Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 6 december 2017

Huisje-boompje-beestje


In de bibliotheek stuitte ik op het boek Patchworkcadeaus en toen ik het doorbladerde, vond ik het leuk genoeg om mee naar huis te nemen.
Dit jaargetijde leent zich er goed voor om lekker bezig te zijn met lapjes en draadjes bij de warme kachel...



Er staan nog meer leuke ideetjes in, dus ik hoef me niet te vervelen. Nou ja, dat doe ik eigenlijk nooit. Het komt wel eens voor dat ik nergens zin in heb, maar vervelen? Nee..., ik weet niet wat dat is.


In ons eigen huisje hebben we het ook gezellig gemaakt. DH vond de sidetable op de Winterfair zo leuk, dat we hem achteraf gewoon zelf gekocht hebben. En ook het kastje dat met whitewash is behandeld...


Eigenlijk zijn beide meubelstukken bedoeld voor de veranda; daar is het nu maar koud en nat...
En bovendien een grote bende omdat er van alles staat opgeslagen en gedaan wordt.
Maar volgend jaar in april... Dan hoop ik dat het daar spic en span is en franse sferen uitademt!




Twee weken geleden deed ik samen met Corrie een workshop 'ster maken van takken'. Het werd georganiseerd door de creacommissie van onze kerk en er was ook een high tea. Reuze gezellig om elkaar te ontmoeten en te spreken!
Maar wij waren eigenlijk na één avondje nog niet uitgetakt, en daarom spraken we af om nog een paar sterren extra te maken voor de verkoop. 
Hier kun je daar meer over lezen en zien.
Na zo'n actie blijven er nog de nodige restjes over en daar ben ik ook weer mee aan de knutsel gegaan.


En een klein formaat ster is zo gemaakt ...

Maar hoe leuk we het ook vinden, het werken met draadjes bekoort ons toch het allermeest.
En op dit moment hebben de gebreide blokken van m'n schoonmoeder de hoogste prioriteit.
Half november dacht ik een goed plan te hebben, maar helaas is het nog wel een paar keer veranderd. En dat betekende uithalen! Ik had zo'n 25 blokken aan elkaar gezet, maar was niet tevreden.
Normaal gesproken hecht ik altijd meteen de draadjes af. Maar hoe blij was ik dat ik dit nu niet had gedaan!
Er zitten eigenlijk drie fasen in deze klus;
1. Alle blokjes zoveel mogelijk even groot maken; concreet betekent dat een aantal ribbels erbij breien bij veel lapjes
2. Rondom haken van een vastenrand; aan elke zijde 30 vasten
3. Het aan elkaar naaien van de blokken met de matrassteek door de lusjes van de vasten
O ja, en dan ook nog alle draadjes afhechten ... en dat zijn er echt heel veel. Maar ik ben vastbesloten om de deken zo mooi mogelijk te krijgen, al wordt het zeker niet perfect.


Ik vind het de laatste daken erg koud buiten... De afgelopen twee dagen kwam het kwik niet hoger dan 5 graden hier en nu de wind aanwakkert lijkt het nòg wel kouder.
Maar de schaapjes lijken nergens last van te hebben...


Ze willen wel heel graag aandacht! Zodra ze de achterdeur open horen gaan, of als er iemand het grindpad op komt... dan is het bèèèèèèh......


De kipjes maken het ook prima. Elke dag leggen Saartje, Mathilde en Dora een ei! De krielkipjes Chicky en Nicky houden het een seizoen voor gezien.
Overdag mogen de bruine kippen een poosje uit de ren. Er valt nu niet zoveel meer te vernielen in de tuin. Ze zijn zo gezellig... 
Pasgeleden kwam ik met twee volle boodschappentassen thuis en bovenin lag een zak met bruine bolletjes. Nou, het scheelde niet veel of Mathilde had er in gehapt... 
Ze lopen ook gerust de keuken binnen als je niet op let, maar dat doen we maar niet.

20 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig blogbericht :-) Je huisjes zijn leuk, maar ook je takkenwerk en de deken wordt ook heel geslaagd, zeker weten!
    Goed om te lezen dat de beestenbol het ook goed maakt (prachtige schapen!).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat wordt/is het toch gezellig bij jullie in huis! Leuk dat jullie zelf kerkmeubeltjes hebben gekocht, ze staan prachtig! Nu er lekker binnen van genieten en straks buiten nog een keer!
    Ja schaapjes kunnen een hoop kou hebben met zo'n dikke vacht, maar oh die dunne pootjes! Ze zullen er vast geen last van hebben, maar het ziet er zo koud uit *Ü*.
    Lekker dat de kipjes geen last van herfstblues hebben en gewoon hun eitje blijven leggen, mmmm!
    Fijn om weer te mogen lezen hoe gelukkig jullie zijn op jullie 'nieuwe' plekje.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laat ik datzelfde boek nét ingeleverd hebben! Erg leuk boek, ze heeft ook een blog, trouwens. Wat heb je leuke dingen onderhanden: die takkenbende is enig! En de dieren om huis zijn ook erg leuk: altijd wat te beleven, toch? Ik heb hier al eens door de tuin gekeken, maar ActionMan is er duidelijk in: geen kippen! Hij is er mee opgegroeid, maar wil er niet meer mee bezig. Ik zou wel een paar krieltjes willen, maar we blijven vrienden...
    Succes met de deken, hij wordt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt me een heel leuk boekje en de huisjes die je al hebt
    gemaakt zijn zo lief, de modellen en vooral ook de stofjes.
    De sidetable en het kastje zijn een mooie aanwinst, nu binnen
    en straks in de Franse sferen, zie het al helemaal voor me.

