Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 13 juli 2017

Onderwijsmuseum Dordrecht

Een vriendin van me vroeg een paar weken geleden of ik zin had om naar het onderwijsmuseum te gaan. Afgelopen maandag was het dan zover!
Ik ben een typje dat gewoon mee gevraagd/ mee genomen moet worden, want anders komt er niets van. En leuk dat het was!

Hieronder een foto impressie (nou ja, het zijn behoorlijk wat foto's) met wat praatjes, waarbij een aantal foto's ook van internet komen.
Als ik rond loop en alles aan het bekijken ben, maak ik te weinig foto's zo blijkt dan weer achteraf...


Ik vind het een prachtig gebouw, maar er is vroeger behoorlijk mee 'gesjoemeld' zo las ik HIER.
Hoewel de medewerkster van het Onderwijsmuseum ons vertelde welke functies het gebouw allemaal heeft gehad - ik ben het helaas weer vergeten - lijkt het erop dat het gebouw toch vanaf 2004 heeft leeg gestaan.











Rekenmaterialen vind ik best interessant... En kijk eens ... houten vingerbeelden! Zo nieuw is dit idee dus niet ..


Veel materialen stonden in glazen vitrines, en dan is het moeilijk om scherpe foto's te maken.


Allerlei tekenmaterialen in een oude koffer....


Maar, wij gingen eigenlijk ook heel speciaal voor de tentoonstelling! Er zijn wisselende tentoonstellingen en naast die van de onderwijsinspectie (waar we snel doorheen liepen) is er momenteel die 'Van het naadje en de kous'...





Er waren veel lange pronkrollen, waarbij m'n ogen haast uit m'n hoofd rolden....:







Freestyle ...




Als je nog meer foto's wil zien van het onderwijsmuseum, kun je HIER een kijkje nemen!
En klik HIER voor meer actuele informatie van het onderwijsmuseum. 
En echte aanrader, en Dordrecht is sowieso de moeite waard!

21 opmerkingen:

  1. Al die oude schoolspullen zulllen ook best leuk geweest zijn voor jou. Herkende direct dat schrift zo keurig tussen de lijntjes. Dat kon ik alleen op dat papier, op gewoon papier werd het slordig, dat is nooit anders geweest.
    Prachtig ook die pronkrollen en andere handwerkspullen.
    Ja, dat moesten de meisjes allemaal leren vroeger. Nu gooien we alles weg, niks repareren of randjes leren borduren. Toch ook wel jammer eigenlijk.Leuk dat jullie er van genoten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeeehhh, wat leuk! Ja, dat lijkt me zeker de moeite waard. Wat fijn dat je meegenomen werd ;-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke en interessante tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk en interessant ook, vooral de handwerken
    Ken de borduur randjes, en ook het sok breien.
    Ja wij hadden echt handwerk les, op de woensdag middag, alleen meisjes, de jongens hadden vrij
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er leuk uit, wat goed dat het allemaal bewaard is gebleven!
    Daar zou ik ook wel een tijdje door kunnen brengen, fijn dat je zo'n leuk uitstapje hebt gehad.
    Daar krijg je weer energie van, Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed idee zeg. Leuk voor de vakantie! groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk!! Ik wist niet dat er een onderwijsmuseum was.
    Dit komt op mijn verlanglijstje. Bovendien is Dordrecht ook zeker een bezoek waard.

    Groetjes Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had nog nooit van dat museum gehoord en wat een prachtig gebouw. Alleen dat al is de moeite waard om er naartoe te gaan. Leuk dat schrift met hoofdletters en de kleine letters ernaast, zo heb ik heel lang geleden schrijven geleerd. Al die handwerkprojecten, zo mooi. Ik heb ook nog handwerken op school gehad, allereerste breiwerkje was de boven- en onderkant van een inktlapje, dat hadden we toen nog. Dank je wel voor de foto's en de linkjes, ga er later nog eens van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat uitje was aan jou wel besteed, vooral het handwerk gedeelte natuurlijk. Jouw eigen verschillende pronkrollen zouden er volgens mij helemaal niet misstaan, behalve dan dat die niet op school gemaakt zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat leuk dit! Ik ben een Dordtenaar en als kind heel vaak langs dit gebouw gekomen. Ik vond het er toen al bijzonder uitzien. Anders dan anders. Ik wist dat het nu een onderwijsmuseum is en het staat al een tijd op mijn verlanglijst. Nu weer een beetje hoger, hahana!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van de tentoonstelling Van het naadje en de kous had ik al wel gehoord, maar wist niet dat het in dit museum was. Leuke combinatie om te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. interessant maar wist niet eens dat het bestond

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Houten vingerbeelden??? Nog nooit gezien...maar ik denk dat die bij het rekenen werden gebruikt?
    Hihi dat jullie snel door het deel van de Onderwijsinspectie liepen verbaasd me niets 😉
    Wat leuk al die handwerken bij elkaar.
    Jullie hebben een gezellig uitje gehad, lekker!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Houten vingerbeelden??? Nog nooit gezien...maar ik denk dat die bij het rekenen werden gebruikt?
    Hihi dat jullie snel door het deel van de Onderwijsinspectie liepen verbaasd me niets 😉
    Wat leuk al die handwerken bij elkaar.
    Jullie hebben een gezellig uitje gehad, lekker!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig lijkt me dit, letterlijk een uitje om van te smullen.
    Zo mooi al die pronkrollen, kan me voorstellen dat je je ogen
    uitkeek van al dat moois.
    Prachtig en vooral een heel bijzonder gebouw om te zien.
    Heerlijk dat je zo genoten hebt, dat doet een mens goed!!!

    Heel fijn weekend.....

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bijzonder hoor. Zelf vind ik die oude schoolplaten ook altijd erg mooi. Dat brengt me onmiddellijk op het idee om er eentje in mijn blog te laten zien. Bij ons thuis hangt er eentje aan de muur waar ik weg van ben.
    Groetjes Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat was echt wel de moeite om naartoe te gaan.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijn dat je mensen hebt die net even dat zetje geven om daarna samen gezellig op pad te gaan. Ik vraag mij af of je bij het zien van al dat handwerk en pronkrollen zin hebt gekregen om aan de slag te gaan? Een mooi apart gebouw. Weet je in Ootmarsum staat ook een Schoolmuseum "Het Educatorium" het is nou niet een museum om extra naar toe te gaan maar mocht je eens in ons mooie Twente komen Ootmarsum is een leuk stadje en is omgeven door een prachtige natuur. Zeker een bezoek waard. En o ja ik heb geen aandelen hoor!!!!!.
    Over Dordrecht heb ik ook al veel gelezen het lijkt mij een bezoek waard misschien als wij ooit eens in de buurt komen.
    Fijne week.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige pronkrollen! Ik zou er graag een keer heen willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, Dordrecht is ontzettend leuk om te bezoeken en zo'n museum geeft het nog een tikje meerwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat lijkt mij zeker leuk! En die laatste foto van de sloffen of laarzen vind ik zo mooi. Zo'n project heb ik op de middelbare school moeten maken voor textiele werkvormen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...