Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 augustus 2015

Opruimen als 'topsport', keuzes maken en lijnen

Het zweet loopt me van het gezicht af ...
Bah..., vies praatje om mee te beginnen hoor.
Maar het voelt zo goed!

Net voor de zomervakantie hebben we de beslissing genomen om ons huis uit de verkoop te halen.
De vraagprijs was inmiddels te hoog om nog kijkers te trekken, zelf twijfelden we best wel of het verstandig was om naar een oud huis in de polder te gaan. Er komt zoveel bij kijken en naast het aantrekkelijke van de vrijheid, rust en ruimte zijn er toch ook veel sores...
Intussen stonden we voor allerlei onderhoudswerkzaamheden van ons huidige huis. We hebben het wel laten schilderen vorig jaar, maar de tuin moet ook hoognodig worden aangepakt.
Ik schreef al eerder dat de bergruimten zo ongeveer dichtslibben bij ons, dus ook opruimen en herindelen staan hoog op het lijstje!

huidige hobbykamer


Vandaag ben ik met de zolder begonnen die boven de slaapkamers is. We hebben daar grotendeels rondom bergruimten gemaakt en je wil niet weten wat er allemaal achter die schuifdeurtjes staat!
Eh..., ik wist het zelf eigenlijk ook niet meer zo goed.
Ook hier weer veel te veel bewaard en waarvoor eigenlijk?

zolder ... spullen van DH


Ik haal stukje voor stukje leeg en op zolder maak ik een aantal hopen;
- papier
- kringloop
- Roemenië
- textielzak
- hobbykamer
- plastic afval
- overig afval
Elke keer als ik naar beneden loop, neem ik meteen wat mee en zet ik dit in de garage neer.
Wel jammer hoor, want het is daar juist zo netjes en leeg...

Bij al dat sjouwen en schuiven transpireer ik als een otter... en dat is goed want ik moet bewegen.
Afgelopen week ben ik 3 kilo afgevallen en er moeten nog veel meer kilootjes af.
Dus ik drink veel water, echt heel veel... Eerst het overtollige vocht uit m'n lijf en daarna het vet...
Deze week wil ik proberen er weer 2 kilo af te krijgen, maar of me dat lukt... Na de eerste week gaat het meestal niet zo hard meer.

zolder

Twee jaar geleden heb ik al m'n hobbyspullen naar de grootste slaapkamer verhuisd.
Als je het leuk vindt, kun je HIER zien hoe dat er uit ziet/zag ...
Ja ... zàg ... , want het is bijna verleden tijd.
Zoals ik al schreef, sliepen wij sindsdien op een klein kamertje. Op zich niks mis mee, maar wat me wel gaat irriteren is het feit dat ik maar moeilijk achter het bed langs kan lopen. Ik moet echt op m'n tenen gaan, want er zit ongeveer 10 cm tussen de achterkant van het bed en de muur. En als je dan half slaperig 's nachts naar de wc moet, ahum ... dan val ik soms bijna voorover op het bed!
Daarbij komt nog het feit dat ik m'n huidige hobbykamer toch wel als rommelig ga ervaren.
Al die verschillende kasten naast elkaar, die wel tjokvol zitten, maar waar ik het overzicht een beetje in kwijt raak...

Conclusie is dat we een plan hebben gemaakt om weer te gaan slapen in de grote slaapkamer en dat het kleine kamertje hobbykamer wordt.
Hoe dat dan moet ... zul je je afvragen...
Nou, ik heb daar ook een tijdje over zitten nadenken, maar ik ben eruit. Gelukkig wel!
Zoals je ziet op de foto hierboven, gaan alle bakken met lapjes en bolletjes naar zolder.
De lapjes zijn op kleur gesorteerd, de bollen op dikte en merk.
De twee vakkenkasten die je op de aller bovenste foto ziet, gaan naar zolder en daar komen een aantal van die bakken in en wat boeken en gidsen die niet met hobbyen te maken hebben.


Bovenstaande kast (Ikea) wil ik gaan aanschaffen om tegen de lange wand in het kleine kamertje te zetten. Onderin kunnen dan de tijdschriftencassettes en grote boeken. De overige 20 vakken (ongeveer 32 bij 32) zijn ruim voldoende voor de papier- en plaatjesvoorraad, borduur- en patchworkspullen.