    De deken is op deze manier wel heel bewerkelijk maar gaat daardoor
    wel een fraai exemplaar worden, knap dat je op deze manier gelijke
    blokken krijgt, een behoorlijke puzzel.

    En ja....las het al bij Corrie, heerlijk zoals jullie met de takken
    in de weer zij geweest, de resultaten zijn prachtig. Ook dat boompje
    dat je hebt gemaakt van de rest takjes is enig geworden.
    Mooie schapen zijn het die bij jullie rondlopen en heerlijk weer
    de namen die je ze hebt gegeven, hihi.
    Heerlijk dat jullie nog dagelijks kunnen genieten van de legsels van
    Saartje, Mathilde en Dora, ben benieuwd hoelang ze dat volhouden.

    Geniet volop in jullie zalige paradijsje....

    Lieve groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezelllige huisjes. Moet ook maar eens kijken naar het boekje. Je takken creaties zijn ook een aanrader. En vervelen, wat betekend dat? 😂😂😂

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke huisjes. Prachtige meubels. En de kerstster van takken ziet er stoer en gaaf uit. Ik verveel mij ook nooit. Je deken zit veel werk in maar wordt erg mooi. Hou van de verhalen van de kippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh oh heerlijk zulke scharrelkippen rond het huis !! dus de kastjes zijn toch goed terecht gekomen. Dat is dan weer heel fijn en je deken wordt mooi beetje meer energie erin en dan ben je zelf tevreden dat ligt dan straks ook beter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat schattig! Ik heb het boek ook een keer in huis gehad. Goed idee! Ik zoek nog wat snel-klaar-ideetjes voor een markt binnenkort.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat een mooie 'veestapel' hebben jullie! Grappig, wij hebben een konijn met de naam Saartje. :-)

      Verwijderen
  9. Gezellig dat je wat meubeltjes hebt overgehouden aan de verkoop.
    De deken komt vast goed. Maar wel heel veel werk die draadjes afhechten, vooral als het netjes moet gebeuren.
    Ach die schaapjes.... die hebben natuurlijk een super vacht, maar ik vind die pootjes wel altijd een beetje kaal. Die zullen vast heel koud worden als het gaat sneeuwen.
    Misschien toch de keukendeur openzetten en alle diertjes bij de kachel :-)
    Doet me denken aan de film van Sneeuwwitje.
    Op een bepaald moment liet ze alle dieren uit het bos bij de openhaard, zo gezellig.
    Zo stel ik me een mooie vredige wereld voor. Iedereen eten en warmte.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hé, lekker even "bijkletsen" :-)
    Wat een klus, hé, gebreide blokken op dezelfde maat krijgen. Ik weet er nu alles van!
    En wat ontzettend leuk: die huisjes!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grappig ! Ik heb dat boek ook eens geleend bij de bieb :o))
    en vond de huisjes ook leuk ...maar niet gemaakt.
    Gezellig staan de meubeltjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat boek heb ik in de kast staan. Ik vond er oom hele leuke dingen j staan, heb er alleen nog niets uit gemaakt. Goed voornemen voor 2018 😀.
    Goed dat je meubeltjes zelf hebt gekocht. Ze staan erg mooi bij je in huis en volgend jaar op de veranda vast ook.
    Lekker freubelen met takken, het ziet er allemaal erg leuk uit.
    Geniet van alles waar je mee bezig bent en van de beestenboel om het huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Al je maaksels en projecten heb ik van de week natuurlijk al gezien. En ook de schapen. Maar helemaal niet goed op ze gelet. Wat een mooi tekening hebben ze zeg.
    En je hebt ook nog een takkenboom gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook druk met van alles zie ik. Leuk kastje heb je gekocht en je deken ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben verliefd op je huisjes, leuk om van restjes te maken. En je deken! wat goed. Als je de draadjes opspaart kun je het gebruiken als vulling voor een amigurumi :). Je kastje doet me denken aan de kastjes van mijn opa. die had ik ook geverfd. Zo leuk die herinneringen. Liefs, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ooooo Elizabeth ik vind je huisjes geweldig 😍😍😍😍
    De deken schiet al aardig op, maar het lijkt me toch een karwei😜
    Leuk dat je met Corry zo lekker bezig bent geweest met groen en takken.
    Lekker bezig en nogmaals je huisjes zijn super geworden, liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook ik ben fan van je schattige huisjes, wat leuk! Dat gaat straks mooi worden op de veranda.
    Wat goed dat je van je deken echt de meest optimale deken gaat maken en al dat extra werk niet schuwt. Respect!
    En heel leuk, zo’n takkenworkshop, wie weet tot wat voor mooie creaties dat kan leiden, misschien combineren met je mooie genaaide huisjes?
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi mooi mooi. Er is weer zo veel te zien en te lezen dat ik soms gewoonweg niet weet wat ik schrijven moet.

    Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super, die huisjes ;-)
    En zo lief als de kippen even willen binnenwandelen, haha!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...