Pagina's

donderdag 29 juni 2017

Bedankt en een stukje vervolg ...

Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor de hartverwarmende reacties op mijn vorige blogbericht.
Het heeft me erg goed gedaan om zoveel begrip en steun te krijgen. Triest dat de gang van zaken zo herkenbaar is voor velen. En aan de andere kant ook een schrale troost...



Er wordt vaak gedacht dat de overheid en de inspectie verantwoordelijk zijn voor de prestatiedruk in het onderwijs en alle administratie die dat met zich mee brengt.
Toch vind ik dit zelf te kort door de bocht geredeneerd.
De overheid schrijft inderdaad een aantal regels voor waar scholen zich aan moeten houden, maar scholen hebben vervolgens wel zelf de keuze hoe ze zaken invulling geven.
En mijn ervaring is dat veel scholen daarin enorm doorschieten!

Niet verplicht    
Verplicht


Toetsen
Een kleutertoets is niet verplicht.
Methodetoetsen zijn ook niet verplicht.
De Inspectie adviseert het eens per jaar afnemen van een landelijk genormeerde toets in alle leerjaren.

Een eindtoets voor alle leerlingen van groep 8 voor taal en rekenen is verplicht vanaf 2015.
Leerling-volgsysteem
Het leerlingvolgsysteem van Cito of ParnasSys is niet verplicht.
Scholen zijn vrij te kiezen hoe ze ontwikkelingen in kaart brengen.
Een samenhangend systeem voor het volgen van prestaties en ontwikkelingen van leerlingen is verplicht.
Ontwikkelingen laten zien is voldoende.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Scholen zijn niet verplicht tot gebruik van SCOL of ZIEN.
Scholen zijn vrij in het kiezen van een (eigen) systeem.
Scholen moeten de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen volgen.
Inspectie adviseert een zelfrapportage door leerlingen.
Kleuter-observaties
Kleuterobservaties zijn niet verplicht.
Scholen moeten de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen volgen.
Individueel handelingsplan
Individueel handelingsplan is niet verplicht.

Groepsplan
Een groepsplan is niet verplicht.
Minimale plannen als didactisch hulpmiddel zijn voldoende.

Ontwikkelings-perspectief (OPP)
Ontwikkelingsperspectief hoeft niet voor het basis ondersteuningsaanbod zoals begeleiding van dyslexie of kortdurende remedial teaching.
Een OPP is verplicht voor alle leerlingen in het reguliere onderwijs die extra ondersteuning nodig hebben.
Een OPP is verplicht voor leerlingen in het speciaal (basis) onderwijs. Leerlingen kunnen daarbij geclusterd worden.


Bovenstaand schema komt uit een artikel over regeldruk en administratie van Wij leren.
Een ook de samenvatting van het artikel geef ik hier graag letterlijk door, want ik zou het niet beter kunnen formuleren:


Samenvattend komt het er op neer dat de wet veel vrije ruimte toestaat. Dit wordt echter momenteel ingeperkt door stimulerende adviezen van de onderwijsinspectie. Daarnaast speelt een rol dat de toets- en afrekencultuur de verantwoordingsdruk opvoert. Ook online vergelijkingen van scholen op smalle meetbare aspecten doet de werkdruk geen goed. 
Duidelijkheid over verplichtingen kan helpen om scholen de juiste keuzes te laten maken bij het administreren van hun procesinformatie en resultaten. Onnodige administratie kan zo beperkt worden en de nuttige verslaglegging wordt dan met meer motivatie gedaan.

Dat is toch heel iets anders dan voor 4 hoofdvakgebieden en 4 planperioden een groepsplan maken, waarin je voor 3 verschillende niveaus doelen stelt, beschrijft hoe je die wil gaan bereiken en na 8 weken moet evalueren? Stel dat je (maar) 2 doelen hebt per niveau, dan heb je per 8 weken 2 x 3 x 4= 24 doelen te hanteren en op jaarbasis zijn dit er dan 96!




Het is m.i. goed dat er een aantal jaren geleden meer aandacht kwam voor de basisvakken, maar ik zie nu dat er compleet doorgeschoten wordt. Muziek en expressie zijn vaak een ondergeschoven kindje geworden. Om nog maar te zwijgen over de sociaal emotionele ontwikkeling. Daar zou eerst eens een groepsplan voor gemaakt moeten worden! Gelukkig zijn er scholen die hier wel aandacht aan besteden. Helaas ben ik de laatste jaren tijdens de leerlingbesprekingen toch vaak geconfronteerd met vragen over kinderen die faalangst ontwikkelen ...




