Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 28 april 2017

Tuinpret in april

Zo heel veel moestuintjes had ik dit jaar niet gescoord bij de AH, maar toch voldoende om er plezier aan te beleven.
Ik heb tweemaal komkommer, maar er is er maar eentje opgekomen.
Groot kaasjeskruid doet het vanaf het begin goed, en dat geldt ook voor de Rucola.
Van de peultjes groeit er één plantje heel goed en de ander wil niet erg. Al zie ik wel dat er nu nog nieuwe plantjes naast komen...
En de cherry tomaat duurde even, maar begint nu toch te komen.
Intussen ziet het er zo uit:


Ik durf e.e.a.nog niet goed naar buiten te doen, vanwege de kou, maar ook vanwege de kippen of ongedierte. Vorig jaar waren m'n plantjes in no time kaalgevreten...
Ik denk dat ik een grote bak vul met grond en ze daar in zet. De bak kan dan bv op de tuintafel staan en eventueel (als er nachtvorst opgegeven wordt) tijdelijk even in de schuur.



En verder had ik ook not basilicum gezaaid. Dat kwam goed op, maar lijkt nu een beetje stil te staan.



En hierboven zie je stokrozen, nou ja... het lijkt er natuurlijk in de verste verte nog niet op maar hopelijk komt het goed. Omdat ze tweejarig zijn, zal ik dit jaar nog geen bloemen hebben, helaas.
Ik had eigenlijk beter plantjes kunnen kopen..


In de tuin heb ik overal potten met violen staan en daar geniet ik erg van. Ik heb ook van die kleine witjes en ze groeien en bloeien allemaal overvloedig.
In tegenstelling tot alle planten die in de koude grond staan ...
Eh ja ... , het zijn die kippen dus die alles kapot maken ...
Als ik ze bezig zie, moet ik lachen om die draaiende achterpoten en die leuke snaveltjes.
Maar als ik naar de tuin kijk, word ik verdrietig ...



Tja, we waren gewaarschuwd door verschillende mensen. Maar wij dachten natuurlijk 'dat zal heus wel mee vallen' en een beetje rommelig vinden we ook helemaal niet erg.
Maar er worden plannen gesmeed en volgende week krijgen de dames een buitenren!
Die zal hun bewegingsvrijheid drastisch beperken, maar ze kunnen altijd nog het weiland in.



En dan nog even (off topic) over de gehaakte deken ..
Super bedankt voor alle tips en het meedenken!
Ik heb een plan van aanpak bedacht en ik hoop dat het gaat werken...
Wordt vervolgd!


22 opmerkingen:

  1. Wat ben jeclekker plant aardig bezig *Ü*.
    Groot gelijk hoor dat de dames kip een beetje in ruimte beperkt worden; je zult zien dat ze heel snel wennen. Heeft het eerste eitje lekker gesmaakt?
    Ik ben benieuwd hoe je verder gaat met de deken :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, al die zaailingen! Het zou wel heel zonde zijn als de kippen het weer kapot maken, een ren zal vast een heel goed idee zijn.
    En over ideeën gesproken, ben benieuwd naar het idee voor de deken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben heel benieuwd naar jou plan van aanpak voor de deken. Als de kippen toch eens wisten wat er boven hun kopjes hangt? Misschien komen er dan haast geen eieren meer, maar ik kan mij voorstellen dat jullie ze graag zien maar scharrelen maar dan wel op plekken waar ze niet zo veel kwaad aanrichten. Veel succes met de groente tuin, kan mij zo voorstellen dat je alles wel uit de grond wil kijken maar geduld is een schone zaak maar je zult zien als het buiten warmer wordt gaan de plantjes ook als een speer.
    Fijn weekend.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, de kippen gaan duidelijk over een grens ;-)
    De komkommer duurt ook extra lang met ontkiemen, ik zag nu vandaag dat er toch wat begint te groeien.
    Ik ben heel benieuwd naar het deken-plan!
    Groetjes en fijn weekend!
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja we weten er alles van kippen in de tuin, dus een kippenren kun je niet buiten. In het weiland best, maar moet je dan de eitjes daar zoeken.?
    ik ben benieuwd naar de aanpak van je deken.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben benieuwd welke oplossing je hebt bedacht voor de deken.
    Voor de kippen heb je die al. Is beter dan dat ze je hele tuin vernielen.
    De komkommer heeft veel ruimte nodig hoor, dat is een echt klimmer, misschien ergens langs een hek?
    Stokrozen planten kan je toch nu ook kopen, dan heb je straks bloemen, wel zo leuk, zijn echte boerderij bloemen.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk dat ik inderdaad plantjes van de stokroos koop. Het staat zo gezellig langs de gevel hè..
      De komkommer heb ik vandaag in een hele grote pot gezet, met bamboestokjes erbij. Ben zo benieuwd..

