Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 augustus 2011

Meebreideken blok 21: kabelvlechtwerk


Het is weer vrijdag..., tijd voor een nieuw blok! Ik heb dit blok al heel lang geleden gemaakt. Ik weet nog dat je het echt wat losjes moet breien, anders trekt het erg in. Alhoewel ik erg van kabels houd, vind ik het toch minder geschikt voor dit soort blokken..

Blok 21: Kabelvlechtwerk

Opzetten 52 steken met naald 3 en strak 4 naalden ribbelsteek breien. In verhouding hebben we bij dit blok wat meer steken, maar die zijn nodig voor het patroontje èn vanwege het intrekken van het kabelmotief.
Brei aan de achterkant nog een naald: 2 rb.st, 48 av, 2rb.st
Nu gaan we over op het kabelmotief en daarvoor kun je beter een wat dikkere naald gebruiken. Zelf heb ik naald nr 4 gekozen.
De oneven toeren brei je aan de voorkant, de even toeren aan de achterkant van het werk.

Stekeninformatie:
·         4 r. st. naar r. kr.= plaats 2 steken op een kabelnaald achter het werk, brei de volgende 2 steken recht, brei dan de 2 st v.d. kabelnaald recht.
·         4 r. st. naar l. kr = plaats 2 steken op een kabelnaald voor het werk, brei de volgende 2 steken recht, brei dan de 2 st. v.d. kabelnaald recht

De eerste naald is een alternatieve begintoer en brei als volgt:
è 2 rb.st, (6 r – 4 r st. naar r. kr.- 6 r) 3x breien, eindig met 2 rb.st
è Ga nu verder met toer 2

Toer 1 : 2 rb.st, 6 r ( 4 r. st. naar r. kr. – 4r) 5x breien, eindig met 2 r en 2 rb.st
Toer 2 en alle even naalden : 2 rb.st, 48 av, 2 rb.st
Toer 3 : 2 rb.st, 4 r, (4 r. st. naar r. kr – 4 r. st. naar links kr – 8 r) 3x breien, maar eindig i.p.v. 8 r nu met 4 r, 2 rb.st
Toer 5 : 2 rb.st, 48 r, 2 rb.st
Toer 7 : 2 rb.st, 4 r, (4 r. st. naar l. kr – 4 r. st. naar r.kr – 8 r) 3x breien, maar eindig i.p.v. 8r nu met 4 r, 2 rb.st
Toer 9 : als toer 1
Toer 11 : 2 rb.st, 4 r, (8r – 4 r.st. naar r.kr – 4 r.st. naar links kr.) 2x breien, 12 r, 2 rb.st
Toer 13 : als toer 5
Toer 15 : 2 rb.st, 4r, (8 r- 4 r. st. naar links kr – 4 r. st. naar r.kr) 2x breien, 12 r, 2 rb.st
Toer 16: als toer 2


Herhaal toer 1 t/m 16 zo vaak als nodig om ongeveer 19 cm lengte te verkrijgen.
Bij mij was dat tweeënhalf keer. Ik vond het mooi om het kabeltje af te maken, zonder een nieuwe aanzet te geven voor de volgende kabeltjes. Toer 8 was voor mij de laatste toer van het kabelpatroontje.

Tenslotte nog 5 naalden ribbelsteek breien en de steken in de laatste naald afkanten.

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het weer een mooi blok!
    Het verhaal uit je vorige blog vind ik echt heel goed.
    Fijn weekend!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Ziet er weer prachtig uit!
    fijn weekend....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dit is ook wel een heel mooi patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je mag hem dan misschien niet zo geschikt vinden voor een blok, het is wel een heel mooi patroon.
    Lijkt me ook prima voor een sjaal of muts!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk wel dat het kan hoor, ik ga hem gewoon breien, want het is een mooi blok. De vorige heb ik af, dus begin er denk het weekend aan.

    grtjs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk patroontje. Is weer eens wat anders dan de standaard kabels...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net nog even teruggekeken op de blokken, die je hebt gebreid van de meebreideken. Wat een mooie staan er tussen, zeg! Zou zin in breien krijgen.. Wat kan je toch veel werk verzetten!!
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...