Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 oktober 2021

U --> ... Crea 2021

Tjonge..., de letter U... wat maak je dàar nu weer van?
Daar zijn er niet zoveel van hoor... ; uur, uk, urn, ufo, U-bocht, U-balk...
Samengestelde klanken doen voor mij niet mee, dus geen uil of uitweg...!


Toen ik begon met deze alfabet challenge, heb ik een blad gemaakt met diverse kolommen. In eerste instantie wilde ik allemaal verschillende stromingen en/of stijlen uit gaan beelden, maar ik ben zò blij dat ik dat niet heb gedaan! Ik denk niet dat het me gelukt was.
Maar daarna heb ik me wel vast gebeten in materialen en/of technieken met de letter die aan de beurt is.
Dat is me tot nu toe aardig gelukt, maar ja... iets met een u... Het enige wat ik nog kon bedenken was 'urine', maar nee... dat gaan we niet doen!



Hoe ik er nou precies op kwam, weet ik niet meer..., maar ultramarijn bleef in mijn hoofd hangen. 
Ik zocht wat spulletjes op die ik misschien kon gebruiken voor de uitwerking.

Het is een kleur waar ik wel van houd, maar is dit woord wel helemaal puur? 
Ultra is wel aan marijn gekoppeld toch?
Of doe ik nu echt te moeilijk?
Ik heb het maar even opgezocht...

Ultramarijn is een blauw pigment dat gewonnen wordt uit lapis lazuli, een kostbare halfedelsteen. Het mineraal lazuriet is het belangrijkste bestanddeel van lapis lazuli. Lazuriet geeft aan lapis lazuli de karakteristieke blauwe kleur.

De naam lapis lazuli is afgeleid van lapis (Latijn) = steen en lazuli (van het Perzische woord lazuur) = blauw. De naam ultramarijn of ultramarine komt van ultra marina / outre mer =  van over de zee.


Tja, ik denk dus dat het toch wel kan... 
Ergens kwam ook het woord 'urbanisatie' tegen, en mijn gedachten gingen razendsnel terug naar de tijd op het HAVO, de aardrijkskundelessen die we heel stoer in de collega zaal kregen van Dhr. Lock.
We zaten er dan met 4 klassen tegelijk. Ik vond aardrijkskunde een leuk vak, altijd al gevonden ook...
Enfin, urbanisatie... De laatste tijd ben ik ook een beetje verliefd op urban sketching..., maar ik bak er helaas nog niet veel van. 

Beetje gek woord toch wel, dat 'urban'... 
Ik zocht er wat over op, en het blijkt dat het ook straatcultuur betekent..., zie HIER. Nou, dat klopt wel met het woord urbanisatie, verstedelijking. Het blijkt ook een Engelse jongensnaam te zijn... en betekent 'van de stad' ...

Maar... mijn ideetje was intussen wel geboren!



De strook blauw mocht blijven en de rest van de klaargelegde materialen werd aan de kant geschoven.
In de plaatjesmap vond ik deze bewaarde knipsels van gebouwen en het leek me wel leuk om nog wat stroken krantenpapier als flats toe te voegen.







Na veel geblader en gezoek in tijdschriften vond ik nog een foto die ik goed kon gebruiken.
De paarsige achtergrond moest natuurlijk wijken...










Schuiven, inknippen... passen en meten, proberen...


Bij straatcultuur hoort ook muziek, dacht ik. Dus één of andere muzikant leek me wel leuk en gelukkig had ik nog een gitaarmagazine van mijn jongste zoon liggen.
Ik had natuurlijk liever gehad dat dit groen blauw was geweest! Misschien is daar iets aan te doen...


Eerst maar eens de achtergrond netjes in elkaar schuiven en opplakken.




Ik maakte een kopie (deze is te donker) van de 'groene' man en bewerkte hem met acrylverf in de kleur ultramarijn.
Jammer dat het zwart nog zò aanwezig is, qua silhouet is het wel leuk maar ik had liever wat duidelijker blauw gehad.
Daarna heb ik de kopie wat lichter gemaakt...






En hier is dan het eindresultaat. Ik ben er best tevreden over en het geeft ook wel ongeveer weer wat ik voor ogen had.

