Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 22 januari 2018

Specially made for Uk ...

Afgelopen tijd werkte ik aan deze twee kruikenzakken. Ze zijn gehaakt met Soft van Zeeman op naaldnummer 3 en in de Wafelsteek.
Maar ik startte met een ronde bodem in vasten gehaakt.
De Wafelsteek is heen en weer gehaakt.



En ja, deze kruikenzakken zijn heel speciaal ...
Eh, hoe zal ik het zeggen.., met heel veel speciale liefde gemaakt...
Voor ons eerste kleinkind!
Want... als het allemaal goed gaat worden we bij leven en welzijn opa en oma in april.
Wij weten het natuurlijk al een hele poos.
Ik vind het zo bijzonder, het ontroerd me dikwijls.
Misschien juist wel omdat ik de laatste tijd zoveel ben 'kwijt geraakt' ...



Mocht je nu deze kruikenzak ook willen maken; ik geef hieronder summier het patroon!

Patroon kruikenzak 
1. Start met een magische ring en haak daarin 6 vasten (6).
2. Haak in elke vaste van de vorige toer 2 vasten (12).
3. * Eén vaste, 2 vasten in de volgende vaste * herhaal (18).
4. Eén vaste, *2 vasten in de volgende vaste, 2 vasten* herhaal en eindig met 1 vaste (24).
5. * Drie vasten, 2 vasten in de volgende vaste* herhaal (30).
6. Twee vasten, * 2 vasten in de volgende vaste, 4 vasten* herhaal en eindig met 2 vasten (36).
7. * Vijf vasten, 2 vasten in de volgende vaste* herhaal (42).
8. Drie vasten, * 2 vasten in de volgende vaste, 6 vasten* herhaal en eindig met 3 vasten (48).
9. *Vijftien vasten, 2 vasten in de volgende vaste* herhaal (51)

Nu ga je heen en weer haken voor de wafelsteek. Je begint aan de verkeerde kant van je werk (de binnenkant) met een toer stokjes te haken op de laatste vastentoer. Na 51 stokjes keer je je werk en ga je aan de andere kant verder!
Je volgt hiervoor de beschrijving van de Wafelsteek, te beginnen bij nummer 2.
Herhaal steeds nummer 2 en 3 totdat je 20 vierkantjes hebt in de lengte.
Laat een draad van 35 cm hangen na de laatste steek en maak hiermee de kruikenzak dicht. Ik gebruikte hiervoor een maasnaald en de matrassteek.
Tenslotte maak je een koordje. Je kunt dit op verschillende manieren doen, zie HIER.
Rijg het koordje door het 4e wafeltje van boven.

37 opmerkingen:

  1. Oh, wat geweldig! Wat een rijkdom zal zo'n klein wondertje in je leven brengen! (Ik word oprecht heel blij van dit bericht) De kruikenzakken zijn heel mooi, echt met liefde gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elizabeth, wat een geweldig nieuws :) heerlijk voor jullie en april, dat is al zo!
    Leuk nu kun je je lekker uitleven op handwerkgebied ;)
    Goed nieuws, een goed begin van de week.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd! Wat heerlijk om oma en opa te mogen worden van een eerste kleinkind! Wat schattig die kruik overtrekken. Daar hoort nog een dekentje bij😉
    Lieve groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met het blijde nieuws.
    En wat een mooie kruikenzakken.
    Groetjes Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooohhh... Elizabeth, wat leuk dat jullie opa en oma gaan worden, en best al snel.
    Weet nog hoe spannend dat is, je komt ook zelf echt in een roze wolk terecht.
    "Straks" loopt de kleine bij opa en oma op het "erf", de kipjes op te jagen en eitjes te rapen....
    Nou ja, ik loop erg op de zaken voorruit :-)
    Kruikenzakken, ze zijn enig met die aparte steek. Wat ik me wel afvraag.... worden er in deze moderne tijd nog wel kruiken gebruikt???????
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik zie dat ook allemaal al voor me hoor. En kruiken worden nog gebruikt hoor; onze schoondochter is zelf verloskundige en wil ze graag gebruiken!