Het ladenkastje wordt wit geverfd en gaat ook mee naar de nieuwe kamer. De linnenkast wordt wit en gaat echt als linnenkast fungeren in de nieuwe slaapkamer. 
M´n werkplank gaat mee, evenals het boekenkastje. De witte tafel met schommelstoel mogen in de slaapkamer. De commode (links op de foto) gaat naar de kringloop (met pijn, maar ja ...).

Tussen al het gesjouw en gezweet, brei ik wat naaldjes en worden de blokken van de Gossip aan elkaar gezet... Geen straf, want ik kan je vertellen dat het heerlijk is om even af te koelen en te zitten.
Maar nu ga ik weer snel verder!






27 opmerkingen:

  1. Wat een goede plannen en wat een vaart wordt er achter gezet.
    Ik zie je al sjouwen met al die spullen. Heerlijk lijkt me dat om lekker op te ruimen.
    Als je dan later in de kasten kijkt, geeft dat zo'n voldaan gevoel.
    Ik ben blij dat je niet gaat verhuizen, ik moet er niet aan denken dat ik op mijn fietsje naar de polder moet komen om bij jou een bakje te komen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het geeft een heel voldaan gevoel!
      Maar jij fietst toch zo graag een eindje ..., we waren echt niet zo ver gaan wonen hoor!
      We moeten trouwens maar snel eens afspreken.

      Verwijderen
  2. Je zult heel blij zijbalk alles zo lekker wit en licht is in je hobbykamer. Die vakkenkast van Ikea heb ik in smalle uitvoering en ik vind ze super! N dan de rest van het huis ook... Als je één besluit hebt genomen, dan komt de rest er gewoon achteraan: niet verhuizen maar opruimen! Aanpakken die handel! Maar wat een klus....
    Goede afwisseling heb je al ingebouwd, dan lukt het zeker!
    Werk ze! En vooral: veel drinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat een plannen zeg en het gaat dan ineens heel erg vlug, Jullie interne verhuizing klinkt goed, er is niets zo lastig wanneer je niet makkelijk langs het bed heen kan, ook met opmaken en /of verschonen is dat erg lastig. Ik wist niet dat jullie plannen hadden om naar het platteland te verhuizen. Dat dat niet doorgaat komt toch niet door mijn verhalen hè :-O. Het is niet altijd zo'n jarenlang verwaarloosde boel.
    Maar gewoon lekker op honk blijven waar je nu al jaren met plezier woont (denk ik) is ook niet verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat komt niet door jouw verhalen hoor Marian...
      Maar het is wel realiteit dat je i.v.m. een nieuw huis in een oud huis veel meer onderhand en ongemakken hebt. Ons huis is prima, ´t had alleen niet in een woonwijk moeten staan! Maar toen de kinderen klein waren, was dat wel prettig.

      Verwijderen
  4. Mmmm.... een huisje in de polder lijkt me anders het toppunt van relax..... Maar ik kan me voorstellen dat jullie er een beetje tegen op gaan zien. Als je midden twintig bent heb je daar meer lef voor zeg ik altijd maar, maar vaak ontbreken dan de liquide middelen.... dilemma...
    Maar je bent wel rigoureus bezig hoor!
    En die kast van Ikea? Een echte aanrader. Onze zoon heeft hem ook op zijn kamer. Je wilt niet weten wat er allemaal in kan! Hij heeft ook nog een paar met twee laatjes en 1 met een deurtje en een stuk of 4 met van die bakken. Dan kun je lekker niet zien hoeveel rommel er in die bakken zit! Ideaal voor rommelkonten, sloddervossen en bewaarderige types.... ;-)
    Enne.... niks is zo lastig dan te weinig ruimte als je naar toilet moet 's nachts.... een deur die in de weg zit, een achterkant van het bed waar je ineens tegenaan stoot... het geeft allemaal moppers... en als de mogelijkheid er is om naar een grotere kamer te gaan.... altijd doen!
    Een kleinere hobbykamer geeft misschien ook meer druk om het ordelijk te houden.... (bloos, bloos, hier spreekt de grootste rommelaar aller tijden...)
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De verhuizing van de kamers klinkt als een goed plan. Maar wat een werk. Maar straks geeft het vast een voldoening.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een plannen Elizabeth en wat een ruimte geef je jezelf op deze manier. Super dat je er ook nog door afvalt..(geen idee of dat nodig was maar elk pondje is fijn als het eraf is) ;-)

    Je hebt mij aangestoken en ik heb al heel wat knutselspullen verkocht en ook afgegeven. Volgende maand maak ik een balans op en ga er nieuwe spullen van kopen, hopelijk ook dingen die ik dan wel ga gebruiken.

