Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 23 mei 2017

De tuin in mei (week 3 en 4)

Vorige week lukte het me niet meer om een berichtje te maken over de tuin.
En daarom begin ik er nu maar vroeg aan en doe ik twee weken tegelijk!

Het is onvoorstelbaar hoe hard alles groeit. Niet alleen de planten, maar ook het gras en vooral ook het onkruid ...


Bovenstaande foto maakte ik op 13 mei; het blad van de beukhaag is nog zo fragiel en bijna doorschijnend. We zijn nu 10 dagen verder en de haag is werkelijk helemaal vol met bladeren!


Wat een groen opeens om ons heen, en we zitten ook lekker beschut. Nadeel is wel dat je een beetje het uitzicht kwijt bent. Maar we kunnen altijd nog in de boomgaard gaan zitten.


De moestuintjes groeien nog steeds verder uit. In de voorste potjes zie je de stokrooszaaisels, die doen het ook allemaal goed. Alleen vorige week dacht ik even luis te hebben in de moestuinplantjes..., maar het bleek te gaan om slijmsporen! En je raadt het al; slakken... Ik haalde er drie tussen de potjes vandaan en ik heb ze zonder pardon levend aan de kippen gevoerd. Laten die er nu dòl op zijn!
Elke dag wordt alles nu stipt gecontroleerd.
Gisteren kreeg ik nog duizendschoon - en tomatenplantjes; die staan er nu ook tussen.


De basilicum groeit heel netjes en gelijkmatig, tot nu toe weinig problemen mee.


En ook bij de stokrozen is het een gevecht met de slakken. Ik heb al korrels gestrooid, maar ze lijken me wel te slim af. Ik zie geen slakken meer, maar wel meer gaten in de bladeren. Enne... wees gerust; mocht ik nu daar toch nog een slak vangen, dan voer ik die niet aan de kippen hoor. 


Klaagde ik een week of wat terug nog een beetje over de clematis die niet wilde groeien.., hij lijkt het nu een beetje te gaan doen. Ik geef hem iedere avond water en heb de dakpan iets opzij geschoven.


We genieten heel erg van de rhododendron! Hij bloeit dit jaar zo prachtig ..


Momenteel is het in de voortuin echt een rommel. We zijn bezig om wat planten te verplaatsen en langs de beschoeiing willen we zand en tegels, zodat we beter bij de planten kunnen. 


Je ziet het; hier moet ook nodig wat aan gedaan worden ...



Houden jullie ook zo van kleefkruid?


En zo zien de paadjes eruit... Er liggen grove klinkers (vind ik heel mooi), maar in de tussenruimte groeit het mos heel welig en het onkruid idem dito. Twee weken geleden was het helemaal netjes, maar ik kan wel weer opnieuw beginnen.


En alhoewel onze buxushaagjes nog steeds goed groeien, hebben we toch weer wormpjes en larven ontdekt. Vandaag heeft DH dus weer gespoten. Hierboven zie je het gif, het stinkt echt ...
Aan het einde van de dag ruik ik het nog!


En toen was er vanmiddag opeens hele leuke post! Van Anita, alias Juffrouw Ooievaar. Ga echt maar eens even kijken op haar blog, dan kun je lezen wat er aan de hand is...


Dankjewel Anita! Ik ga morgen snel aan de slag met de zaadjes, want ik geloof dat we een heuse wedstrijd gaan houden...


14 opmerkingen:

  1. Allereerst hartelijk bedankt voor je lieve wensen!

    Gezellig om weer even mee te mogen kijken in je tuin. Ja die ellendige slakken die vreten alles op. De krengen. Je rododendron is inderdaad prachtig! Ik ga nu gauw even buurten op het blog van juffrouw Ooievaar. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heleboel tuinnieuws! En ja, kleefkruid, heel fijn... :-(
    Ik persoonlijk vind slakken voor de kippen nog best een biologische oplossing.
    Er zijn per slot van rekening ook mensen die slakken eten, en daar dan nog veel geld voor betalen ook. Aan mij is 't niet besteed. En nu ik lees over je clematis bedenk ik me dat ik ook clematis-nieuws had. Dat zal ik nog even verwerken in mijn mei-tuin-blog voor donderdag.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, mooie tuin is veel werk en gaat maar door. Geen plek veilig voor slakken of onkruid. Veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke explosie daar bij jullie, de haag ziet er
    super mooi en fris uit, en de moestuintjes doen het ook goed zeg.
    Tsja.....die slakken, altijd een vervelende bijkomstigheid en je
    zou bijna een nachtmerrie krijgen bij de gedachten dat ze
    in 1 nacht al je jonge zaailingen weg knabbelen, whahaha, zie zoiets
    altijd meteen voor me.

