Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 20 juni 2018

Voedselafdruk


Heb je wel eens gehoord van het begrip voedselafdruk?
Dat is de invloed van je eetgedrag op het milieu.
Het was een onderwerp dat m'n aandacht trok via de scheurkalender....



We leven met bijna 7,5 miljard mense op de aarde en alles wat we nodig hebben voor ons voedsel komt van deze planeet.
Via voedselafdruk.nl kun je berekenen wat jouw ecologische voedselafdruk is. (We spreken over 'voedselafdruk' wanneer het uitsluitend gaat over wat met eten te maken heeft.)
Na het beantwoorden van de vragen weet je welke oppervlakte van de wereld nodig is om jou van eten te voorzien en weet je ook hoeveel aardbollen er nodig zijn als iedereen zou eten zoals jij eet.
Om voor de gemiddelde Nederlander voedsel te produceren is 1,6 wereldbol nodig.
De volledige ecologische voetafdruk van een gemiddelde Nederlander staat gelijk aan 3,5 wereldbollen.
Daaruit kun je afleiden dat ons voedsel bijna de helft uitmaakt van onze totale ecologische voetafdruk. Met jouw eetpatroon kun je dus een belangrijk verschil maken. Iedere keer wanneer je op de website een vraag beantwoordt, zie je wat de gevolgen van je keuze zijn op de voedselafdruk. Sommige keuzes hebben een kleine invloed, andere keuzes maken meteen een groot verschil.
Als je je voedselafdruk hebt berekend, denk dan na over de vraag of je tevreden bent met de uitslag.
Valt hij hoger of lager uit dan verwacht? Wat kun je doen of laten om je voedselafdruk omlaag te brengen?
Dierlijk voedsel heeft een grote impact op je voedselafdruk, maar wat ook meetelt, is hoeveel je eet. Koffie, fris en alcohol hebben eveneens gevolgen voor je footprint '.





Toen ik het stukje goed las, viel het me op dat er over twee begrippen wordt gesproken; de voedselafdruk en de voetafdruk. En dat daar verschil tussen zit...

De voedselvoetafdruk is dat gedeelte van de voetafdruk dat betrekking heeft op ons voedingspatroon. Hier gaat het om het ruimte- en energieverbruik dat de productie van het voedsel vraagt. Ook het doen van boodschappen, het bewaren en koken van voedsel en het afval dat wordt geproduceerd, worden meegenomen in de voedselvoetafdruk. Het handige aan de voedselvoetafdruk is dat alle aspecten van het voedingspatroon worden samengebracht in één maat die aangeeft welke druk iemands voedingswijze op het milieu uitoefent. Waar een voetafdruk van 1,8 ha per persoon staat voor een duurzame levensstijl, staat een voedselvoetafdruk van 0,9 ha voor een duurzaam voedingspatroon.

De ecologische voetafdruk duidt aan welke impact jouw totale levensstijl heeft op het milieu. Je kunt meten hoeveel ruimte nodig is voor de productie van wat we gebruiken en de opname van de CO2 die we uitstoten. Deze ruimte kan omgerekend worden naar de hoeveelheid productief land, in gha (mondiale hectare) gemeten. Bij een eerlijke verdeling is per persoon wereldwijd 1,7 gha beschikbaar. Wereldwijd gebruiken we nu gemiddeld 2,6 gha per persoon. We vragen dus meer dan dat er is, omdat we hulpbronnen sneller verbruiken dan de aarde kan aanvullen en interen op haar reserves.





Nou, ik heb de 15 vragen beantwoord. Er kwam uit dat mijn voedselafdruk precies op de 0,9 hectare landbouwgrond zit, die voor elke wereldbewoner beschikbaar is. 
En mijn waterafdruk is 2305 liter per dag.
Dat is minder dan de 2740 liter die er per wereldbewoner beschikbaar is.
Mijn uitdaging is minder koek, snoep en snacks, daar zou ik 4% mee besparen. Maar ik snoep eigenlijk helemaal niet veel...
En ik zou minder frisdrank kunnen drinken en daar 3% mee kunnen besparen. Ik drink één glas vruchtensap per dag en blijf dat ook doen. Zoveel is dat toch niet...

Gaan jullie je voedselafdruk ook bepalen? Klik dan HIER voor de 15 vragen ...


12 opmerkingen:

  1. Oh, ik zat heerlijk aan de chips. Heb de zak maar snel opgeruimd.
    Ik had nog nooit van een voedselafdruk gehoord. Maar interessant is het zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha wat leuk is dit, zag net je post in mijn leeslijst dus
    ben meteen naar die site gegaan en heb ook de 15 vragen
    beantwoord. Mijn voedselafdruk = [ook net als bij jou] 0.9 hectare
    en mijn waterafdruk = 1806 liter per dag.
    Wat zijn we netjes bezig hé Elizabeth. leuke weetjes zijn dit

    Groetjes Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou het wel kloppen? Want mijn voedselafdruk is ook al 0,9 hectare. Mijn waterdruk is nog minder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verdorie... ik ben echt slecht bezig. Minder snoepen! Nu ja, dat weet ik wel maar het vlees is zwak. Ik zal toch maar eens mijn best proberen doen! Komt "de lijn" ook nog ten goede! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig!!! gisteren heb ik een ochtend over duurzaamheid gehad op het werk, je schrikt je te pletter :( Ik heb de test gemaakt, ik eet te veel kaas en drink teveel koffie, toch maar eens veranderen. Mijn man heeft de test ook gemaakt, een goede wereldburger, hij kwam uit de bus als een goede wereldburger. Heel goed dat je ons bewust(er) maakt want het is echt nodig!!!
    We willen onze kinderen en kleinkinderen wel een ‘gezonde’ wereld nalaten.
    Groetjes en liefs Anit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zeg, die test, ik kwam er goed uit. Ik gebruik 0,8 landbouwgrond en waterafdruk iets meer dan 1700 liter per dag. Super toch :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb de vragen nog niet beantwoord, ga ik nog wel doen.
    Maar ik eet geen vlees, drink geen koffie, alcohol of fris, dus denk (hoop) ik dat mijn afdruk meevalt.
    Jij doet het ook netjes hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, ik heb de test gedaan.
    Kom er toch ietsjes minder goed af dan ik dacht, ondanks geen koffie, alcohol en vlees.
    Ik gebruik 1 hectare landbouwgrond, dus ietsjes te veel. Dat komt doordat ik nogal veel zuivel eet en drink.
    Waterafdruk is 2142 liter, dus minder dan gemiddeld.
    Wel vreemd dat ze geen vragen stellen over hoe vaak douchen, de tuin sproeien, en de was doen. Daarbij gebruik je denk ik het meeste water.
    Maar goed, deze test gaat alleen over het eten natuurlijk.
    Leuk om het even te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant! Mijn voedselafdruk is 0,9 hectare landbouwgrond, waterafdruk is 1998 liter per dag. Zou beter kunnen maar ik laat mijn ene glaasje wijn bij het eten 's avonds echt niet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje! Nog nooit van de benaming gehoord, maar wel van het idee natuurlijk. We zijn al aan het minderen met vlees, maar ik wist niet dat je nig op andere manieren aan je voedselafdruk kunt werken...
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...