Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 22 mei 2018

Privacy verklaring op je blog?

In aansluiting op mijn vorige blogbericht een vervolg op dit onderwerp...
Zoals gezegd heb ik de vraag (of het nodig is om als gebruiker van het Blogger een privacyverklaring op te stellen en te plaatsen op je blog) bij het Blogger Forum neergelegd.
En er kwam een reactie!

U kunt erop rekenen dat Google zich verplicht tot naleving van GDPR voor alle producten, inclusief Blogger. We werken er altijd aan om in overeenstemming te blijven, waardoor nakoming gemakkelijker wordt voor uw blog. We willen ook zorgen voor degelijke privacy- en beveiligingsbeschermingen die zijn ingebouwd in onze services. We weten dat beveiliging en privacy belangrijk voor u zijn, en ze zijn ook belangrijk voor ons. Voor Google is het een prioriteit dat uw persoonlijke gegevens veilig zijn.

U kunt ook meer informatie over privacy, gegevens en beveiliging vinden op privacy.google.com of door het Privacybeleid van Google te bezoeken.

Aangezien we u geen juridisch advies kunnen geven, raden we u aan een advocaat te raadplegen om uw status en verplichtingen onder GDPR te begrijpen. Als u een gegevensbeheerder voor een blog bent, vindt u op de website van uw nationale of leidende gegevensbeschermingsautoriteit onder de GDPR richtlijnen met betrekking tot uw verantwoordelijkheden (zoals van toepassing) en door publicaties van gegevensprivacyverenigingen, zoals de International Association of Privacy Professionals (IAPP).

Aangezien alles in het Engels gaat op dit forum, heb ik het maar even omgezet in het Nederlands.
Wie de originele tekst wil hebben, mag me mailen...

Enerzijds was ik blij met de reactie en vond ik hem ook geruststellend, maar anderzijds geeft hij niet echt duidelijkheid.
Dus ik ben nog verder gaan spitten in het Forum naar soortgelijke vragen, om te kijken welke reacties daar gegeven zijn.
Hier volgen er twee:

Hé, misschien kan ik je een beetje helpen.
Gebruikers kunnen zich niet afmelden voor de normale bloggerstatistieken. Ik weet niet of dit mogelijk zal zijn of dat het echt nodig is. Het belangrijkste voor u is dat u uw gebruikers in uw eigen privacybeleid alleen moet informeren over de verzamelde gegevens. Vertel hen gewoon dat Google gegevens verzamelt van elke gebruiker die uw site bezoekt en koppel het privacybeleid van Google in dit gedeelte van uw beleid. Google informeert zelf over de gegevens die het verzamelt. Naar mijn mening is dat tot nu toe de veiligste oplossing en de enige andere blogger-gebruiker heeft het hier ook over.
Wat betreft de cookies: ik weet niet of een opt-out absoluut noodzakelijk is, maar voor zover ik weet, is een opt-out of niet-opt-out geen onderwerp van de GDPR maar van de e-privacyregeling in 2019. Dus, wat betreft dat, er is wat meer tijd :)

U kunt blogger blijven gebruiken, maar u moet uw gebruikers informeren over alle gegevensverwerking in uw privacybeleid. Het enige ontbrekende is, naar mijn mening, een overeenkomst voor gegevensverwerking met blogger / google. Google biedt het momenteel alleen voor Analytics. Hopelijk zal dat snel veranderen.

Naar aanleiding van bovenstaande reactie lijkt het toch verstandig om een eenvoudige privacyverklaring op te stellen.
Maar er is (denk ik) wel een groot verschil op welke manier je blogt.
Het is ook verwarrend omdat het programma waar veel bloggers mee werken ook Blogger heet!
Voorheen heette het Blogspot, en daarmee werd de verwarring tussen gebruikers en programma  voorkomen.


