Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 30 augustus 2011

Victorian dream square



Een droom van een square..., vind je niet?
Zodra ik wat ruimer in m'n tijd kom te zitten, wil ik er nog wel een paar haken.
Het is een ontwerp van Cindy Arman, en hier vind je het originele patroon.
Ik heb deze square een tijdje geleden i.v.m. de CAL op het hobbydoosforum gemaakt en het patroon vertaald. De CAL is nu afgelopen en ik vind dat ik nu best wat van deze squares kan laten zien....


Nederlandse beschrijving van de "Victorian Dream Square"               
  
Bij een 4 dubbele stokjes cluster/groep haak je als volgt:
Je begint met een d.stk te haken (2x draad om haaknaald slaan), maar je haalt maar twee keer door zodat er nog twee lusjes op je haaknaald blijven staan, dan haak je opnieuw een d.stk waarbij je ook twee keer de draad doorhaalt (3 lusjes op je naald), je maakt nog een d.stk, ook daar twee keer doorhalen (4 lusjes op je naald) tenslotte haak je nog een d.stk, ook daar twee keer doorhalen (5 lusjes op je naald), pak de draad op en haal in één keer door de 5 lusjes. Je dubbele stokjes zitten nu van boven mooi bij elkaar.
Picot : 1 v, 3 l, 1 hv in de v. die je maakte


Kleur A
     Haak een ketting van 10 l en sluit met hv tot een ring
1)    *Maak een 4 d.stk cluster/groep (1e d.stk=4l), 5 l., herhaal vanaf * nog 6 keer, , maak nog een 4 d.stk cluster/groep, 2 l en eindig met 1 stk in de top v.d. eerste cluster.
2)    1v, 3 l, hv in de v die je maakte (=picot), * 7 l, v in volgende 5-l ruimte, picot afmaken, herhaal vanaf *, eindig met 3 l en 1 d.stk in de 1e v. van deze toer.
3)    *1 v in de 7-l ruimte, 8 l, herhaal vanaf * nog 7 keer, sluit de toer met hv.
Kleur B
4)    Hecht aan *in 8-l ruimte en haak daar: 5 stk (1e stk=3 l) – 3 l – 5 stk., 1 l, herhaal vanaf * nog 7 keer en sluit met hv. (80 stk en 8 x 3-l ruimte en 8 x 1-l ruimte)
Kleur C
5)    Hecht aan *in 3-l ruimte vorige toer en haak in de 2e l : 1 stk – 3 l – 1 stk. Ga verder met 1 l, (sla 1 stk over, 1 stk, 1 l) 6 keer , herhaal vanaf *, sluit met hv.
6)    * 2 v in 3-l ruimte, ( 1v op stk – 1 v in 1-l ruimte) 7 keer, 2 v in 3-l ruimte, 2 l, 3 x 1-l ruimte overslaan en in de volgende 1-l ruimte: 1 d.stk – 5 l – 1 d.stk, 2 l, herhaal vanaf *, sluit met hv.
Kleur A
7)    Hecht aan in de 1e v. van de hele rij uit de vorige toer. *Haak op elke v. nu een stk., sla de 2-l ruimte over en haak 2 l, maak in de 5-l ruimte: 4 d.stk cluster/groep – 5 l – 4 d.stk cluster/groep – 5 l – 4 d.stk cluster/groep – 5 l – 4 d.stk cluster/groep, 2 l , herhaal vanaf * en sluit met hv.
Kleur B
8)    Hecht aan *in 2-l ruimte voor de d.stk en haak daar 2 stk, in 1e 5-l ruimte 3 stk, in 2e 5-l ruimte: 3 stk – 3l – 3 stk, in 3e 5-l ruimte weer 3 stk, in 2-l ruimte 2 stk, dan stk haken op de volgende 19 stk, herhaal vanaf * en sluit met hv.
Kleur C
9)    Haak rondom v. en in de 3-l ruimte in de hoek: 2 v- 1 l – 2 v. Sluit met hv.

Variatietip: haak stokjes in de laatste toer i.p.v. vasten.


Veel haakplezier en laat je het weten als er iets niet klopt of als je er niet uit komt....?


16 opmerkingen:

  1. Dat zijn mooie vierkantjes Elizabeth.
    Leuk met deze kleuren maar ik heb er geen tijd voor veel te veel andere creatie's.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow, Elisabeth, die is weer schitterend! Ik heb hem opgeslagen. Dank je wel weer voor het vertalen!

    Hoe gaat het met je vader?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Elizabeth, je verzet toch heel wat tijd voor anderen et dat vertalen enz....heel mooi en lief hoor !!!

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow Elisabeth, wat een prachtig motief zit er in deze square!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh Elizabeth, mij krijg je beslist ook aan de squares, ze zijn zo mooi en de vertaling vind ik super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh jeetje zeg, wat is deze mooi!! Ben een grote fan van victoriaanse motieven, plaatjes, kleuren. Vind het echt zo lief en romantisch! Deze ga ik zeker een keer proberen,
    dank je!
    ps: bedankt voor je lieve reactie op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja hoor echt een droom, is er ook een
    Elizabeth dream ??? Deze ga ik ook zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig vierkant weer, binnenkort ga ik aan een kussen beginnen met verschillende squares (ergens gezien) alleen nog even de juiste kleuren zoeken want ook die heb ik al in mijn hoofd)
    dank je wel voor de vertaling

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze zijn leuk Elisabeth!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig is het. Maar heb n vraagje.... heb je er ook een diagram van? Kan ik beter "lezen" dan het geschreven patroon.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, helaas niet... Ik heb nog even op internet gezocht, maar ook daar geen diagram kunnen vinden van deze granny square...!

      Verwijderen
  11. Hey hoi. Hoe groot is deze als die klaar is? Mooi motiefje is het👌🏼💖

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt er natuurlijk aan welk garen en welke maat haaknaald je gebruikt, maar ik haakte met katoen en naald 3 en het vierkant was toen ongeveer 18 cm

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...