      Verwijderen
  6. O wat leuk. Proficiat. Kruikenzakken ik heb ze ooit zelf gebreid maar dacht dat jonge ouders ze nu niet meer gebruiken.
    Wat fijn voor jullie dat je iets hebt om naar uit te kijken. Een kind van jou kind heel bijzonder. Geniet er van want ook deze kleintjes zijn snel groot. Ons oudste kleinkind is 16 en heeft schoenmaat 46 en wat was hij klein toen hij geboren was. Zo snel kan het gaan.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd! Wat een mooi nieuwtje! En je kruikenzakken vind ik prachtig. Ideale steek ook. Al zou ik ze persoonlijk liever van katoen maken, denk ik.
    Geniet van de voorpret! En haak/brei nog maar meer moois voor dit nieuwe wondertje!
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met dit blije nieuws, Elizabeth, opa en oma worden is iets heel speciaals. Kan je maar 1 keer overkomen in je leven :)
    Ik weet het nog goed hoor, die eerste keer... met alle volgende kleinkinderen ben je even blij, maar die eerste keer... Overweldigend...en wat houd je meteen van zo'n kleintje. Geniet ervan, ook van alles wat je voor haar/hem maakt. Want dat is jou wel toevertrouwd.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd, wat fijn om Opa en Oma ( Pake en Beppe) te worden. Hoop dat alles goed mag gaan, geniet er van
    Onze eerste meisje, volgende week word ze 28 jaar, waar blijft de tijd.
    O als de dag van gister, ook de volgenden kleinkinderen hoor.
    Mooi de kruiken zak, ga het patroontje bewaren. Misschien leuk voor ons eerste achter kleinkind. ( Mei )
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oooooh, wat een mooi nieuws!!
    Gefeliciteerd.
    Lekker genieten hoor en tja, zo'n wondertje is natuurlijk een héél dankbaar onderwerp om iets voor te maken.
    Deze kruikenzakken zijn super lief en handig voor straks.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, wat een heerlijk nieuws.. , die kruikenzakjes zullen het lekker warm houden. Leuke dingen om alvast aan te werken, je kunt je liefde er nu al in kwijt! En ook nog een dekentje, haast al een baby uitzetje. Nu nog sokjes - daar zijn een paar heel leuke boekjes over. Gehaakt én gebreid.... heel vrolijk en van deze tijd. Leuk, dat je schoondochter ook van zelfgemaakte dingen houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerd. Wat een verandering. Maar gelegenheid om lekker te fröbelen voor UK. Geniet er samen van. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh ELizabeth, wat een geweldig nieuws! Van harte gefeliciteerd, ik zit gewoon met kippevel, wil je dat wel geloven. Wat mooi, en wat snel al! Maar begrijp ik dat de kleine in de UK zal wonen? Dat is dan best een beetje jammer, maar ze zullen vast regelmatig de overtocht maken. Zie het al helemaal voor me, met een kiel en klompjes aan bij jullie op het erf rond stappen. Nou, we zullen de komende tijd vast heel leuke spulletjes voorbij zien komen voor de kleine. Kijk er naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, maar nu heb ik je op het verkeerde been gezet! We noemen de baby voorlopig Uk (Ukkie) en gelukkig woont het jonge stel niet in Engeland maar in onze woonplaats!

      Verwijderen
  14. Wat een geweldig nieuws. Van harte gefeliciteerd! Zo leuk dat je ook oma wordt. Heel veel plezier met het maken van allemaal mooie dingen voor dat hummeltje. Geniet er maar fijn van. En je kruikenzakken zijn prachtig. Liefs, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhh Elizabeth, wat een geweldig nieuws is dit, Oma en Opa
    worden is toch iets heel speciaals en zeker ontroerend.
    Prachtig de kruikenzakjes die je hebt gemaakt, heel fraai
    patroon en zo mooi regelmatig gehaakt, de liefde straalt er vanaf.

    Er gaan vast een heleboel lieve spulletjes door jou gemaakt worden
    voor jullie eerste kleinkindje.

    Lieve groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat zal je daar met veel plezier en gedachten spinsels aan hebben gewerkt.
    Het is toch heel speciaal om opa en oma te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve Elizabeth, van harte gefeliciteerd! Wat een geweldig mooi nieuws. Het moet heel speciaal voelen; oma en opa!
    En natuurlijk kan je nu heerlijk handwerken in babyformaat. Na al de poppenkleertjes ben je al aardig geoefend in kleine mouwtjes en zo.
    Fijne 'zwangerschap' toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat mooi, Elizabeth, een kindje op komst, nieuw leven in jullie familie. Van harte gefeliciteerd, geniet er van. Ik kan begrijpen dat het je ontroert. Ik huilde bij iedere keer dat ik te horen kreeg dat er een kleinkind op komst was.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat fijn voor je Elizabeth, een kleinkind op komst. Ik hoop dat je er net zo veel van zult genieten als wij van onze kleinkinderen.🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk opa en oma. Nog even wachten. Ik heb elektrische kruiken. Maar het is een mooi patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh wat leuk Elizabeth wat kun je nu veel gaan maken voor de kleine !! ik zou zeggen het begin is er :)))) Gefeliciteerd ouders en grootouders

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gefeliciteerd! Je eerst kleinkindje. Er zullen nu vast wel meer ieniepienie kleine breisels en haaksels op je blog verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig Elizabeth en wat bijzonder, om opa en oma te worden. Gefeliciteerd.


    Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat fijn nieuws, opa en oma, dat is toch heel speciaal. Tja het verliezen van mensen ken ik ook maar al te goed. Ik denk dat het bij deze leeftijd hoort. Maar goed grootouders worden dus ook en dat is geweldig. En dit is al een leuk voorproefje een mooie kruik. Er zal vast nog wel iets bij komen, vermoed ik zo. ;-)

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige kruikenzakken heb je gemaakt. Oma worden, gefeliciteerd. En je weet vast nu al hele leuke dingen om voor je eerste kleinkind te gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een goed idee, kruikenzakken. Ze zijn mooi geworden.
    Oma worden is zo bijzonder. Het is echt genieten van zo’n wereldwondertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gefeliciteerd met jullie eerste kleinkind op komst. Zo leuk om al spulletje te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je gaat verschieten! Oma worden dat doet wat met een mens. Alvast heel erg gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oooohhhh en het schiet al op!! Wat leueueueuk!!
    Toepasselijk om dit warme nieuws met warmhouders te delen ;-)
    Heerlijk, een kruikje. Ik heb alleen zo’n zak, maar zou graag weer een ‘echte’ kruik hebben. Toch maar eens oo zoek gaan :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lieve Elizabeth, eindelijk weer eens op je blog gekeken en wat heerlijk om te lezen dat je oma wordt, van harte meis en wat heb je al mooie spulletjes gemaakt voor de kleine spruit. Wij genieten ook erg van ons duo hoor, opa en oma zijn is heel bijzonder. Heel veel liefs van mij, xxx groetjes Linda/ minimoek

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb ze gemaakt maar begrijp niet waarom ik ze "dicht" moet maken, zoals hier boven aan staat. Er moet toch een kruik in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hiermee maak je de zijkant van de kruikenzak dicht... Of heb je niet heen en weer gehaakt maar in de rondte?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...