Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 1 maart 2021

Van bloem tot tas



Lang geleden (ik denk ong. 8 jaar) haakte ik deze Afrikaanse bloemen. En ik weet nog dat ik het heel leuk vond om te doen en enthousiast was over de kleurencombinatie. 
Ik heb geen idee waarom deze zeshoeken zijn blijven liggen in een piepklein tasje met wat garen erbij.
Wat ik nog wel wist, was dat ik er toen een tas van wilde maken.

 
Ze werden in paren gelegd en ik had berekend dat 24 vormpjes niet genoeg voldoende was om de tas te maken die ik in mijn hoofd had.
Dus ik maakte er nog 8 zeshoeken bij, zodat ik verspringend 4 rijen van 8 vormen verspringend aan elkaar kon zetten.
Ik had op Pinterest een link bewaard van deze tas, maar die werkte niet meer...
Dan zit er niks anders op dan zelf goed na te denken!


Gelukkig kon ik nog wel afbeeldingen vinden van een buideltasje zoals ik in gedachten had.
Nu werd het zaak om de bovenkant af te werken met een rand, maar ik zat ook met het probleem van de verspringende hoogte van de vormen...

Na lang wikken en wegen, uitproberen en uithalen heb ik witte driehoekjes (vasten) gehaakt in de overgebleven ruimten en die met de hand vast gezet aan de topranden van de zeshoeken.

Achteraf had ik het beter andersom kunnen doen; eerst de driehoekjes erin en dan de band verder haken.
Maar goed, het is toch gelukt. 


Tja, en toen de onderkant nog.. Daar haakte ik een stevige bodem voor in een achthoek en met vasten.

Intussen was het donkerblauw van de bloemen op, maar ik vond nog een andere bol die er qua kleur dichtbij kwam en omdat het voor de bodem was, vond ik het ook niet erg dat er iets kleurverschil was.

Wel een beetje lastig om te bepalen hoe groot de 'cirkel' nu moet worden. Ik had wel geprobeerd om te meten met de openstaande 'tas'  en kwam aan bijna 20 cm doorsnee. 
Maar toen ik de puntjes in de hoekjes van de zeschoekenrand onderaan de tas hield, zag ik dat het genoeg was.

Als laatste werd de bodem met een opstaande vastenrand aan de onderste rij zeshoeken gezet. Hier en daar heb ik wat gesmokkeld om steeds goed uit te komen, maar daar zie je eigenlijk niets van.



En toen bedacht ik me opeens dat een hengsel ook wel handig zou zijn.  Dat was dan dus echt het allerlaatste! Tjonge, alles bij elkaar een hele klus. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb en dat deze bloemetjes een handig buideltasje zijn geworden!

Weer wat afgemaakt uit de grote witte kast...

23 opmerkingen:

  1. Je buideltas is superleuk geworden! Er zitten een hoop leuke projecten in die grote witte kast, dat is duidelijk. Ben benieuwd wat er nog meer in zit :-)
    Wel soms (ook nu dus) veel werk om af te maken, maar nu kan je er van genieten.
    Je bent trouwens ook altijd heel creatief in oplossingen bedenken.
    Is mijn slogan ook hoor "Voor alles is een oplossing".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een mooie en vrolijke tas geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig wat een leuke tas ! Mag ik vragen; heb je de bodem ook verstevigd ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, bij deze tas heb ik dat niet gedaan. De bodem is heel stevig gehaakt, maar je kunt gemakkelijk een cirkel knippen uit bv een big shopper en de tas eventueel ook voeren.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie tas. Helemaal mijn kleur en formaat. De bloemen zijn enig en je hebt ze leuk verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het resultaat is prachtig. Leuk om te zien hoe het dan gaandeweg tot zo'n leuke buideltas resulteert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou wat heerlijk zo n af project uhm.....ik heb ook nog zoiets liggen cirkels of the sun. Maar eerst moet er een dekentje af geen garen meer te koop dus nu op een nette manier afronden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, die is gaaf geworden! Is het echt alweef 8 jaar geleden dat je hierover blogde? Ik kan het mij ook nog wel herinneneren, toendertijd waren dit echt jouw kleuren. Je hebt er ecgt een mooie tas van gemaakt, heel goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een supermooie tas is het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige tas is het geworden. Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die bloemen heb ik ook veel gehaakt, was leuk om te doen. Je hebt er een mooie tas van gemaakt. Dus niet voor niets gehaakt. Top. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, een aantal bloemetjes komen uit een zakje uit de beroemde witte kast!
    En Elizabeth zegt hocus pocus pas en ze heeft een prachtige tas :)
    Ik vind de kleuren combi echt goed gekozen, mooi en wat je zegt, weer iets af, leuk hé :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een ontzettend leuke tas heb je gemaakt. Wie wat bewaart die heeft wat. Mooi opgelost hoor, zowel bovenrand als bodem. Veel plezier ervan, wordt het een projecttasje?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij kan echt toveren Elizabeth, een piepklein zakje met inhoud
    en het eindresultaat een prachtige robuuste buiteltas.
    Het is een schoonheid, perfect opgelost de witte gehaakte driehoeken.
    De kleuren zijn echt schitterend, lekker vrolijk......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige tas! Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat! 😉
    Ik vind de kleurtjes erg mooi en het wit combineert er geweldig goed bij.
    Knap dat het je gelukt is om de tas af te maken, er is inderdaad niets te zien van wat je gesmokkeld hebt.
    Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooooh, wat leuk.
    Zo mooi vind ik deze tas, die ga je vast met veel plezier gebruiken?!
    Het koste best wat moeite om het af te krijgen zo te lezen, des te knapper vind ik het dat je doorgezet hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig, dat je die maar veel mag gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. beeldschoon, ook ik heb de verslaving van dit patroontje, zalig om te haken

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige tas, echt een eyecatcher! Super dat je 'm afgemaakt hebt.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat is dit een leuke tas geworden. Ik ben er ook ooit aan begonnen, maar het werd een kussentje voor onze kat Luna. Ik heb het patroon nog, laat het maar weten als je het toch nog wilt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een mooie bestemming toch, voor de poes?
      Dankjewel voor het vriendelijke aanbod van het patroon van de tas, maar ik denk niet dat ik er nog eentje ga maken...

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...