Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 18 mei 2018

AVG en privacyverklaring voor Blogger?

Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien ...
Op veel plaatsen lees je over de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en de noodzaak van een privacyverklaring.
Er is veel onzekerheid onder bloggers; wat moet je doen en hoe moet je het doen?



Ik heb nu een paar artikelen over deze onderwerpen gelezen;
- van Charlotte
- van Arnoud
- van Nicole

En weet je wat ik me nu af vraag?
Is het wel nodig dat je als gebruiker van Blogger (oude naam van het programma is Blogspot) een privacyverklaring maakt?
Ik verzamel helemaal geen gegevens via Google Analytics... Ik gebruik mijn dashboard om te zien hoeveel bezoekers ik binnen een bepaald tijdbestek heb, en welke berichten ze bekijken, uit welke landen mijn bezoekers komen...
Ik zie helemaal geen IP adressen!



Blogger heeft er zelf voor gezorgd dat Google via Cookies e.e.a. aan de weet komt, en je wordt ook meteen gewaarschuwd zodra je een blog opent met de volgende woorden:
"Deze site gebruikt cookies van Google om services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies".

Waarom zou ik dit dan nog eens dunnetjes overdoen?
Als iemand op Facebook iets op je tijdlijn schrijft, hoef je daar toch ook geen privacyverklaring voor op te stellen?
Het wordt m.i. een ander verhaal als je via een zelfgebouwde website gaat bloggen..
De drie linken hierboven van de artikelen doen dit dus, via hun eigen site.

Maar zekerheid heb ik hierover niet. En daarom heb ik de vraag gesteld op het Blogger Help Forum.
Zodra ik meer weet, zal ik jullie inlichten!

En intussen heb ik toch maar een soort van privacyverklaring opgesteld, zie het tabblad AVG bovenaan. Want je weet maar nooit...


15 opmerkingen:

  1. Het is wat met die nieuwe wet! Het houdt ons allemaal flink bezig, en ik denk, net als jij, dat het zo'n vaart niet zal lopen. Want inderdaad, hoe zit dat dan op FB, Instagram enz? En hoe moeten "ze" mij een rekening sturen? "Ze" kunnen toch niet zien waar ik op mijn laptopje mijn blogjes typ? En toch zetten we allemaal een privacyverklaring op ons blog, beter voorkomen dan genezen. Ach, zolang blogland maar hetzelfde blijft. Ik lees dat mensen de mogelijkheid tot reageren uit zetten, en dat vind ik heel jammer, juist die interactie tussen blogger en lezer vind ik zo leuk. En ook worden er blogs maar helemaal gestopt "voor de zekerheid". Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van zo'n wet? We wachten het maar geduldig af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Snap er niet zo heel veel van, we zullen wel zien hoe het verder gaat.
    En lees je blog of ik misschien iets moet gaan doen.
    Het antwoord op het bloggers forum.
    Fijn weekeinde.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb precies dezelfde vragen en ben ook van mening dat Blogger de verantwoordelijke is en niet de gebruiker, al is denk ik die cookie-melding ook niet voldoende voor de nieuwe wet. Bovendien kiezen mensen er zelf voor om een reactie achter te laten en of ze dat wel of niet anoniem doen. Ik kijk met heel veel belangstelling naar het antwoord van het forum uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat je hier zo duidelijk op in gaat Elizabeth,
    zit me ook al dagen suf te lezen hoe en wat we nu moeten
    doen. Het lijkt mij ook totaal niet nodig, iedereen die volgt
    doet dat uit vrije wil en net zoals je schrijft de IP adressen
    zijn helemaal niet zichtbaar. Alles wat we kunnen zien is het
    werk van blogger en niet van ons.

    Ben heel benieuwd naar het antwoord van het Help Forum, maar
    geweldig dat we die Privacyverklaring als het zou moeten kunnen
    gebruiken van "simpelrijkleven"

    Heel fijn weekend gewenst,

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook dezelfde vragen en ga je blog blijven volgen ondanks mijn time out op dit moment.

    Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Ik raakte erg in twijfel en heb me nu dus min of meer per ongeluk aangemeld voor Google Analytics, terwijl mij die IPadressen helemaal niet interesseren... Gedoe en zo, maar ja, ik denk dat ik het nu wel allemaal voor elkaar heb. En nu maar weer "normaal" bloggen :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje.... ik als digibeet weet helemaal niets van een privacyverklaring.
    Daar heb ik ook helemaal geen bericht over gekregen, en zou ook niet weten wat- en hoe ik zoiets moet doen :-(

    Ik wacht het dus maar af....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van de week ben ik even bezig geweest met jongste zoon, maar hij zegt ongeveer hetzelfde als jij. In ieder geval ga ik je volgen, want ben benieuwd wat jij te weten komt. Je bent trouwens heel duidelijk, terwijl ik van de week bij iemand las, waar ik een beetje paniekerig van werd. Ik ben wat dit betreft een digibeet.
    Bedankt voor dit blogje, fijne Pinksterdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben iets soortgelijks aan het doen alleen krijg ik nu mijn verklaring niet op de goed pagina. Grrrr. Dus nu eerst de technische problemen oplossen.
    Fijn weekend. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja hé, ik was helemaal in dezelfde lijn als jou aan het denken! Grote paniek voor niks waarschijnlijk! Want... normaal had Blogger ons dan toch gewaarschuwd? Ik herinner me nog ivm de cookies dat ik een bericht kreeg, en ook toen je moest overschakelen naar 'https' ipv 'http'... En nu hoor je niks, dus volgens mij is alles in orde. Maar ook ik heb een privacyverklaring geplaatst, voor de zekerheid. Wat een gedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja onduidelijk he? Fijn dat je het bij Blogger gevraagd hebt. Ik ben benieuwd naar het antwoord! Zelf heb ik, voor de zekerheid, toch ook maar een privacyverklaring op mijn blog gezet. Fijn pinksterweekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fijn dat je er hier over blogt. Ik was de voorbije week plotseling een beetje in "paniek" door blogsters die opeens de mogelijkheid tot reageren op hun blog uitschakelden omwille van die AVG. Net dat wat zo leuk is aan bloggen. Ik heb me deze week ook suf gelezen en video's bekeken ivm die nieuw AVG. Er wordt op sommige plaatsen zelfs tegen betaling een privacyverklaring gestuurd. 35 euro! Goed zot dat ik dat zou doen. Ik vond het een beetje misbruik van de situatie maken. Ik ga het hier volgen en dan voor alle zekerheid zo een privacyverklaring aanmaken. Mag ik je voorbeeld volgen? En hopelijk loopt het allemaal zo'n vaart niet.
    Fijn lang weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb er helemaal niet over nagedacht maar vraag mij af hoe het verder gaat. Het is een heel gedoe want ik wil gewoon een blogje maken of lezen en reageren. En ben altijd blij dat mij het lukt verder wil ik niets. Ik snap dat er regels moeten komen maar voor wie allemaal?
    Wens je fijne Pinksterdagen toe en geniet van het mooie weer.
    Groeten.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dan je wel voor je uitleg. Ik wacht even af wat jij voor antwoord krijgt. Wat een gedoe, het enige wat we willen is gezellig bloggen....XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook ik raakte lichtelijk in paniek! Hoe moet ik een privacyverklaring gaan schrijven als ik er niets van snap?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...