    Succes met het opruimen en afvallen! Ik denk aan je elke keer als ik de trap hier op of af loop ;-)

    Lieve groet, Petra L

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ben je goed bezig! Zowel wat het huis betreft als wat het lijf betreft ;-) Hier kan geen sportschool tegenop hoor! De eerste week afvallen gaat altijd lekker snel en daarna wordt het inderdaad wat moeilijker, maar als je zo doorgaat (want ik denk niet dat het deze week allemaal al af komt?) verlies je vast nog meer kilootjes.
    Dat oude huisje in de polder? Dat hebben wij gehad en ik vond het er héérlijk! Ik kon muziek maken tot midden in de nacht en een gaatje boren kon 24 uur per etmaal want er waren geen buren die het hoorden. Als ik buiten zat, zag ik de fazanten en de hazen in de akkers om ons heen en regelmatig kwamen ze ook bij ons de tuin in. Maaaar.....er is zó veel onderhoud aan een oud huisje....en het houdt echt nóóit op....als het regende zat ik met kromme tenen want waar zou het nu weer gaan lekken en als het hard waaide (en dat doet het best veel in de polder) hoopten we maar dat de dakpannen bleven liggen en er geen bomen omwaaiden... De vrije tijd die we hadden, ging op aan klussen en onderhoud. Niet erg hoor, maar toch....
    Dus ik begrijp best dat jullie ervoor gekozen hebben dat jullie lekker thuis blijven wonen (en hopelijk gaan die vervelende buren eerdaags wél verhuizen!).
    Wat een reorganisatie nu jullie verhuizen (dus toch ;-) naar de grote slaapkamer. Maar wel weer lekker om te zien welke spullen er ook al weer overal liggen en om na te denken over nieuwe inrichting. Zo'n vakkenkast is ideaal: H heeft er ook eentje voor mij gemaakt, maar ik moet wel bekennen dat de inhoud niet meer zo netjes ligt als in het begin, misschien moet ik ook maar weer eens gaan uitzoeken en sorteren.
    Heel veel sterkte met al het werk en met de lijn en groot gelijk dat je af en toe ook even lekker gossipt! (ik word wel nieuwsgierig hoor...)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeps....wat een lange reactie.....

      Verwijderen
    2. O, ik vind zo´n lang verhaal heerlijk! Alsof je even bij me op de koffie bent...
      Maar die akelige buren gaan echt niet verhuizen, ze hebben het huis verbouwd, aangebouwd, van de garage een kamer gemaakt .... Nee, daar blijven we mooi mee zitten. Maar gelukkig zijn ze niet altijd luidruchtig...

      Verwijderen
  8. Wat toevallig, ik ben ook druk met opruimen. Ruimte in je huis=ruimte in je hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ben je goed bezig, knap hoor!! Een tijd geleden ben ik ook een opruimactie gestart, maar die hangt nu wat tussen wal en schip. Maar mijn dochter zijn vandaag weer naar school, dus ik ga het wel weer oppakken.
    Succes met lijnen hoor! Ik gisteren de knop weer omgezet naar gezond eten. 't Is weer mooi geweest, al die vakantiesnoeperij. En heel goed dat je veel water drinkt. Ik ben een paar jaar geleden 5 kilo afgevallen (terwijl ik voor mijn gevoel juist aan had moeten komen, rond de kerstperiode) omdat ik 2 liter water per dag ging drinken.
    Heel veel succes met alles!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed bezig !!! en nu een hele klus maar je zal zien dat je er plezier van krijgt Succes met alles

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ben jij goed bezig, met opruimen (een hele klus, maar achteraf leuk als het eenmaal gebeurd is) en dan ook nog van kamers switchen. Wat een gedoe, maar goed voor je gewicht lees ik, kon ik dat ook maar schrijven. Misschien moet ik ook starten met opruimen???
    Gelukkig vind je tussendoor nog wat tijd om te breien.

