Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 20 januari 2017

Receptenboek

Zo'n anderhalf jaar geleden blogde ik een keer over m'n receptenboeken, die ik van oude kranten maak.
Ik doe het nog steeds, en inmiddels ben ik aan de 7e bezig!



In de loop van de tijd verandert mijn werkwijze soms wel iets. Zo heb ik bij de laatste twee boeken geen reepjes stof meer gebruikt voor de lange zijden aan de rugkant.
Ik heb de pagina's daar met de naaimachine gezigzagd en bij het aan elkaar naaien van de bladzijden neem ik de zigzagsteekjes weer met de naald op.



Het is best een klusje om zo'n boek te maken, maar ik blijf het leuk vinden. En als ik zo die 7 boeken op een stapeltje zie liggen, word ik er gewoon blij van.
Eigenlijk heb ik er 8, want ik begon ooit met een klein boekje. Ik vond het weer in een verhuisdoos...



Daarnaast heb ik ook nog wel een aantal 'echte' kookboeken, maar die gebruik ik zelden.
En ik heb een bakje met receptenkaartjes van Jumbo en Albert Heijn.
Ook op Pinterest heb ik een bord voor 'Food' en 'Baking'.



Nu ik dit zo allemaal bij elkaar noem en zie, verbaas ik me erover dat het toch iedere keer weer zo'n probleem is om te bedenken wat we gaan eten!
Hebben jullie dat nu ook?

Feit is wel dat onze thuiswonende zoon van 21 niet zoveel lust en dat ik daar toch wel veel rekening mee houd. Zo eet hij geen gekookte aardappels, geen rijst, houdt hij niet echt van pasta (maar eet dit wel af en toe) en laat hij de boontjes, spruiten, paprika en rode kool voor wat ze zijn. Ook met bietjes doe ik hem geen plezier en van ovenschotels (met aardappel) houdt hij ook niet.
Lastig hoor! Het komt dus best voor dat wij aardappelen eten en dat hij alleen maar vlees en groente eet.
Ik probeer ook regelmatig een aardappelvariant; rösti, gebakken aardappeltjes (soms in de oven), aardappelpuree (maar die wil hij eigenlijk alleen uit een pakje), aardappelgratin ...
En bladerdeeg is ook een uitkomst! Daar is hij wel gek op. Maar daar schijnt veel roomboter in te zitten, dus ik gebruik nu filodeeg.



Oh, het lijkt wel of ik een beetje zit te klagen, maar dat is niet zo hoor. Ik moet er alleen dagelijks rekening mee houden. Maar zodra hij buitenshuis eet, dan komt er iets met rijst op tafel, of lasagne!



De laatste tijd vind ik het erg leuk om te koken. Eigenlijk is dat al zo sinds we in dit huis wonen.
Ik denk dat het ook met de keuken te maken heeft. En het is gek, maar ik had dit dus helemaal niet verwacht!


Onze keuken is lang niet zo groot als die in het vorige huis. Maar twee stukjes aanrecht tegenover elkaar is gewoon reuze handig. En de keuken is zo heerlijk licht. Ik kijk graag even naar buiten tijdens het koken. 


En zoals je ziet wordt de keuken niet alleen gebruikt om te koken ...


De pagina's voor het receptenboek liggen en staan hier te drogen. Als je wil weten hoe ik ze stap voor stap maak, klik dan even op de link helemaal bovenaan in dit blogbericht.

Zo, ik ga nog even bladeren in de receptenboeken en bedenken wat we de komende dagen zullen gaan eten!