Op papier kunnen we het allemaal mooi verwoorden en daar wordt door het management soms ook erg veel zorg en aandacht aan besteed. Ik denk dat we nuchter moeten blijven, minder achter die bureaus moeten zitten, minder moeten vergaderen en met z'n allen dicht bij het kind moeten blijven en daar onze tijd voor gebruiken.
Een aantal richtlijnen zijn nodig in een school, maar dikke handboeken en uitgebreide protocollen, plannen en afspraken die telkens weer bijgesteld moeten worden (want de praktijk is weerbarstig en laat zich toch niet een documentje vangen), zou je toch niet moeten willen...

12 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb ook de pedagogische akademie gedaan, lang geleden, maar niet lang in 't onderwijs gewerkt. Ik vond het als moeder ook altijd zwaar overdreven, al die toetsen! Voor kleutertjes! Mooi dat jij zo'n inkijkje geeft!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt allemaal heel erg veel wat jullie moeten doen.
    Heb er geen verstand van, maar ik kan me van mijn kinderen op de basisschool helemaal niets herinneren van toetsen, in alle klassen vanaf kleuter tot 12 jarige niet.
    Misschien zijn ze er geweest, maar dan hebben we daar geen uitslag van gehoord. Alleen in de 6e klas (groep 8) kreeg je een advies, maar een Citotoets was er toen nog niet. (Jaren 1974- tot 1988)
    De kinderen hebben het altijd leuk op school gehad met voldoende tijd voor leuke projecten.
    Misschien moeten we daar weer naar terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je uitleg, Elizabeth. Ik praat er de laatste tijd veel over, ik vind namelijk dat het ons allemaal aangaat. Goed onderwijs is zo ontzettend belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En dan laat je nog buiten beschouwing dat alle regels van de verschillende instanties per jaar kunnen veranderen. Ik heb dat genoeg meegemaakt toen mijn jongens nog schoolgaand waren en dan met name door mijn jongste die veel extra begeleiding nodig had. Wat hebben de remedial teachers en andere begeleiders hun best gedaan en wat hebben ze veel in hun eigen tijd nog allerlei paperassen moeten invullen omdat dat niet ingeraamd waren binnen hun werktijden. Het zal er tegenwoordig echt niet beter op geworden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naar mijn mening moet het hele onderwijssysteem op de schop. Ik zag deze week bij Jinek ook een item over onderwijs en de noodzakelijke veranderingen. Er is een beweging gaande en verandering kost tijd. Maar dat er verandering aan komt daar geloof ik in.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben hier niet zo in thuis. Maar dat er veel meer aandacht aan het kind zelf gegeven moet worden en niet ergens achter een bureau, is heel duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amen.
    Ik ben heel benieuwd wat een volgend kabinet gaat doen. Ik vrees uiteindelijk weinig omdat ze het niet echt eens lijken te zijn. Nog drie weken en dan is het vakantie en tot die tijd vermaak ik mij met evaluaties van groepsplannen, rapporten en kleuterobservaties. En last but not least de eeuwige volksverhuizing die scholen altijd hebben voor het nieuwe schooljaar. Vloer in de was en wisselen van lokalen omdat de groepen anders zijn ingedeeld volgend jaar. Tot het volgende blogje.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na een inspectiebezoek vorig jaar, bleek ook al dat wij meer vastlegden dan strikt noodzakelijk en hebben we e.e.a. aangepast. Maar eerlijk gezegd wist ik niet dat een groepsplan niet verplicht is. Het wordt door de schoolleiding/bovenschools wel zo gepresenteerd! Dank voor dit inzicht. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als school moet je wel planmatig werken, maar hòe je daar invulling aan geeft is aan de school. En je moet kunnen beredeneren waarom je het op die manier doet.
      Heel veel scholen doen veel te veel, maar denken dat het nodig is om de resultaten hoog te krijgen/te houden ...

      Verwijderen
  9. Doorslaan isnooit goed. Ik ben altijd voor de menselijke maat (of in jou geval kindermaat) Inde zorg liepen we op een gegeven moment met een PDA rond waar we zelfs ons toilet bezoek moesten noteren.. Nou dan ben je volgens mij echt niet goed bezig.. Heb me toen ook hevig verzet maar ja dat hielp niet.. :-( Het is nu zo dat min hele afdeling is wegbezuinigt en is welzijn geen onderdeel meer van de zorg.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal mee eens Elizabeth, al is het in Nederland natuurlijk nog wel anders dan hier in België maar ook hier staan de kinderen veel te veel onder druk van kleinsafaan, belachelijk gewoon, laat ze eerst wat kind zijn!! Wij zijn er toch ook gekomen??? Met minder druk! En zelfs wij hebben nu moeite met alle stresstoestanden rondom ons. Zorg maar goed voor jezelf!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ongelofelijk. Waar zijn we mee bezig? Dit doordraven in regelarij is echt niet (meer) in het welzijn van het kind. Wij hebben geen kinderen, maar ik kan me hier best wel boos om maken.... :-(
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen