Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 26 oktober 2020

Nostalgisch

Het gebeurt niet vaak dat ik me verveel. Maar een paar weken was het op een zaterdagavond toch echt het geval....
Natuurlijk waren er genoeg handwerkjes die ik zò op kon pakken. En er lag ook nog genoeg aan leesstof.
Maar ik had er allemaal geen zin in. Het heeft vast ook te maken met het vroeger donker worden, daar kan ik niet goed tegen.Ik krijg dan een gevoel dat er niets meer te doen valt en heb moeite om de avond in te vullen en door te komen. Ieder jaar hetzelfde liedje hoor, en als ik de daglichtlamp aan doe gaat het al stukken beter. Maar DH vindt dat weer niet zulk prettig licht... en dan laat je het soms toch maar weer uit.

Enfin, ik dacht dat het beter was om even naar zolder te gaan en in mijn hobbyhoek te duiken.
Ik stuitte op een oud boekje 'Hallo baby' uit 1987. Het kostte destijds 60 BF, maar ik had het een keertje uit de kringloopwinkel mee genomen.
Al bladerend stuitte ik op dit plaatje:

Wat een schatje hè... Ik kreeg spontaan zin om dat mutsje te maken en wat is het dan heerlijk dat je een voorraadje garen hebt liggen...
Lichtblauw met wit vond ik meteen leuk om te gebruiken.
De beschrijving werd erbij gepakt. En de gebruikte steken waren vasten en nootjes.
Nootjes? Gehaakte nootjes? Nog nooit van gehoord!
Hier komt het... "1 omslag, de haakpen in 1 steek steken, 1 omslag, 1 lus ophalen, 1 omslag, de haakpen in dezelfde steek steken, 1 omslag, 1 lus ophalen, 1 omslag, deze door de 5 lussen van de haakpen halen...."
Als je het twee keer gedaan hebt, dan is het duidelijk!
En het grappige effect krijg je door 6 nootjes te haken op 6 vasten van de vorige toer. En dit laat je steeds verspringen.



Ik koos voor de kleinste maat en het haakte heerlijk weg! Totaal geen verveling meer hoor die avond.

 



Biene moest als van ouds weer als model dienen, maar dat vindt ze niet erg. En Boofy vond het bovendien nog gezellig ook...


Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de sjaal wat langer duurde dan de muts... Ik vind sjaals maken een beetje saai, maar omdat ik van beide bolletjes iets over had, leek het me toch wel handig om het op die manier op te maken. 


Het afgelopen weekend heb ik het setje af gemaakt. Langs alle zijden van de sjaal heb ik nog een randje vasten gehaakt, zodat de kleurovergangen ook netjes zijn weg gewerkt.
De muts en de sjaal gaan beide naar één van de goede doelen waar we steeds voor werken.
Misschien ga ik de set nog een keer maken met iets dikker garen en in één stoere kleur. Ik denk dat je dan een totaal andere uitstraling krijgt!




15 opmerkingen:

  1. Mooi setje en het hield je mooi een avondje of een paar avondjes bezig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi setje, mooi tijdverdtijf en er nog een goed doel mee steunen ook; goed bezig geweest!
    Nootjes heb ik ook nog nooit gehaakt, wel een pinda (van Axel), maar dat is wat anders, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och, wat een lief patroontje is dit.
    Kan je niet ergens een hoekje maken waar je een kwartiertje voor je daglichtlamp kan zitten, zodat je voor je gevoel de depriegevoelens geen kans krijgen? Veel sterkte met de donkere dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het winter setje is erg mooi.
    Hoop dat je gauw aan de donkere dagen went.
    Lekker op zolder voor je lichtlamp zitten dan knap je vast wel op.
    Sterkte groetjes Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk resultaat van snuffelen in een oud boek. Echt een enig setje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn toch dat je altijd wel iets in huis hebt om mee aan de slag te gaan. Het is inderdaad wennen nu het kouder wordt en eerder donker wel goed dat je het herkent van vorige jaren dus is er niet iets ernstigs aan de hand.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk dat lieve setje, popje is vast teleurgesteld dat ze dat niet aan mag houden.
    Maar voor het goede doel is natuurlijk veel belangrijker.
    Voorlopig geen verveling voor jou.
    Ja, dat vroege donker is even wennen. Moeilijker vind ik dat alles een uur verschoven is, mijn bioritme is helemaal van slag :-(
    Duurt enige dagen, en dan gaat het wel weer goed.
    Doe maar gezellig kaarsjes aan vanavond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig was de verveling niet van lange duur. Leuk setje. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Och, wat een leuk setje, Biene showt het heel mooi. En ook weer iets er bij geleerd... het houdt niet op!
    Ik zou die lamp lekker op zolder zetten,dan kun je twee vliegen in één klap slaan: knutselen én licht tanken. Rustig aan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zolder heb ik tl licht èn nog een daglicht-loep lamp boven mijn werkplek, dus dat zit wel goed...
      Maar ik wil 's avonds ook gezellig beneden kunnen zitten breien!

      Verwijderen
  10. Biene kroelt van plezier als ik het zo bekijk, met het prachtige warme setje,
    wat is dit leuk geworden Elizabeth. En super dat je vrij snel nadat je je terugtrok
    in je atelier en dat boekje in handen kreeg opeens weer sprankelde van energie.
    Haha die Boofy weet toch telkens weer de heerlijke plekjes te vinden, zo lief.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, als je dat lief snoetje ziet ga je spontaan aan de slag.
    Leuk patroon en die nootjes zijn goed te zien. Fijn om dat in de avonden te doen, ik ben ook aan het haken, heerlijk weer om bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wel apart dat jij met al je ervaring toch nog haaksteken tegenkomt die je niet kent.
    Maar de nootjes zijn héél mooi, het ziet er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...