    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Succes met verhuizen van kamer, en opruimen, en met het lijnen
    Komt zeker goes daar bij jullie
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oooh wat jammer, dus toch nog geen verhuis naar de boerenbuiten in 't vooruitzicht ?
    Nu, ik kan je wel begrijpen hoor, zo'n verhuis is niet zo evident als een verhuis naar een kant-en-klare nieuwbouw... Die oude huizen zijn dikwijls heel mooi, maar bij renovatie kom je dikwijls veel problemen tegen (héél veel, en dikwijls compleet onverwacht - ik spreek uit ervaring...)
    Bovendien is renovatie tegenwoordig aan zoveel regeltjes gebonden qua energie/isolatie/etc dat het meestal zwáár werk wordt met zware investeringen (ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België zijn er inmiddels zoveel voorschriften over wat niet meer mag en wat moet, dat renovatie helemaal geen pretje meer is...)

    En niks zou louterend als eens goed opruimen ! Raar maar waar, de afgelopen dagen ben ik ook gestart met drastische opruimwerken :-) ! Nou maar hopen dat die kilo's er ook gaan afvliegen zoals bij jou :-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt heel wat te ordenen en op te ruimen. Maar het is zo dat je meer bewaart naarmate je ook veel en meer ruimte hebt. Ik heb het hier ook gezien en afgelopen winter drastisch geruimd. Komende winter ga ik nog een keer het hele huis door en zullen er veel dingen die ik in dat jaar niet gemist heb alsnog verdwijnen.
    Ik zie die linnenkast al helemaal voor me na de metamorfose, lijkt me prachtig en ik hoop dat je hem dan laat zien!
    Succes met alles, groetjes, Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een klus moiet je klaren, maar als je gaat verhuizen heb je nog meer werk! En als je dan straks alles geordend hebt zal je zien wat een plezier je daar van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha IJvertje, wat ben je goed bezig zeg! Heerlijke lichte werkplek heb je straks... Het is toch een beetje verhuizen maar dan in eigen huis.... Ik ben ook weer aan m'n piepkleine klusje per dag begonnen, maar jij pakt het flink aan, bewondering Meis....
    Zet 'm op, denk aan je....
    Zonnige groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jeetje, ben al helemaal buiten adem als ik alleen al lees wat je allemaal aan het doen bent en nog gaat doen.
    Maar alles beter dan verhuizen, want dat is nog meer werk. Misschien toch beter van de winter aan het ruimen gegaan? Maar ja, je bedenkt zoiets en dan moet het ook direct hè, ik ken dat :-)
    Veel sterkte met alles, het wordt vast heel netjes na al dat opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een huisje lekker buitenaf lijkt mij ook heerlijk maar je moet er eigenlijk kunnen proef wonen.
    Dan komen al de voor en tegens voorbij en dan lijkt het misschien inderdaad leuker dan het is.
    Een voordeel van verhuizen is dat je heel goed gaat kijken wat wel en niet weg kan/moet.
    Ik kan het weten want 4 jaar geleden zijn wij van een groot naar een klein huisje gegaan en ik heb er geen spijt van.
    Jullie zijn heel goed bezig geweest en op deze manier kun je ook een nieuwe start maken.
    Heel veel succes met alles want als ik jou voorraad bekijk is er van stil zitten nog lang geen sprake.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Krijg het al warm van je verhaal, hahaha... Wel lekker de bezem er door en straks een frisse start. Wij hebben hier ook de zolder opgeruimd... dusik voel een beetje met je mee.. Heel veel suc6 met het opruimen en herinrichten..

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een verandering en dat is een hele klus. Heel dapper en het schijnt goed te werken als het is opgeruimd maar voordat het zover is ..... Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je gaat nu verhuizen in je eigen huis. Veel succes ermee en zal vast naar jullie zin worden.
    Groetjes Gré

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow, wat een grote aanpak. Daar zullen nog heel wat zweetdruppeltjes mee gepaard gaan. Ik heb zin om er zelf ook aan te beginnen, maar de kinderen zijn nog in huis. Wij wilden verhuizen naar een appartement zodra ze uitvliegen, maar zien daar toch vanaf. Ik denk dat we de tuin heel erg zouden gaan missen. Nu rekenen we op nog zo'n 15 jaar in dit huis te blijven wonen. Er moet nu wel één en ander vernieuwd en opgeruimd worden. Succes met het interne verhuizen. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...