Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 mei 2022

Une robe rouge

 HIERhad ik jullie al verteld dat ik dol ben op Franse patroontjes omdat het vaak van die leuke jurkjes en outfits zijn. Nu kwam ik op internet DIT prachtige jurkje tegen en ik was op slag verliefd. 
Gelukkig stond er ook een patroon bij, maar dit was wel heel summier. Er stond ook niet bij hoe groot de pop is en er werd aangegeven dat de jurk met naald 4 gebreid was. 
Dat vond ik veel te grof en ik besloot een wolletje geschikt voor naald 3 te kiezen en gewoon te starten.

Het jurkje wordt van onder naar boven gebreid en ik heb wat aanpassingen gedaan om het geschikt te maken voor Eloïse. Die krabbel ik dan voor mezelf meestal op de print van het patroon, maar wil ik nu ook wel delen in dit blogbericht.

A. is het deel van de zoom tot de heupen, daarna wordt er geminderd, zie A*
B. is het deel van de heupen tot de taille, daarna wordt er geminderd, zie B*
C. is het deel van de taille tot de borst/armsgaten, daarna wordt er geminderd, zie C*
D. is het deel vanaf de armsgaten tot de hals, in dit deel wordt er verschillende keren geminderd



De jurk is heen en weer gebreid (nld 3) en aan één stuk; linkerachterpand- voorpand - rechterachterpand.
De sluiting zit middenachter en de overslag wordt gevormd door ribbelsteken, de knoopsgaten heb ik in het linkerachterpand gemaakt (steeds na 7 ribbels) --> 2 steken recht, 1 omslag, 2 steken recht samenbreien.





Fantasiesteek
van het jurkje gaat als volgt:
Heengaande naald: alle steken recht
Teruggaande naald: 2 averecht - 4 recht (A) , 2 averecht - 3 recht (B), 2 averecht - 2 recht (C), 1 averecht - 1 recht (=boordsteek) (D)
st  = steek
r   = recht
av = averecht
rb = ribbelsteek (zowel aan de voor- als achterkant recht breien)
fst = fantasiesteek
sbr= samen breien



BESCHRIJVING
AZet 72 st op (nld 3) en brei 2 naalden recht. In de volgende naald (achterkant werk) begin je met het fantasiesteekje. Begin en eindig daarbij elke naald met 5 rb, zij vormen de overslag middenachter. Denk aan het breien van de knoopsgaten na 7 ribbels!
Na 8 cm hoogte minderen (aan de voorkant van je werk); 5 rb - *1 r - 2 r sbr - 3 r* herhaal en eindig nu met 4 rb.  Vanaf dit punt blijft de overslag daar bestaan uit 4 rb! Totaal heb je nu 61 steken.
B. Ga verder in fst; maar nu met 2 av - 3 r tussen de rb aan het begin en einde van de naald. Na 2 cm gaan we wèer minderen (aan de voorkant); 4 rb (!) - * 2 r sbr - 2 r - 1 r* ....herhalen en eindig weer met 4 rb. Vanaf dit punt is de overslag dus zowel links als rechts 4 rb breed. Je hebt nu 50 steken. Denk aan een knoopsgat.
C. Ga verder in fst; maar nu met 2 r - 2 av tussen de rb aan het begin en einde van de naald. Na 1,5 cm gaan we afkanten voor de armsgaten (aan de voorkant); na 4 rb en 8 fst - 3 st losjes afkanten - 20 fst - 3 st losjes afkanten - 8 fst - 4 rb
D. Vanaf dit punt een beschrijving per naald:
*    Teruggaande naald: 4 rb - 8 fst (1 av - 1r afwisselend) - 11 st. opzetten - 20 fst - 11 st opzetten 
      en dan 8 fst  en 4 rb. Totaal 66 st.
*    Heengaande naald: 4 rb - 56 fst - 4 rib
*    Teruggaande naald: 4 rb = 56 fst - 4 rb
*    Heengaande naald; denk aan knoopsgat... en we gaan minderen in het deel van de mouw...
      4 rb - 11 fst - 2 r sbr - 2 fst - 2 r sbr - 24 fst - 2 r sbr - 2 fst - 2 r sbr - 11 fst - 4 rb  Totaal 62 st.
*   Teruggaande naald: 4 rb - 54 fst - 4 rb
*    Heengaande naald: 4 rb - 11 fst - 2 r sbr - 1 fst - 2 r sbr - 23 fst - 2 r sbr - 1 fst - 2 r sbr - 10 fst 
      -  4 rb Totaal 58 steken
*    De volgende 4 naalden (2 teruggaande en 2 heengaande) : 4 rb - 50 fst - 4 rb Denk aan het 
      laatste  knoopsgat...
*   Teruggaande naald: 4 rb - *1 av - 2 av sbr *... herhalen en eindigen met 1 av - 2 rb  Totaal 42 st.
*   Heengaande naald: 4 rb - 13 r - 8 st losjes afkanten - 13 r - 4 rb
*   Teruggaande naad: 4 rb afkanten - 13 av afkanten ... daarna draad afknippen en opnieuw       
       aanhechten voor het linkerachterpand, brei nu 13 av en 4 rb
*   Heengaande naald: de overige steken r. afkanten.
Hecht de draadjes af en naai de knoopjes aan.
(ik hoop dat er geen foutjes in het patroon staan...)


