Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 21 januari 2012

Calypso square

Het is echt al heeeeeeel lang geleden dat ik een bericht postte over een granny square...
Ik vind ze nog steeds heel leuk, maar omdat ik nog steeds al mijn Karisma squares voor het tafelkleed niet af heb, mag ik niet aan nieuwe squares beginnen van mezelf.

Nu wordt het me wel heel erg moeilijk gemaakt door Jacqueline en nog een aantal andere dames, die elke dag een nieuw vierkantje laten zien... Oh.., en mooi dat ze zijn! Ik zou zeker even gaan kijken.

Gisteravond haalde ik al m'n vierkantjes weer eens uit de schoenendoos en liet ik ze één voor één door m'n handen gaan. Je raadt wel hoe dat gaat...

Calypso square van Lion Brand Yarn

Ik kwam erachter dat er nog een aantal squares waren, die ik nog niet heb laten zien en waarvan ik ook nog het patroon uit het engels heb vertaald. Dus die ga ik de komende tijd één voor één plaatsen.
           
                                          Image of Calypso Afghan  

Het originele patroon vind je hier. (Eerst even gratis lid worden...) Bij de nederlandse vertaling hieronder heb ik een kleine aanpassing gedaan, tussen toer 4 en 5...


Nederlandse vertaling Calypso square

Kleur A  Haak 8 l en sluit met hv tot een ring
1)     *Maak een cluster van 3 d.stk, 4 l, herhaal vanaf * totdat er 8 clustergroepjes in de ring zijn en 8 x 4-l ruimte ertussen, sluit met hv.
Kleur B
2)     *4 stk in 4-l ruimte, 4 stk in volgende 4-l ruimte, 6 l (wordt de hoek), herhaal vanaf * en sluit met hv.
3)     *Haak 8 stk op de stk vorige toer, in 6-l ruimte v.d. hoek: 3 stk- 3 l – 3 stk. , herhaal vanaf * en sluit met hv.
Kleur C
4)     *Haak in de 3-l ruimte v.d. hoek: 2 stk – 3 l- 2 stk, in de volgende 14 stk vorige toer opnieuw een stk haken, herhaal vanaf * en sluit met hv.
5)     Haak afwisselend 1 stk – 1 l en sla daarbij telkens een stk van de vorige toer over, zodat er gaatjes ontstaan. In de 3-l ruimte in de hoek: 1 stk – 4 l – 1 stk. Sluit de toer met hv. (er zijn nu 40 stk, 36 openingen van 1 l, 4 bogen van 4 l op de hoek)
Kleur D
6)     Hecht aan *in de 4-l ruimte v.d. hoek: 2 stk – 3 l – 2 stk, op de volgende stk en in de 1-l steeds een stk haken, waarbij je eventueel in het achterste lusje van de l. kunt steken voor een apart effect, herhaal vanaf * en sluit met hv. ( 92 stk en 4 x 3-l ruimten)
7)     *Haak in de 3-l ruimte v.d. hoek: 2 v – 1 l – 2 v, in de volgende 23 stk vorige toer nu v. haken, herhaal vanaf * en sluit met hv.



Ik vond het een erg leuk vierkantje om te haken; niet moeilijk en toch sierlijk. Veel plezier!

15 opmerkingen:

  1. o, als ik dit zie dan wil ik leren haken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi Elizabeth, was jij maar geboren als duizendpoot hè ;-) Je vindt alles leuk en wilt alles tegelijk doen en dan heb je maar één paar handen...
    Ook deze is weer mooi, bedankt voor de vertaling!

    Fijn weekend!
    Nog één weekje..... YEAH!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er leuk uit! Meestal smaken ze naar meer, en wil je die, en die, en die ook uitproberen...! Als we toch eens alleen maar konden handwerken :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben blij dat je van jezelf nog wel wat granny's mag plaatsen! Deze is ook weer leuk. Fijn om even een werkje tussendoor te maken en uit te proberen.
    Dank je wel voor Nederlandse beschrijving.

    Fijn weekend en tot over een week. Ik begin er nu toch wel heel veel zin in te krijgen!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O,die is ook leuk en bedankt voor de vertaling, meid jou dagen zijn ook veel te kort ;-)Het zonnetje komt er hier bij als het volgende week ook zulk weer is teken ik ervoor!!!Liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben blij dat je weer granny's laat zien en na de afwerking van mijn bloemetjes gordijn ga ik zeker weer haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En ik vond 'm ook leuk om te maken. Het was het tweede vierkantje dat ik maakte. Maar omdat ik niet helemaal netjes haakte, heb ik 'm laatst uitgehaald. Met 1 slordige calypso square kan een mens niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Idd een heel leuke quare .......
    Ik zie weer dat ik geen meldingen krijg van jouw blog,
    ik krijg van Blogger nog eens een staart :-)

    Liefs
    Marjo

    PS nog 7 nachtjes slapen .....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je Squares zijn prachtig,ik ben er ook aan begonnen.
    Gelukkig kan ik je weer een berichtje sturen,na een week van tobben,het vlak bleef wit.
    Ik heb nu Google chrome gedownload en nu gaat het wel.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. very nice your works, please visit my blog, thanks rossella

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben heel blij met je granny squares en aangezien deze oma geen enkel haakwerk onder handen heeft, mag zij wel iets beginnen. Van katoen dat hier al jaren ligt heb ik vanmiddag even een blok gehaakt en dat lukt prima dankzij jouw duidelijke vertaling. Wat ga ik er van maken??? Heel origineel>>>>>een tas.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. erg leuk vierkantje, dank je voor de vertaling

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O, wat een leuke Granny Square! Ik ben nog maar een beginner in het haken en tijdens het zoeken naar patronen kwam ik jouw mooie G.S. tegen. Ik heb vorige week nieuw haakkatoen besteld en jouw G.S. inspireert me om er ook een te maken. Super, super! Ik ga je zeker blijven volgen!

    Groetjes van Marlie
    www.leukedingenophetweb.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gelukkig dat ik kan haken.als ik dit allemaal zie, word ik zo hebberig om het ook te haken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...