En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

19 opmerkingen:

  1. Toepasselijk gedaan, je kaarten in je vorige post zijn ook mooi met dat mooie Kwartet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke U. Je hebt er veel werk aan gehad en ik vind het altijd leuk dat je ons meeneemt als je aan het ontwerpen bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, kijk eens aan, dat is toch een een gaaf werkstuk geworden! De aanhouder wint.
    Je had ook iets net uurwerken kunnen doen, daar kun jij volgens mij ook wel mee uit de voeten, maar urban was ook een heel goede keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb je wel heel lang over nagedacht, wat goed dat je niet meteen opgeeft. Ik zou al in de stress schieten als ik niet meteen op een goed woord zou komen. Je hebt er weer iets heel kunstig van gemaakt en heel mooi zoals jij tot in de puntjes het geheel perfect maakt.
    Urine, haha, had je moeten doen.... whahaaaaa, (nee hoor, daar zou je maar misselijk van geworden zijn tijdens het knutselen)
    Maar...... als ik jou was had ik voor de achtergrond, de huizen en staat, de stad Utrecht gekozen😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, schitterend!
    Eerst maar de muzikant; ik vind het mooi dat hij wat donker en onduidelijk lijkt. Het is duidelijk te zien dat het een muzikant is en hij doet me denken aan muzikanten die minder goed te onderscheiden zijn in de avond als ze op straat spelen.
    Zijn blauw combineert mooi met je letters, de strakblauwe ultramarijne (wow, dat je aan zo'n mooi woord dacht bij de U) lucht en de blauwe gebouwen.
    In eerste instantie vond ik het jammer dat je geen krantenflatgebouwen had gebruikt, maar toen ik wat langer naar je werk zat te kijken vond ik het juist prima dat ze verdwenen waren; de gebouwen zijn nu meer één geheel geworden zoals dat (voor mij in ieder geval) voelt als je door een grote stad loopt.
    Het begin was misschien wat lastig maar het heeft een schitterend resultaat opgeleverd. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vind dat je dit supermooi in elkaar hebt gezet Elizabeth.
    Ik hou wel van dat strakke van al die woontorens of kantoren.
    Zou er zelf niet willen wonen, dat dan weer niet.
    De muzikant is een mooie speelse toevoeging.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, de U is ook wel moeilijk. Ik dacht ook gelijk aan uur. Dan kon je iets met klokken doen, want we komen toch altijd tijd te kort?
    Ultramarijn vind ik heel mooi gevonden, en Uban ook natuurlijk. Je hebt er iets moois van gemaakt.
    Heb in Berlijn eens in een Urban hotel gelogeerd. Wel een leuk sfeertje daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super mooi is dit weer ultra marijn ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
    Weer knap bedacht en uitgewerkt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gemaakt, ik had ook nog nooit van ultra marijn gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt er weer een mooi geheel van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo mooi, alles bij elkaar! Het heeft heel veel sfeer, ook door je kleurgebruik. Echt prachtig, de muzikant op de voorgrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer een heerlijke inkijkje in jouw denkwerk naar een resultaat. En niet snel tevreden met kleur of vorm. Het werkstuk is prachtig. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige uitwerking. Leuk dat je ons ook de tussenstappen laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weer in fantastische uitwerking van best een moeilijke letter. Ultramarijn in
    combinatie met Urban, uniek gevonden Elizabeth, daar is heel wat denkwerk aan
    vooraf gegaan. En dat vind ik juist altijd zo leuk bij jou dat je de weg er
    naartoe beschrijft en altijd heel intensief bezig bent om een prachtig
    eindresultaat te ontwerpen, en dat is het geworden, echt PRACHTIG!!!
    De muzikant had even wat extra bewerking nodig maar past er perfect bij.
    Wat is het eigenlijk toch fastastisch hé dat door zo'n challenge wij ook
    weer heel veel nieuwe ontwikkelingen doormaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik sta ervan te kijken, wat er allemaal door je hoofd is gegaan, waar je gedachte allemaal naar toe gingen en dan deze prachtige uitwerking van de letter U
    En dan ook nog die prachtige kleur, Ultramarijn
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tsjonge, je hebt er veel werk van gemaakt, goed doordacht. En die Ultramarijnkleur vind ik ook een hele mooie kleur.😃

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Knap werk en leuk om te lezen hoe zoiets tot stand komt

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Interessant om de realisatie van een project te volgen, de gedachtengang en dat er toch nog weer woorden zijn waaraan ik niet gedacht heb.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...