Gelukkig past deze jurk Eloïse perfect. Misschien moet ik er nog wel even passende schoentjes bij maken. Maar die voetjes zijn wel èrg klein!


Ik had deze schoentjes een keer gevonden en al eens uitgeprobeerd. Voor Eloïse heb ik ze met haaknaald 2,5 en wat dunnere katoen gehaakt. Beetje priegelen was het wel, maar de schoenen passen perfect!


En toen mocht Eloïse nog een keertje op de foto. Ze draagt het jurkje nu andersom, als doorknoopjurk en het witte truitje van vorige week als vest. En met de bijpassende schoentjes zijn we allebei blij!




18 opmerkingen:

  1. Wow wat een gaaf jurkje patroon sla ik even op je weet maar nooit met mij :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een dame staat daar! Je hebt werkelijk een prachtige outfit voor Eloïse gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig setje is het zeg, staat haar zo mooi, Mooie schoentjes, goede oplossing voor gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig weer Elisabeth!
    Als ik eerlijk ben vind ik het jurkje wel mooier staan met de knoopjes aan de achterkant. En die schoentjes zijn helemaal super leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat ben ik wel met je eens Clazien! En ik had voor de foto het jurkje iets naar beneden moeten trekken, want dan staat het beter. Maar je kùnt variëren met zo'n model en je kunt de jurk ook nog open als lange hes dragen.

      Verwijderen
  5. Ja, leuk, al die variaties! Mooi model wel! Ach ja, herkenbaar, dat je achteraf ziet dat je nog even iets had moeten veranderen voor het beste fotoresultaat ;-)
    Al bij al: een geweldige set, formidable!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk setje leuk om het model op twee manieren te dragen.
    En bedankt dat je het patroon heb uitgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat worden we toch vaak verliefd hè! Maar dat mag, zolang het niet op de buurman is :-)
    Patroontjes voor jurkjes, altijd zo knap hoe jij die aanpast zodat het past.
    Staat haar leuk, vooral met dat vestje en bijpassende schoentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schattig jurkje is dit geworden. Eloïse is er vast blij mee. Volgens mij heb jij er ook plezier in om zo'n patroon te ontrafelen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schattige outfit, ze ziet er tip-top uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohhh wat is dit ook weer ontzettend leuk geworden, echt een prachtig
    patroontje!!! De schoentjes staan er ook erg mooi bij. Als ik zo naar
    Eloïse haar uitdrukking kijk is ze dik tevreden. Lief van je dat je het
    patroon helemaal beschreven hebt voor alle liefhebbers.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja hoor, jij had modeontwerpster moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die Eloïse boft maar weer en nog wel zo'n mooie jurk, ook de kleur staat haar leuk.
    Knap dat je elke keer weer uit een patroontje komt met weinig aanwijzingen, leuk dat je het op je blog deelt :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat leuk zo’n heen en weer gebreide jurk.
    Jij bent echt van alle markten thuis.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...