Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 23 juli 2013

Muisjes haken: doe je mee?



Misschien heb je ook wel gelezen over de knuffelactie voor kinderen in het ziekenhuis.
Ik had al eens zitten nadenken of ik daar niet iets voor kon doen. Ik heb nog wel een paar knuffeltjes liggen, maar ik maak ze eigenlijk nooit. Gewoon niet zo mijn ding, denk ik...
Totdat ik vanmorgen vroeg met een stapel oude Ariadne's buiten aan de tuintafel zat en de muizenfamilie zag.
Opeens kreeg ik een idee; een muizenfamilie maken!



En meteen had ik nog een idee, want ik maak er een CAL van.
En omdat het zulk warm weer is, en we misschien (net als ik) alles in een wat lager tempo doen, maar toch wel elke dag iets willen fröbelen, maken we elke dag een stukje. Zo groeit onze muis en aan het einde van de week kan hij kattenkwaad gaan uithalen, alhoewel hij natuurlijk wel moet oppassen voor de echte katten!



De muis wordt gehaakt van diverse restjes katoen. Zelf haak ik met naald nr. 2,5, maar als je liever wat grover werkt kun je ook een dubbele katoenen draad nemen. Pas in elk geval je haaknaald aan bij het garen dat je wilt gebruiken. Het geheel moet niet te los worden, anders zie je de vulling tussen de vasten door!

Vandaag het kopje en de oortjes
Haak met rose een ketting van 4 l en sluit deze met een h.v. tot een ring.
1. Haak 5 v in de ring en maak de laatste doorhaling met wit
2. Ga verder met wit en haak 2 v in elke v (=10 v)
3. In elke 3e v haak je nu 2 v (=13 v)
4. Als vorige toer (=17 v)
5. Haak 4 v, in volgende v nu 2 v, 4 v, in volgende v nu 2 v, 4 v, in volgende v nu 2 v, 2 v (= 20 v)
6. Maak 2 v in de eerste v en haak de toer uit (= 21 v)
7. (ga eventueel over naar een andere kleur voor het achterste deel van het kopje, b.v. grijs) Haak 2 v in elke 3e v (= 28v)
8 t/m 13. Haak 28 v.
14. Haak elke 3e en 4e v. samen (= 21 v)
15. Als vorige toer (= 16 v)
Haak hierna in de volgende toeren de vasten twee aan twee samen, daarbij het muizenkopje tussendoor stevig opvullen. Haak tot de opening is gesloten. Hecht de draadjes af.

Voor de oortjes haak je met de kleur van het kopje (achterdeel) een ketting van 2 l. Haak in heen- en teruggaande toeren.
1. Haak 4v in de 2e l. vanaf de haaknaald
2. Haak 2v in elke 3e v (= 8v)
3. Haak 4v in de 3e v (= 11v)
4. Haak 2v in elke 3e v, eindig met 2 v (=14 v)
Breek de draad af. Haak het 2e oortje in spiegelbeeld, nu in de 3e toer in de 6e v de 4 v haken.

Afwerking
Vouw de oortjes op de meerdering van de 3e toer dubbel en naai de onderkant tegen elkaar.
Je kunt de oortjes meteen vastmaken op het kopje, tussen de 10e en 11e toer vanaf de snuit, met tussen de oortjes 7 v.
Borduur de oogjes met donkerbruin of blauw over 1v op de 7e toer vanaf de snuit met tussen de ogen 10 v.
Ga na het borduren van het eerste oogje met de naald naar de andere kant en trek de draad aan, zodat de oogjes iets dieper komen te liggen.
Maak met roze snorharen naast de snuit.


Veel plezier en tot morgen !

17 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee Elizabeth! Ik heb dat patroon ook ergens tussen mijn bestanden. Voor dat doel zit er bij mij al een ander patroon in mijn "onderweg-haak-tas" en nu hebben wat cadeautjes voorrang en dus sla ik even over, maar ik vind het initiatief heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh nee hè weer zo leuk ,weet niet of het lukt dit te weerstaan .....ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die zijn leuk. Ik ben er meteen verliefd op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele leuke grappige muisjes, je zou er zo aan beginnen, maar ik heb een bestelling af te werken :( en eigenlijk brei ik liever.
    Maar ik zou er meteen verliefd op kunnen worden :)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig idee, ik doe mee. Ik ga er gelijk aan beginnen. Ik duik in mijn katoenetjesdoos en ga aan de slag. Het is toch veel te warm om wat anders te doen. De rups die ik maakte, gaat er ook naar toe.
      Groeten van Corrie.

      Verwijderen
    2. Zijn er geen beentjes en armpjes gehaakt

      Verwijderen
    3. Jawel, het is een CAL... en in één van de volgende blogposten worden ze gehaakt.

      Verwijderen
  5. Ja, ik doe mee! Ik zat toch al te denken over een haakwerkje erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk !!!! Vind je het ook goed als ik het opsla voor wat minder hete dagen ??!!!! Want dit is er wel ééntje om te gaan maken !!! :o)!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh wat leuk!! Moeilijk te weerstaan zulke schatjes.
    Ik ga ze binnenkort ook even opslaan, momenteel net iets te veel WIP's liggen.. X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn grappig !
    Maar ik heb een hekel aan dit soort haakwerkjes (lees, verschillende onderdelen). Er liggen hier in huis een hoop hondjes die nog geen hondje zijn zegmaar haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kwam via,via op je blog.
    Wat een goed idee die muisjes, ze zijn zo leuk ook. Ik heb het patroon zelf ook. Als ik er 1 af heb meld ik me.
    Greetzz Marion (madebymg.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Elizabeth,

    Hier ben ik weer en inmiddels heb ik het kopje gemaakt. Daardoor ben ik er achter gekomen dat er een klein foutje in de beschrijving zit, namelijk in de tweede toer van het oortje. Het is toch de bedoeling om in elke steek twee vasten te maken? Verder hoop ik dat er aardig wat mensen meedoen, dus ik zal het ook op mijn blog zetten in de hoop dat het helpt.

    Groeten, Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee! Ik zou zo mee willen doen als ik ze lang geleden al niet eens gemaakt had. Heb er ook een berichtje van op mijn blog!
    (elfi-jo.blogspot.com/2013/04/huize-muis.html)
    Ze zijn en blijven leuk!

    Gruizen Mroeten (ha,ha, maak er maar groeten van.)
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat zijn ze! Wat leuk dat je die zo lang geleden al hebt gemaakt en dat ze weer bij je terug zijn!
      Je hebt trouwens ook een leuk blog, wat een mooie dingen staan er op en ook lekker veel patroontjes, daar ben ik dol op!

      Verwijderen
  12. Hoi, vraagje hoe lang worden ze precies ik ben namelijk een muizenhuis aan het maken maar het muisje moet er natuurlijk wel ik kunnen passen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. E.e.a. hangt af van je manier van haken en het gebruikte materiaal. Maar de kleinste muisjes heb ik met 2,5 en dunne katoen gehaakt en die waren ongeveer 8 cm.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...