Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 februari 2020

Textielmuseum Tilburg

Afgelopen donderdag werd ik door een vriendin op een leuk uitje getrakteerd!
We bezochten het Textielmuseum in Tilburg.

Foto van internet

Het gebouw is een oude gerestaureerde wolstoffenfabriek met deels een stuk nieuwbouw van glas eraan.
EĆ©n van de belangrijkste functies van het museum is het overbrengen van kennis aan nieuwe wevers.
Ik was overweldigd door wat ik aantrof in dit museum! Waarschijnlijk wil ik over een poosje nog wel eens een keertje gaan kijken, want er zijn nog genoeg dingen waar ik meer van wil weten.


Eerst genoten we van koffie met appeltaart in de gezellige koffie&lunchruimte. Omdat we om 11 uur een korte rondleiding kregen, besloten we vooraf al e.e.a. te gaan bekijken waar we niet langs zouden komen.


Links het duvelen van de vezels en rechts het kaarden, zie HIER voor meer informatie.



Ik kan het gewoon echt niet uitleggen wat er allemaal precies gebeurt... Daarvoor kun je beter het bericht van Yvon lezen via de link hierboven!


Heerlijk al die kleurtjes en die klossen! Daar kan ik zo blij van worden....



Bijzondere weefsels in allerlei stijlen en zelfs 3-D

Rondbreimachine

Ik was ook vooral onder de indruk van de ingenieuze machines!
Daar zit een enorme hoeveelheid denkwerk en logica achter....

De rondleiding ging grofweg langs 3 tijdperken; met de hand weven, stoomtijdperk en machine gestuurd.

Er waren ook exposities; Black and White (geen foto's van) en Lace... Van de laatste heb ik een fotocollage gemaakt.



Mocht ik je nu nieuwsgierig gemaakt hebben, dan is er op internet e.e.a. te vinden. Misschien wel een voorproefje voor een bezoek...

    -  Filmpje Weven op een handweefgetouw
    -  Over het Textielmuseum (Brabants erfgoed)
    -  Het Textielmuseum in Tilburg
    -  Yvonbus over Textielmuseum





24 opmerkingen:

  1. Mooi museum! Ik ben daar vorig jaar geweest.
    Leuk dat je vriendin je hier op trakteerde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh..., dat heb ik gemist en ik heb het meteen even opgezocht op je blog...
      http://mevrouww1.blogspot.com/2019/08/musea-1.html?m=0 voor de liefhebbers!

      Verwijderen
  2. Ik moet er weer eens heen, het blijft een leuk museum!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het gelijk op mijn lijstje gezet: wat ziet het er interessant uit! De site waar je naaf gelinkt hebt is ook interessant. Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk museum, jaren geleden eens geweest. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog nooit geweest, maar het ziet er interessant uit. De nieuwe machines lijken me nog wel te werken.
    Worden er ook nog dingen gemaakt, of is het puur om te bekijken?
    Al die kleuren.... daar kunnen we zo van genieten hĆØ? Heb ik ook met lapjes, wol en kleurpotloden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles is nog volop in bedrijf en er is een textiel lab, ontwerpers zijn bezig, je kunt workshops volgen...

      Verwijderen
  6. Jaren geleden ben ik er geweest. Het is een mooi en interessant museum.
    Wat een prachtige kant tentoonstelling is er nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellig samen op pad en genieten van al die mooie dingen in het museum.
    Groeten
    marga

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel gezellig samen, en veel gezien.
    Heb er wel over gehoord, maar ben er ook nog nooit geweest in dat museum
    Fijn weekeinde.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zal je genoten hebben, foto's zijn prachtig en dank je wel voor de linken. Daar ga ik eens op mijn gemak voor zitten komende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ongelooflijk interessant om dit alles te bewonderen Elizabeth,
    de gigantische en vooral indrukwekkend machines. Dat is zeker een
    heel leerzaam dagje geweest. Ga op mijn gemak dat eens allemaal bekijken,
    bedankt voor de linken.

    De collage is PRACHTIG geworden, zo lieflijk van kleur ook,
    maar dat is inherent aan Lace natuurlijk.
    Fijn weekend verder........

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit museum ziet er heel interessant uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtig museum met een goede combinatie van kijken/bewonderen en zelf ook iets doen. Je hebt het heel mooi vastgelegd op de foto's. Er is zeker nog meer te zien, dus ik raad een museumbezoek zeker aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja geweldig is het daar :)
    Binnenkort ook maar weer eens gaan, echt een gezellig en vooral leerzaam uitje :)
    Fijne zondag, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Daar wil ik zeker nog eens naar toe! Bedankt voor de vele foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is wel heel interessant voor een handwerkster om daar een bezoek te brengen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De tentoonstelling lace, ik schreef er al een blog over, vond ik geweldig. Verder zijn we toen niet gaan kijken omdat wij in de buurt wonen en er zodoende regelmatig naar toe kunnen gaan. Wij vinden het ook een geweldig museum. Mooie traktatie van je vriendin !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk! De bedoeling is dat ik van de zomer ga. Tilburg is voor ons echt een flinke dag op stap maar zo te zien is het dat wel waard.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...