Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 24 april 2017

Beetje twijfel ...

Al voordat ik de Mix 'n Match deken had afgewerkt, was ik begonnen met de CAL van 2017, de Double Trouble van Jolanda en Naomi.
Dit keer wilde ik de deken in één kleur haken omdat ik dat mooi rustig vind. Ik had op Facebook ook al verschillende witte effen uitvoeringen gezien van de Mix 'n Match, en omdat de deken van 2017 me best wat drukker leek dan die van 2016 leek me lichtgrijs een goed idee.



Week 1 en 2 gingen naar tevredenheid, al merkte ik wel dat sommige tussenrandjes er eigenlijk niet veel toe deden. Een toer vasten, en dan een toer stokjes en weer een toen vasten ziet er niet zo spannend uit in één kleur. Maar als je de vasten in een andere kleur haakt dan de stokjes krijg je een randje...



Toen kwam week 3, de tunische basissteek. Ik had hem al eens eerder gehaakt, dat was het probleem niet. Maar het 'luchtige' van de vorige weken miste ik hier... Het trok ook behoorlijk in aan de zijkanten. Dus toen heb ik week 3 uitgetrokken en het overgedaan en overdreven los geprobeerd te haken, terwijl ik al met een grotere haakpen haakte...
Het verbeterde wel iets, maar helemaal tevreden was ik eigenlijk niet.



Week 4 was een eitje, maar bij week 5 (bubbels) begon de deken aan de zijkant te lubberen ...
Dus die heb ik ook weer over gedaan, en ik heb nog een kleinere maat haaknaald gepakt.


Ik heb zo het gevoel dat de banen tunisch haken niet zo stroken met gewoon haken. Het is echt een andere techniek, maar het geeft wel rust tussen de andere steken in.


Eind vorige week legde ik de deken nogmaals uit op de grond en ik had er zò de balen in!
De laatste rand (tunisch haken) is ruim 12 cm smaller dan de eerste rand. Dat kan toch niet?

Intussen had ik ook al wat twijfels over m'n keuze voor één kleur. Verschillende keren heb ik op het punt gestaan om de boel uit te halen en overnieuw te beginnen, met b.v lichtgrijs èn wit...
Maar ja, nu ben ik al op de helft van de deken ...

Wat zouden jullie doen?

21 opmerkingen:

