Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 6 augustus 2021

P --> ... Crea 2021

Bij de letter P wilde ik iets doen met pastel. Ik heb twee prachtige dozen met pastelkrijt liggen en ook nog eentje met pastelkleurpotloden. Jaren geleden heb ik daar wat tekenlessen mee gedaan.



Deze herinnerde ik me daar nog heel goed van. Dus ik haalde mijn oude tekenmap tevoorschijn en zette de tekening op de foto.

Je ziet overal kleine puntjes die soms dicht bij en soms verder uit  elkaar staan. Deze techniek heet pointileren en HIER kun je meer over Pointillisme lezen.

Het is wel een geduldwerkje hoor. Ik herinner me nog dat ik daar hèèl lang mee bezig ben geweest.

Even heb ik getwijfeld of ik deze tekening zou gebruiken voor de Crea challenge, maar ik doe het niet.

Het is leuker om iets nieuws te maken voor elke letter vind ik. En dat komt dan straks allemaal bij elkaar in mijn alfabetboek.



Gelukkig had ik nog wel een ideetje voor pastel... Portret tekenen ...
Niet dat ik daar zo goed in ben, maar ik had intussen een vrij korte tutorial gevonden.
Dat filmpje kun je HIER op Youtube bekijken. Ik vond het blauw en het zwart iets te overheersend en heb dat minder gebruikt.


Och heden, dat viel allemaal nog niet mee. Maar ik vond het wel verschrikkelijk leuk om te doen en van tijd tot tijd lag in een deuk...!



En dit is dan het eindresultaat... Wat minder diepte zie ik nu, maar dat geeft niets. 
Gewoon proberen, van proberen kun je 't leren!

En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

21 opmerkingen:

  1. Leuk, maar vooral heel goed gedaan! Oefening baart kunst en je hebt er nog plezier aan beleefd ook. Ik doe het je niet na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dat geloof ik meteen, dat daar veel tijd in gaat zitten, maar het is wel een hele mooie techniek.
    Jij hebt het in je vingers, dat is zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zul je een lol gehad hebben, al die probeersels. Ik kijk altijd met bewondering naar jouw resultaten. Goed gePROBEERD. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi lief portret.
    Het kleine puntjes pastelwerk is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je pointillisme werk vind ik echt schitterend! Wat een werk moet het geweest zijn om al die puntjes te plaatsen en wat een mooi effect geeft dat. Natuurlijk heb ik de link even bekeken en daar leerde ik dat er vaak alleen primaire kleuren gebruikt worden omdat secundaire kleuren in ons brein vanzelf ontstaan als twee primaire kleuren dicht bij elkaar geplaatst worden. Dat betekent dus wel dat er bij pointillisme nóg meer nagedacht moet worden over het kleurgebruik, pfff, knap!
    Portretten tekenen vind ik iedere keer weer een hele opgave. Ik heb het filmpje bekeken en verbaas me er vaak over dat er zulke 'vreemde' kleuren gebruikt worden. Maar als zo'n portret dan af is, dan vind ik de vreemde kleuren vaak juist een heel goed accent geven. (ik houd sowieso van flinke contrasten hé ;o)
    Jouw portret mag er zijn! Knap dat de ogen zo goed gelukt zijn (dat is voor mij het grootste struikelblok), ze kijkt me heel lief aan vanaf het computerscherm!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi (zelf)Portret hoor. Tenminste ik denk dat dat het is. En als er iets moeilijk is, met schaduw enz. is het wel een gezicht. En zoals je schrijft, gewoon proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, het is geen zelfportret.. Ik heb gewoon stap voor stap het filmpje gevolgd!

      Verwijderen
  7. Prachtige portretten en fantastisch materiaal, de pastel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat vind ik nu zo leuk, voor elke letter maak je iets nieuws met een andere techniek!
    Wat knap van je een portret tekenen, lijkt me niet de meest makkelijke keuze.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is wel mijn uitdaging... voor elke letters een andere techniek en/materiaal.
      Het viel me erg mee om n.a.v. het filmpje dit portret te maken!

      Verwijderen
  9. Mooi gedaan hoor, is dat een zelfportret Elizabeth?
    Heb op zolder ook een hele grote doos met pastelkrijt liggen, nu van de jaren 50, nooit iets mee gedaan, is gewoon mijn ding niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen zelfportret hoor! Ik heb gewoon het filmpje gevolgd.
      Jammer van je pastelkrijt. Heb je het al eens geprobeerd?

      Verwijderen
  10. Ohhh wat leuk hier ook pastelkrijt uitwerkingen tegen te komen
    Elizabeth Eigenlijk is het best wel een beetje worstelen met
    deze materie om er iets fraais met te maken. En dat je van tijd
    tot tijd in een deuk lag herken ik helemaal. Zodra je een kleur
    toevoegt of begint te wrijven lijkt het vaak of je het opeens
    helemaal verprutst, het is een beetje spannend om het te laten gebeuren.
    Het oudere werk met de Pointilleer techniek vind ik echt SUPER mooi
    geworden, heel subtiel kleur gebruik, en ik geloof meteen dat het een
    arbeidsintensief werkje is geweest. Ooit heb ik zelf ook deze techniek
    eens gebruikt maar dan met Oostindische inkt, geïnspireerd door de gravures
    van Gustave Doré. Als ik je portret bekijk heb ook ik het idee dat het
    een zelfportret is. De ogen zijn echt heel erg mooi, heb je die met de
    krijtjes of met de pastelpotloden getekend? Vind het een geslaagd portret geworden.
    Heb je dit nu op speciaal papier voor pastelkrijt getekend, wat ik zie
    ook structuur in het papier??? Wat een vragen heeft deze tante hé.

    Heel fijn weekend,
    lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist leuk als er vragen gesteld worden, vind ik! Je moet je een beetje laten gaan met pastelkrijt en niet al te precies willen werken...
      Maar het is gèen zelfportret hoor! Ik heb blauwe ogen, en de vorm van mijn gezicht is ook anders. Ik heb gewoon stap voor stap het filmpje gevolgd:)
      De ogen zijn alleen met krijtjes gedaan. Eigenlijk heb ik er niet veel aan gedaan; de scherpere lijnen zijn met een hoekpuntje van het krijtje gemaakt.
      Mijn papier had ook structuur; ik heb een blok liggen met vellen van verschillende structuren speciaal voor pastel...

      Verwijderen
  11. Wat een werk, al die stiPjes. Maar dan heb je ook een mooie tekening. Het Portretje lacht me tegemoet. Mooi gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. pffffttt al die kleine stipjes worden 1 geheel . Wat een geduld moet je daarvoor hebben. Je bent weer goed geslaagd en hebt het weer heel mooi gedaan. En de portretten heel knap dat zou ik echt niet kunnen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is ontzettend veel werk en jij weet er iets van te maken, leuk portret.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. P van pastel portret.
    Je pointiisme prent is trouwens erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toch een prima resultaat zou ik zo zeggen. Volgens mij is het tekenen van gezichten zo ongeveer het moeilijkste wat er is. Je stipjes tekening vind ik ook mooi. Dat zal zeker een flinke klus geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...