Het spijt me dat ik het oneens ben, maar bloggers zijn geen ontwikkelaars, we zijn slechts gebruikers van Google's blogger.com. En als sjablonen van Google's blogger.com trackers instellen, zijn ze duidelijk niet in overeenstemming met EU-GDPR, wat betekent dat blogger.com EU-GDPR schendt!
Ik heb hetzelfde probleem en ik ben erachter gekomen dat bijna alle Blogger-sjablonen de tracker voor het Google+ platform instellen.

In bovenstaande reactie wordt nog eens duidelijk dat er echt verschil is tussen ontwikkelaars (mensen die zelf of door derden een website bouwen en op die manier bloggen) en de bloggers die dit doen via een programma zoals Blogger.
Maar het vervolg van de reactie verontrust me wel. Ik ben blij dat ik nooit ben overgegaan naar Google +, had er ook nooit een goed gevoel bij.

De reactie die ik zelf had gekregen (zie bovenste blauwe tekst) was overigens heel vaak gegeven, exact dezelfde formulering.

Op de blog van Akkelien las ik ook nog een hele interessante opmerking:  

Vanochtend kreeg ik een bericht van iemand die er meer verstand van heeft, hij raadt ernstig af om je bij Google Analytics aan te melden! En hij zegt verder dit: 
"Op dit moment gaat er onder bloggers een gerucht dat het openzetten van de reactiemogelijkheid op een blog de verplichting zou geven om dit te melden als verzameling persoonsgegevens bij de AP (Autoriteit Persoonsbescherming).
Dit is niet waar.
Reageren op de blog is vrij. De reageerder zet zelf, bij volle bewustzijn zijn/haar naam hieronder.
Het word pas meldplichtig cq. Strafbaar als de bloghouder de gegevens voor iets anders zou gebruiken. (de zg. doelbinding)."

Alles nog eens op een rijtje zettend, denk ik dat deze persoon het bij het juiste eind heeft!
Zelf ben ik ook eens gaan kijken of ik wel aangemeld ben bij Google Analytics...
En dat ben ik dus helemaal niet!
Als je op je dashboard kijkt bij "settings/instellingen" en dan kiest voor "other/anders" dan zie je helemaal onderaan iets staan over Google Analytics

Google Analytics
Toen ik daar ging kijken, bleek ik dus daar helemaal geen account te hebben. Had me ook verbaasd, want ik heb me daar nooit voor aangemeld. 
De informatie van verschillende sites (zie vorige blogbericht) is dus vooral relevant voor mensen met een website, de ontwikkelaars.
Het is nog tamelijk lastig ook om een account te maken op Google Analytics en dan een property ID te krijgen heb ik gemerkt... 
Niet doen dus, in mijn optiek.

De informatie die op internet wordt gegeven richting bloggers, is bijna allemaal afkomstig van mensen die een via een website blogger, dus ontwikkelaars...
Zij kunnen veel meer gegevens zien dan gebruikers van Blogger.
Daarom denk ik dat we als gebruikers van Blogger kunnen volstaan met een eenvoudige privacyverklaring, àls het al nodig is...

Morgen maak ik nog een bericht over hoe je dat technisch kunt aanpakken en dan hoop ik meteen mijn eigen privacyverklaring nog wat aangepast te hebben.