      Verwijderen
  7. ooo stokrozen, daar had ik vorig jaar zaadjes van, maar helemaal mislukt. Die van jou zien er stevig uit, net als de andere stekjes :)
    Leuk dat je ook meedoet en fijn dat je een plan voor je deken hebt.
    Ik zie nu ook weer een nieuwe cal voorbij komen, het nieuwe steken leren lijkt me leuk, maar ik twijfel, wat als het straks weer niet klopt, daar pas ik voor!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk stokrozen, maar wel jammer dat je dit jaar nog geen bloemen hebt. Staat inderdaad zo gezellig langs de gevel. Hier doet de komkommer het juist heel goed, maar wil de basilicum niet. Tis altijd wat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, die lieve kipjes. Bij mijn oma liepen ze ook in een ren, want er is weinig veilig voor ze. Vertroetel je plantjes maar lekker. Gr.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Houd de potjes maar goed bij de kippen vandaan. Want voor je het weet....
    Een goed plan om voor de kippen een ren te maken.
    En je deken???

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat gezellig al die zaailingen en ze zien er goed uit ook,
    nu nog wat meer warmte en dan zie je ze letterlijk groeien,
    zo leuk. Mooi ook al die potten met violen, ben daar zelf ook
    zo gek op en je hebt er ook heel lang plezier van.

    Goed plan om een buitenren voor de kipjes te maken, toch alle vrijheid
    en de planten kunnen dan weelderig gaan groeien.

    Ben ook heel benieuwd Elizabeth hoe je dat gaat oplossen met de deken.
    Geniet heerlijk van het buienleven.....

    Lieve groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super van je plantjes, goed idee om ze op de tuintafel te zetten in een grote bak. En die kipjes, misschien kun je ze met momenten nog wel eens loslaten op je tuin, want ze zijn het allerbeste bestrijdingsmiddel tegen slakken. Als de plantjes groot genoeg zijn, blijven ze daar wel af.
    Succes met je deken!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij het zien van je foto bij dit blogbericht dacht ik direct aan de moestuintjes van AH. Wat leuk om dit zo ook te zien. Ook je andere stekjes..en geduld is altijd iets wat je echt nodig hebt.De deken is prachtig.

    Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk hoor die moestuintjes, hopen dat ze lekker gaan groeien.
    Tja kipjes vinden bloemen lekker heb ik begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een ren is een prima oplossing. Zullen de kippetjes uiteindelijk ook niet erg vinden, want het zal toch best wel een grote ren worden, denk ik. Misschien vinden ze het zelfs best wel een veilig idee. Je plantjes vinden het zéker een veilig idee! :-)))))
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo leuk die moestuintjes. Ben er dit jaar niet zo druk mee geweest helaas. En fijn dat er een oplossing komt voor jullie kipjes. Want is toch jammer als alles kaal wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wijs om de kipjes te beperken tot een ren, ik heb er hier wel over getwijfeld om ze meer vrijheid te geven, maar ze zullen toch echt in de ren moeten blijven. Wel handig om een vaste plek te hebben om een paar handen vol onkruid neer te kunnen gooien die vakkundig uit elkaar geplukt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat jammer van je plantjes. Ik heb een keer een andere fout gemaakt. Mijn man en schoonvader hadden graszaad gezaaid. En de volgende dag gaf ik de musjes brood...

    Liefs,
    Mariam

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...