21 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar, ik stik in de kookboeken, verzamel recepten in een digitaal bestand en ook ik zit soms met de handen in het haar: Wat zullen we nu weer eten. Maar wat een leuk idee om op deze manier je recepten te verzamelen. Onze zoon was ook zo kieskeurig en dan met name op het gebied van groente. Nu hij niet meer thuis woont is het een stuk makkelijker maar soms denk ik wel eens, zat hij nog maar even aan tafel dan zou ik zijn kostje koken. Het gekke is dat hij nu in Frankrijk wel groente eet! Haha de liefde doet wonderen. Wat een prachtige keuken heb je trouwens. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi de creativiteit is verspreid over verschillende plekken in huis :-) Lekker dat dat kan hé.
    En ja dat je koken leuk vindt in jullie mooie keuken verbaast me niet zo heel erg; met zo'n raam en dat prachtige uitzicht zou ik ook heel graag koken *Ü*.
    Lastig hoor zo'n moeilijke eter is huis...maar gelukkig kunnen jullie af en toe even wat anders lekkers eten. Smakelijk!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ontzettend leuk idee om je recepten zo te bewaren.
    Het "wat zullen we nu weer eens eten" komt ook hier bekend voor. Inmiddels zijn ze bij ons de deur uit. En ja hoor, lusten ze opeens veel meer. Het gaat dus, meestal, gewoon weer over.
    Fijn weekend.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, je moet die boeken niet alleen maken maar ook af en toe eens doorkijken he ;-) Ik heb kookboeken genoeg, ook een hele stapel van die gratis kooktijdschriften van de supermarkt, maar kijk er nooit in. Gelukkig is mijn zoon wel een heel makkelijke eter, ik heb slechts 1x in de 2 weken een weekend wat meer moeite als Remco komt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zijn je kookboeken. Ik verzamel niets meer. Zoek wat op of improviseer. Jammer dat je zoon zo weinig lust. En koken met uitzicht doet wonderen. En wat multifunctionaliteit van de keuken betreft, dat komt bij ons ook voor. Ik heb een eetkeuken, maar moet soms met bord op schoot omdat er iets geklusd word. Veel plezier met alle doedingen. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben blij dat jij ook dat probleem hebt. Toen ik al die receptenboeken zag, dacht ik nog dat het voor jou niet moeilijk zou zijn om wat te koken. Ik hoef ze dus niet te gaan maken.
    Wel leuk gedaan trouwens.
    Je keuken oogt ook heel sfeervol en met dat uitzicht....
    Ik wist trouwens niet dat er bij jullie iemand woont met maar 1 been!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een paar jaar geleden al mijn receptenplakboeken opgeruimd, alles staat nu digitaal wat goed bevalt. Maar toch heb ik ook dagen dat ik niet weet wat te koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nog plakboeken met recepten van 50 jaar geleden.
    Allemaal uit de Margriet en Libelle geknipt. Niet dat ik daar nog iets uit maak want smaken veranderen in de loop der jaren. Maar het is wel leuk om door te bladeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk en wat een mooie keuken.

    Ik heb een map waarin ik insteekhoezen heb en daarin in elke insteekhoes 1 recept van onszelf. Ik typ het recept uit, maak er een foto van dat het op het bord ligt en zet dit dan om in pdf en print 'm dan. Zo heb ik al onze eigen recepten mooi georganiseerd. Ik heb ze dan onderverdeeld onder tabbladen. Een tabblad voor voorgerechten, eentje voor de hoofdgerechten, eentje voor nagerechten, eentje voor salades en eentje voor overige gerechten. En het werkt voor ons ;-)
    Dat is natuurlijk niet zo mooi als jou "kookboeken" want die zijn ook gaaf.