  1. Ik vind de kleur erg mooi en rustgevend. Wat ik me afvraag of het misschien mogelijk is om bijvoorbeeld de tunische steken aan het eind te doen en eerst het "gewone" haakwerk (of omgekeerd). Dat betekent wel dat je moet wachten tot alle weken online staan.
    Of is het een idee om bij de tunische steken een aantal steken meer op te zetten?
    Er moet natuurlijk ook nog een rand omheen, dus een gedeelte van het "gebobbel" aan de zijkant zal misschien wel wegvallen. Maar 12 cm is natuurlijk niet zomaar te overbruggen ;-)
    Maar ik denk dat ik het zeker bij 1 kleur zou houden. Het ziet er mooi uit!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar dacht ik ook aan... misschien grijs met wit. Dat is ook rustig en toch iets spannender.
    Uithalen en opnieuw beginnen????
    Ik heb een verschrikkelijke hekel aan uithalen. maar als ik echt niet tevreden ben (dat het dus in een kast beland als het klaar is) dan zou ik het toch uithalen.
    Helemaal als je over de effen kleur ook niet tevreden ben.
    Eigenlijk ben je dus helemaal niet tevreden zeg maar.
    Maar opnieuw beginnen met die rustige randen er tussen, je hebt kans dat het dan weer niet overal even breed wordt, maar je bent er wel op voorbereid.
    Diep ademhalen dan maar en trekken! Niet te hard, want de wol mag niet te veel uitrekken natuurlijk.
    Sterkte gewenst Elisabeth.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uithalen, daar is natuurlijk niks aan, maar je bent er nu al helemaal niet blij mee, dus.... ik zou opnieuw beginnen, denk ik. Je kunt ook overwegen om dan de Tunische steken vervangen voor iets dat je beter bevalt. Of in ieder geval minder brede banen van die steken. Dan herhaal je maar zo'n leuke steek om toch lengte genoeg te krijgen. Maak je mooi je eigen deken. En dat je 'm dan als het ware dubbel haakt, doet de naam Double trouble eer aan ;-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem toch mooi in één kleur. Als je nu die laatste rand eens uithaalt en de eerder gehaakte randen in de tunische steek herhaalt? Die kwamen tenminste goed en het geeft ook rust aan de deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou het uithalen. Als je al zo vaak getwijfeld hebt en het keer op keer afkeurd, zal de liefdes vonk nooit helemaal overslaan en zal je er nooit echt blij mee zijn. Tenminste, dat zou ik hebben en voor zover ik jou ken stel je best hoge eisen aan je handwerk.
    Hoe gaat het bij andere haaksters die met dit project bezig zijn, trekt het daar ook zo scheef?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind hem prachtig in één kleur, maar ik zou toch uithalen, dat tunische gedeelte dan, vanwege die 12 cm verschil, dat is veel. tunisch gewoon weglaten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het patroon is verschillende steken, een kleur is niet zo storend, maar steeds andere haaknaalden het niet recht krijgen, Brrrr.
    Had het ook met de droomdeken.
    Steeds die twijfel, en ik prijs nog de dag dat ik hem uithaalde. Uithalen is niet leuk, maar bij twijfel ben ik zo bereid, en geeft later een goed gevoel als er van het garen een deken naar je zin komt.
    Mijn garen werd de brei deken, weet je nog. En kleindochter Sanne kreeg hem, en die is er blij mee.
    Succes Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap je irritatie. Ik zou uithalen. Waarschijnlijk zou ik het tunische deel weglaten. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oef wat een gewetensvraag. Ik heb een hekel aan uithalen maar ik zou die 12 cm ook niet uit kunnen staan. Ik geloof toch dat ik voor uithalen zou gaan maar voor je weer opnieuw zou beginnen zou ik eerst een grondig onderzoek doen naar de oplossing van dat in elkaar trekken. Hoe hebben anderen dat?
    Succes en groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik begrijp je helemaal, moeilijk om raad te geven. Ik zou er sowieso niet aan begonnen zijn, maar dat weet je waarschijnlijk al, ik brei liever. Maar je steeds aan iets ergeren is ook niet alles en de ervaring leert dat die ergernis niet weggaat, iedere keer als je de deken ziet is die ergernis er weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind de kleur erg mooi, maar inderdaad jammer van het verschil. Zonde van je al je werk om het zomaar uit te halen, maar aan de andere kant, zo heb je er ook geen plezier in. Ik hoop dat je uit bovenstaande adviezen inspiratie kunt halen om alsnog het beste resultaat te halen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O Elizabeth, dat is een moeilijke vraag! Ik herken het wel, zoals je misschien nog weet had ik het met de droomdeken :( echt balen. Tja op de foto's zie ik duidelijk wat je bedoeld en sorry dat ik het zeg, maar ik vind het ook niet zo mooi en jouw handwerk is altijd mooi :)
    Ik adviseer dan toch uithalen, maar jij kunt dat zelf het beste beslissen. Succes met het beslissen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje Elizabeth dit is best wel flink balen zeg, je hebt
    er al van alles aan gedaan om het te verbeteren en dan toch
    nog zo'n enorm verschil blijven houden. Tsja.....wat moet
    je nu in zo'n geval, het zou jammer zijn als het in een kast
    terecht komt waar je het liever niet meer uithaalt. Zelf zou ik
    denk ik toch weer een stuk uithalen tot waar het wel aardig
    recht loopt, en eens kijken hoe het bij andere verloopt.
    Zo in één kleur vind ik zelf wel heel erg mooi, door alle
    verschillende steken is het al een sprankelend geheel.
    Hoop dat je voor jezelf de beste oplossing zal vinden.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik snap dat je uithalen niet leuk vindt, maar het lijkt me de enige juiste beslissing. Eigenlijk is er niets wat je aanstaat, de kleur en de 12 cm verschil, dus dapper zijn en uithalen, in plaats van afmaken en dan in een kast leggen, waar de deken eeuwig blijft liggen.
    Heb je al van anderen gehoord die ditzelfde probleem hebben? Want 12 cm vind ik wel extreem veel hoor. Lijkt dat er ergens iets mis is in het patroon.
    Succes met je beslissing!
    (Ik vind trouwens in 1 kleur heel mooi er uitzien)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat jammer dat het resultaat van de verschillende randen zo verschilt!
    Kan je bij de overgangen naar en van de tunische delen niet wat steken 'smokkelen' zodat ze wat gelijk blijven?
    Deze kleur is mooi maar ik snap dat je twijfelt.....
    Wat je 'moet' doen kan ik natuurlijk niet zeggen, behalve dan misschien dat je je gevoel 'moet' volgen *Ü*.
    Uithalen is een optie maar wel radicaal; misschien is het een idee om wat afstand te nemen en de deken een poosje op te bergen?
    Ik wens je wijsheid toe!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zelf heb ik nooit de moed of het geduld om uit te halen en opnieuw te beginnen, dus ik zou beginnen klooien en iets verzinnen met een stevige rand.
    Eerst de deken eens uitwassen en proberen in vorm te trekken. Daarna eventueel stukjes proberen bij te haken aan de zijkant en dan dus die stevige boord er omheen.
    Maar euh... ik weet niet of dit wel echt goede raad is, dus misschien toch maar luisteren naar de commentaren hierboven, OF wat je er zelf van denkt.
    Toch vind ik de deken wel mooi hoor, zo in het grijs.
    Groetjes en succes ermee, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wat is die zijkant scheef. Zonde hoor want ik vind het wel erg mooi zelfs in het grijs. Wat ik zou doen is het uithalen en dan opnieuw beginnen en de tunische gehaakte delen vervangen Door een rustige steek bijvoorbeeld vasten.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zou kijken of ik het met een rand rondom goed kon krijgen, hou zelf niet van uit trekken en opnieuw beginnen.
    Heel veel succes:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier zitten de mannen altijd stomverwonderd te kijken als ik vrolijk iets uithaal, ik heb daar helemaal geen hekel aan, en zeg altijd: twee keer plezier van dezelfde wol! Eerlijk gezegd begin ik niet meer aan dit soort werk omdat ik ongelijke randen afschuwelijk vind...... succes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Helaas ik moet je teleur stellen want haken is niet iets waar ik verstand van heb. Wel vind ik het heel erg mooi als ik al die dekens langs zie komen maar kan mij voorstellen dat je niet tevreden bent over de grijze deken tot nu toe.
    Wat ik altijd wel vind is dat als het niet naar mijn zin is ik het beter uit kan halen want ik blijf mij altijd ergeren als het niet is wat ik er van verwacht had.
    Wij zijn een paar dagen weg geweest maar wel leuke om te lezen over de kippetjes koeien en de mooie zonsondergang.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik zou ook bekijken of je het met een rand goed kan krijgen als je hem af hebt even in de eucalan en plat op de vloer leggen handdoeken eronder en dan kun je hem heel vaak goed bij rekken

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...