Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 3 augustus 2021

Mosaic Hanging Lantarns ... (Dinsdag dekentjesdag 5)

Of op z'n Nederlands... Lantaarn dekentje in mozaïek haaktechniek. 



Ik geloof dat dit eigenlijk het eerste dekentje was dat ik ging haken in deze techniek, na enkele proeflapjes en werkstukjes. Het patroontje kwam ik HIER tegen toen ik aan het struinen was op Pinterest.
Naast een teltekening was er ook een beschrijving bij en dat is ideaal als je nog maar pas met deze techniek begonnen bent.

Wat ik toen nog niet zag (en dat duurde nog een hele tijd...), was dat het motief niet centraal in het midden zit. Ik heb gewoon het patroon gevolgd. Maar het is veel mooier als je zoals links een stukje rust hebt naast het lantaarntje.



Het dekentje vorderde lekker en ik liet het al een keer op Instagram zien. 

Al eerder schreef ik e.e.a. over Mozaïekhaken; je kunt via deze link deze info eventueel teruglezen.
Ook dit dekentje is weer gehaakt met de (af)knipmethode. 



Na een groot aantal herhalingen kwam ik weer toe aan het einde van de deken en dus werden er weer roestbruine lantaarns gehaakt. Hierboven zie je hoe dat toer voor toer gaat.
Het lijkt ingewikkeld, maar echt... dat is het niet als je het stap voor stap doet.



Wat ik eerder nog niet wist; je hoeft dus niet alle draadjes af te hechten!
Want er wordt een dubbele rand aan gehaakt waarin alle draadjes verdwijnen. En omdat je ze al verankerd hebt door de speciale eerste en laatste steek, gaan ze ook niet meer los springen.

Het leek me wel leuk om het roestbruin als accentkleur terug te laten komen in de rand.
Op YouTube had ik DIT filmpje gezien en zoiets leek me wel wat...



Ik haakte netjes halve vasten langs de randen, toen een toer vasten met gebroken wit in de achterste lussen, en toen weer afwisselend een aantal vasten en stokjes. 
Maar hoe verder ik kwam, hoe minder mooi ik het vond. Het werd tè druk, de rand begon tèveel aandacht te vragen!



Op de foto hiernaast lijkt het nog wel mee te vallen, maar ik was er niet tevreden over.
Na een nachtje slapen heb ik de hele rand uitgehaald en ben ik opnieuw begonnen met alleen gebroken wit.


Als dit dekentje helemaal af is, laat ik het nog een keertje zien. 
Dan probeer ik ook uitleg te geven over hoe ik de rand gemaakt heb.


15 opmerkingen:

  1. Wat een leuk patroon. Ik ben benieuwd hoe je de rand hebt gemaakt. En het is waar: je kunt beter uithalen dan je blijven ergeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, wat een mooi werk! Ik kijk uit naar het geheel.
    Op de laatste foto lijkt de rand inderdaad niet zo erg te overheersen, maar ik kan mij voorstellen dat dat in het geheel wel het geval is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een afwisselend en leuk motief! Ik kan me voorstellen dat de rand te nadrukkelijk aanwezig was in het geheel, maar ik vind de contrasterende kleuren van de rand wel mooi. Misschien in een andere combinatie?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De roestbruine patroonrand is inderdaad een mooi accent. Op de foto vind ik de kleur ook mooi in de rand, maar doen wat je gevoel zegt is natuurlijk het beste.
    En ach dat het patroon niet in het midden zit, dat zie je waarschijnlijk alleen zelf. Als je het niet had genoemd, was het me helemaal niet opgevallen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een prachtig dekentje, nooit van dat mozaiekhaken gehoord. Vind het een leuk dekentje en dat je de rand te overheersend vind, kan ik helemaal in meegaan. Benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Ik ben elke keer verrast door deze techniek. De kleuren vind ik ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Elke keer weer pannend wat je nu weer gevonden en uitgedokterd hebt in deze techniek. Leuk om allemaal te zien. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk om al je ervaringen te zien en mee te lezen, geweldig interessant document zo. En ik vind het een heel leuk dekentje. Ja, vaak is eenvoud het mooiste bij een rand.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi patroon alleen dat uithalen is iets minder. Maar vaak komt het dan wel goed. mooi kleurtje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet dat er weer geweldig uit. Leuk om te lezen dat je vaak s'nachts tot een oplossing komt voor de probleempjes of veranderingen van iets waar je mee bezig bent. Ik herken het wel. Als je niet tevreden bent kun je het inderdaad maar beter uithalen want het blijft je storen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is dit een prachtig patroon voor het "Lantaarn dekentje" de kleurcombinatie
    vind ik ook erg mooi. Ben heel benieuwd hoe nu uiteindelijk de rand gaat worden,
    het moet gewoon helemaal naar je zin zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig deken. En idd. wanneer je dubbele rand maakt hoef je al je draadjes niet in te stoppen. Heb eerste mozaïek deken gewassen die ik maakte en draadjes blijven mooi zitten. Leuk toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi hoor, de rand moet natuurlijk naar jouw zin zijn, maar ik vind de rand op de foto wel wat hebben :)
    Misschien als ik straks de andere rand zie, dat je dan gelijk hebt :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er goed uit zeg! ik vind de rand wel mooi maar misschien omdat we maar een klein stukje zien. Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super mooi! (oh jeee... nu heb ik weer een nieuwe techniek die ik wil uitproberen...)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...