    Lieve groet,Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een reuzeleuk idee, zo'n origineel kookboek! En fijn dat je zo geniet van je keuken!
    Mijn dochter is ook geen alleseter en ik zit ook elke dag te tobben over wat ik moet koken.. Voor vandaag weet ik het zelfs nog niet!
    Morgen gaan we gelukkig uit eten, dan hoef ik voor één keer niet na te denken en heb ik geen afwas :-)
    Fijn weekend,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, wat jammer dat je zoon denkt dat hij zo weinig lust...
    Ik vind het altijd wel leuk om wat te verzinnen voor het eten. Eten is een feest!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gezellig dat je al die receptenboeken maakt. Knipte vroeger ook veel recepten uit en maakte ze dan regelmatig.
    Fijn dat jij zo'n plezier in koken hebt.... nou ja als je zoon niet thuis is dan, want dat is best lastig als iemand zoveel niet lust.
    Ben zelf gek op rijst met roerbakgroenten. Dat is supersnel klaar (ik heb een hekel aan koken) en erg lekker.
    Misschien moet je gewoon een boek pakken en openslaan, en dat dan gaan maken, dan is het voor jou ook een verrassing.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ohhh wat een ontzettend leuk idee is dit Elizabeth, allemaal
    zelfgemaakte kookboekjes met heerlijke recepten. Als je zo'n
    stapeltje fleurige boekjes ziet liggen geeft dat een heerlijke
    sfeer, heel origineel bedacht om hget op deze manier te doen.

    Jammer dat je zoon maar weinig dingen echt lekker vind
    want dan wordt het zeker dagelijks wat puzzelen voor je.
    En juist de stoofpotten en ratjetoe gerechten zijn zo
    heerlijk maar daar kan je zoon dan moeilijk wat uitvissen
    wat hem niet aanstaat ;-)

    Oer gezellige keuken heb je trouwens, en dat uitzicht is om
    te zoenen. Zelf kijk ik ook vanuit de keuken zo naar buiten
    echt heerlijk is dat.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke keuken heb je met gezellig zicht naar buiten. En een leuke hobby op deze manier recepten verzamelen en ludieke kookboeken te maken.

    Liefs Ria 🐝😊

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik krijg gewoon trek van je verhaal :-D
    Wat een gezellige keuken, ik begrijp dat het daar heerlijk koken is. Jammer dat je zoon een moeilijke eter is, maar met zo veel recepten vind je er vast wel iets op
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig, zelfgemaakte receptenboeken, ik bewonder je, daar zou ik echt de moed niet voor hebben, ik print gewoon af of kopieer en verzamel dit in een map, punt. Je nieuwe keuken zet echt aan tot koken vind ik ook, licht en luchtig, spijtig dat je zoon zo weinig lust.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Handig die receptenboeken. Ik hou wel erg van koken. Veel kookplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. O ja dat was ook zo van die receptenboeken. Leuk dat je dat nog steeds doet. Hier hebben we een redelijk vast programma van gerechten waarbinnen we koken, ik denk een stuk of 25 of zo. Dan tel ik aardappels, groente, veg. burger (eet geen vlees) als een gerecht. Gelukkig eet de borduurman alles, lijkt me best lastig koken met zoveel uitzonderingen. Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb nog eens weer het oude blogje doorgelezen, want helemaal op de hoogte was ik niet meer. Geweldig om te zien en erg leuk om te zien dat je er gewoon nog meer aan het maken bent. Als ik dit blogje lees moet ik stiekem lachen en zie jullie aan de tafel zitten zonder zoon je tegoed doen aan aardappels.
    Ja of je wilt of niet je houd toch zo veel mogelijk rekening met de kinderen zolang ze thuis wonen.
    En het huis nou dat past als een jas geweldig toch.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kook vaak uit het kookboek zonder zakjes en pakjes een geweldig boek vind ik. lastig lijkt me als iemand niet alles lust. (lust zelf ook niet alles hoor) Maar dit zijn toch wel ingredienten die je bijna altijd wel gebruikt. Vind hij couscous misschien lekker dat kun je goed met rijst recepten gebruiken. Is toch net iets anders. Tis maar een ideetje hoor. Jouw keuken lijkt wel een beetje op die van mij,,, goede smaak hebben wij toch, hahahaha.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat leuk die receptenboeken. Als je je prettig voelt in je keuken en alles praktisch is ingedeeld, kook je ook met meer plezier denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...