    Gewoon een klein feestje om zo'n mooie envelop met gezellige
    inhoud te ontvangen, zo lief dat kleine vlindertje erbij.
    Ben benieuwd hoe GROOT t.z.t de zonnebloemen zijn geworden.

    Hoop dat jullie de wormpjes uit de buxus krijgen, zou jammer zijn
    als ze helemaal weg gaan kwijnen, succes en ik duim voor jullie.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet het er mooi uit. Ik ben zelf geen tuinierster, dus vind het extra knap. Ik las over de zonnebloemzaadjes. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben natuurlijk ook even bij juffrouw Ooievaar gaan kijken. Heerlijk, ook zo iemand met poppenfantasie!
    Jouw tuin gaat als een speer, maar dat is momenteel overal in de natuur.
    Nadat het geregend heeft hoor je alles groeien.
    Je haag is mooi dicht en de Clematis gaat vast eerdaags bloeien.
    Gelukkig lopen de kipjes niet meer los, hoewel dat tegen de slakken handig was.
    Maar de buxes besproeien en daarbij kippen die wel een larfje lusten... dat zou gevaarlijk zijn.
    Geniet maar lekker verder Elizabeth, er komt vast nog meer moois uit de grond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het kleefkruid houdt ongetwijfeld wel heel erg van jou, de klefferd :p
    Wat is de rhodondendron (pff, wat een naam, maar goed dat mijn kids eenvoudiger heten, hahaha) prachtig!
    Praat me niet van ongedierte.... :-( luizen, eitjes van ?, onbekende rupsjes in grote getalen..... ik blijf blaadjes wegknippen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, houd je nog wel plant over...? Ik ben altijd tegen gif spuiten geweest, maar ik geloof dat ik er toch anders over ga denken...

      Verwijderen
  8. Leuke post!! Enne... die gaatjes in de stokrozen... ik twijfel of het slakken zijn, want die eten vaak vanaf de rand van het blad. Deze gaatjes zitten in het midden en zouden ook van andere insectjes kunnen zijn? Als er slijmsporen in de buurt zijn, dan kun je natuurlijk wel zeker weten dat het slakken zijn. Pffh... een tuin... zo mooi, maar zoveel werk hé. Onze perenboom hangt vol bladluis, 2 struiken toegetakeld door slakken,... enz... Soms weet ik niet meer waar eerst te beginnen.
    Succes met het pad nog, dat werkje mag ik hier ook vaak herhalen! Zucht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat kan een mens toch genieten van zijn tuin. Niets zo mooi als een beukenhaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige tuin. En schitterende foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig he als je de tuin ziet veranderen van kleur. En ja het onkruid gaat groeit mee dat is wat minder. Grappig dat jij het woord kleefkruid gebruikt voor dat onkruid wij hier noemen het allemansgek. Maar het blijft onkruid.
    Had jij ook last van slakken? ik probeer ze te bestrijden door eierschalen fijn te maken en vlak rond de plant te strooien aan die scherpe randjes schijnen ze een hekel te hebben. Ach het is het proberen waard.
    Succes met de zonnepit zaadjes.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alles groeit en bloeit bij je, helaas het onkruid ook. Ook ik ben in het "gelukkige" bezit van kleefkruid. Dacht ik dat ik het uitgeroeid had, komt het weer ineens op bij de buitenkraan. Nou ja, morgen maar weer verder met verwijderen. Er komt nooit een eind aan, gelukkig maar, stel je voor dat we ons eens gaan vervelen. Maar je tuin ziet er mooi uit met al die blommetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik had je berichtje gemist :( Als ik jullie heg zie, lijkt het wel onze heg, ook wij zitten heerlijk vrij.
    Hier geen slakken, maar wel het buxus gevecht ;) ik controleer elke dag de busux, 9 stuks en mijn man spuit 1x per week met spirtus gecombineerd met groene zeep. Inmiddels vind ik per dag 2 rupsen en nog maar een aantal poppen :) Zag vandaag dat ik medestanders heb, de koolmezen en mussen hebben partij voor mij gekozen ;) Succes met de zonnebloemzaadjes.
    Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...