19 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je alles uitzoekt. Ik was echt in de stress, maar ik ben nu gerustgesteld dat het mij ook gaat lukken. Morgen nog even bij je kijken en dan ga ik aan de slag. Nogmaals bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel fijn, dat je het allemaal voor ons op een rijtje zet! Nu begrijp ik het ook beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind je het erg als ik er eigenlijk helemaal niets van begrijp?????
    Zal het eens aan mijn zonen (computerdeskundigen) vragen.
    Hopelijk hoef ik niets te doen, zou niet weten hoe en wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Top blog!
    Ik ga morgen ook nog even bij je kijken. En binnenkort eens googlen hoe ik me weer kan afmelden bij Google Analytics :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben zo blij dat jij het uitzoekt en alles een beetje duidelijk maakt en ben net als Floor niet zo handig.
    Ik blijf je volgen en hopen dat alles goed gaat komen zodat wij zonder problemen van elkaars blog kunnen blijven genieten.
    groeten
    marga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo fijn dat jij alles uitzoekt en met ons deelt. Ik heb nog even voor alle zekerheid gekeken bij mijn instelling en die dingen die jij noemt gebruik ik ook niet gelukkig. Dus voorlopig hoef ik nog niets te doen. Zou het zo jammer vinden als het bloggen gaat verdwijnen. Dank je wel voor het delen van de uitzoekerij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bent geweldig dat je het zo goed uit te zoekt en met ons te deelt. Zonder jou had ik niet geweten dat de wet ook bloggers misschien in problemen kan brengen, DANK JE WEL!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor dit duidelijke blog bericht!!
    Ik wacht het af na 20 berichten in het engels doorgespit te hebben!
    Groetjes XxX Hetti

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ben je goed bezig, geweldig. Blijft wel een gedoe. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ben ik blij dat je jouw uitzoekwerk hebt gepubliceerd! Ik zag er als een berg tegenop, maar jij hebt er nu voor mij hapklare brokjes van gemaakt. Dankjewel!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel voor je hulp, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik gad wel op de site van de APG (autoriteit persoonsgegevens, zeg maar de toezichthouders) https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving gelezen dat ze onmogelijk alle websites kunnen doorspitten, laat staan de kleintjes, op vermeende schending, dat stelde me ook al iets gerust. Ik zal zelf een eenvoudige verklaring op mijn blig zetten, maar ga ook de advertenties stopzetten, want de nieuwe serviceovereenkomst van Google Adsense maakt mij niet blij mbt de AVG.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt Elisabeth !!!
    Ik kreeg al reakties of ik ook al een pagina voor de privacy gemaakt had ...
    De link die jij gaf heb ik gebruikt en persoonlijk aan mijn blog aangepast ( als er (toch) iets fout bij mij staat ( of iets wat niet de /jou bedoeling is ...hoor ik dat ook graag hoor !
    Ik zal een link naar Janine van Rijkleven ook plaatsen zoals zij aangaf ;o)
    Hopelijk is het waarschijnlijk onnodig ! Dit( AVG) geeft een boel onrust zeg ...
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eh...hopelijk 'red'je hiermee nog meer bloggers die anders van de schrik hun blog gaan verwijderen ....

    Liefs,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik heb het erook op staan wil jij bij mij nog even een controle doen dit gedoe maakt mij erg onzeker. Ben zeker blij met mijn mede bloggers

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ondertussen heb ik al ontdekt dat ik niet aangemeld bent bij Google Analytics dus eigenlijk klopt mijn privacyverklaring op mijn blog niet want daar staat dat ik daar wel gebruik van maak. Ik ga maar even afwachten wat jij maakt want ik zou echt niet weten hoe ik het moet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb wel een statistiekenwidget op mijn blog. Wat ik daar mee aan moet weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar je kunt niet zien wie het zijn, ze tellen alleen maar...
      Ik denk niet dat je er iets mee moet, je kunt het hoogstens noemen in je verklaring.

      Verwijderen
  17. Je bent er goed in gedoken. Maar eigenlijk snap ik er nog steeds niks van.
    Maar ik zal er toch mee aan de slag moeten. Je hebt het goed uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je bent een engel Elizabeth, dat je dit allemaal zo perfect uitzoekt
    en met ons allemaal deelt. Een heel klus is het wel voor je en
    dat waardeer ik zeer, BEDANKT!!!

    Het lijkt denk ik als ik het zo lees allemaal wel mee te vallen,
    heb van deze tekst even een kopie gemaakt zodat ik het op mijn
    gemak nog even rustig kan nalezen, het maakt me allemaal toch
    wel wat nerveus. Wat een watje hé, haha

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...