook voor mij als volgster, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke projectjes, de poes met de indringende gele ogen vind ik echt heel mooi.
    Maar ook de grijze tijgerkat is leuk.
    Veel plezier met je nieuwe cursus.♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben ook meer van het realistische, waarschijnlijk daarom vind ik de koe het leukst :-)
    Veel plezier met je volgende cursus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind ze allemaal mooi, maar toch vind ik poes met achtergrond er het meest uitspringen en helemaal niet druk.
    En die vogel, wat een snoepie maar dat zijn de andere dieren eigenlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kan zo goed proeven Elizabeth dat je met zoveel enthousiasme
    altijd bezig bent. Ieder project dat jij aangaat is een compleet
    verhaal op zich en dat vind ik zo ontzettend leuk om te zien.
    Het zijn stuk voor stuk allemaal juweeltjes geworden, mijn
    favoriet in deze serie die je hebt gemaakt is de eerste poes
    en het grijze poesje, die naar mijn idee met summier wat
    versierselen rondom meer diepte zou krijgen.
    Ook de Koe die zo grappig om een hoekje kijkt is erg leuk geworden.
    De laatste Vogel vind ik ook SUPER leuk en ik denk zeker dat
    je door dat fraaie dekentje qua kleuren geïnspireerd bent, LEUK!!!

    O ja, ik heb je al een antwoord om mijn blog gegeven, misschien heb
    je het al gezien, maar je mag de tractoren foto's gewoon van
    mijn blog plukken hoor.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ben je fijn bezig. Ik vind ze allemaal mooi, je tekeningen maar ik denk dat ik de poes met donkerblauwe achtergrond het mooist vind. Wellicht wat druk maar door die donkere kleur, komt de poes mooi naar voren, vind ik. Fijn weekend nog.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...