Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 25 april 2019

Challenge

Vorige week heb ik mee gedaan met een creatieve uitdaging van 5 dagen, zie HIER voor achtergrondinformatie.
Ik ben al een tijdje fan van Marieke Blokland, volg haar blog en heb twee boeken van haar.
Ook Marjan (van de blog Marjan Maakt) heeft mee gedaan!
Hieronder laat ik per dag zien wat de opdracht was en wat ik er van gebakken heb ...

Dag 1 Laat je inspireren door Joan Miro
Door te kijken naar welke vormen deze kunstenaar gebruikt (lijnen, stippen, sterren, ogen,  driehoeken, vierkanten...) ben je in staat om zelf iets te gaan tekenen waarbij je die vormen gebruikt.
Een zwarte en een rode pen of fineliner was alles wat je nodig had...


Dag 2 Laat je inspireren door Roy Lichtenstein
Deze kunstenaar maakt een detail (veelal gezichten) heel groot, blaast het als het ware op. 
We kregen de opdracht om een venster te knippen uit een vel wit papier en dat op een afbeelding naar keuze te leggen en te schuiven totdat je een aantrekkelijk detail had gevonden om na te tekenen en 'op te blazen'...




Dag 3 Laat je inspireren door Romare Bearden
Deze kunstenaars heeft veel collages gemaakt, waarbij de vormen worden doorgeknipt/verknipt en soms op grillige wijze tegen elkaar worden geplakt.
Persoonlijk vond ik dit de allerleukste opdracht van de Challenge!



Dag 4 Laat je inspireren door Max Beckmann
De opdracht was om het gezicht rechts bovenaan (op het schilderij dat je hieronder ziet) na te tekenen en dan zelf andere gezichten erbij te tekenen/ doodelen.
Ik vond het een lastige opdracht; al die gezichten zomaar los op het papier vond ik niet echt leuk..
Vandaar dat ik de gezichten met een lijn heb verbonden en er een vak omheen heb gemaakt.




Dag 5 Laat je inspireren door Jan Sluijters
Uitgangspunt was dit maanlandschap, dat zich kenmerkt door beperkt kleurgebruik en vloeiende ronde lijnen. De opdracht was om je te laten leiden door je hand en op die manier te doodelen.
Maar ik wilde eigenlijk ook een landschap maken. Het heeft een paar dagen geduurd voordat ik wist hoe ik het aan moest pakken..



Jammer dat het weer voorbij is, want ik heb er van genoten. Leerzaam ook; je komt jezelf echt tegen en je moet dingen overwinnen. 
Zo zag ik later pas dat anderen bij dag 4 de gezichten veel dichter bij elkaar hadden getekend en/of half voor elkaar, waardoor het meer één geheel werd en het er een stuk leuker uit zag dan bij mij. Toen ik daar over na ging denken en het ook eens probeerde op een kladje, ervaarde ik weerstand. Ik snap nu hoe dat komt; ik heb veel persoonlijke ruimte nodig en baal ervan als iemand bv te dicht bij me komt staan.

Ik denk dat ik over een poosje de opdrachten nog eens een keer doe. Het zou zomaar kunnen dat er dan iets heel anders ontstaat!
Tenslotte mijn top 5 van deze Art & Creativity Challenge...
                1. Collage Romare Bearden (dag 3)
                2. Landschap Jan Sluijters (dag 5)
                3. Detail Roy Liechtenstein (dag 2)
                4. Doodle Joan Mirò (dag 1)
                5. Gezichten Max Beckmann (dag 4)

Wat is jullie favoriet?

13 opmerkingen:

  1. Je bent weer super creatief bezig geweest Elizabeth! Alles mooi uitgewerkt.
    Kan me voorstellen dat het best moeilijk was omdat de opdrachten nogal verschillen en niet altijd je smaak zal zijn.
    Ik vind dag 2 het best geslaagd, lekker rustig en strak, dat spreekt me wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een interessante challenge, best nog iets wat met een uitdaging. 1, 2 en 5 vond ik het allermooiste. Maar nummer 2 stak er met "kop en schouders"erbovenuit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk was dit he. Er deden ook erg veel mensen mee. Jij hebt er heel wat moois van gemaakt.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap hoor en zo te horen nog leerzaam ook!
    Lijkt me wel erg intensief om mee bezig te zijn.
    Ik vind nummer 2 zo mooi dat is mijn favoriet
    Groetjes en misschien tot morgen, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi overzicht zo in dit blogje.
    Ik kan me helemaal vinden in jouw top 5.😉
    Wat leuk dat jij de collage ook het leukste vond!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie opdrachten en wat heb je het prachtig uitgewerkt. 1 en 2 vind ik het mooiste, maar eigenlijk is alles mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi resultaat zet je hier neer, echt om trots op te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke uitdaging. Ik geniet van wat je gemaakt hebt. Voor mij is dag 2, van Roy, favoriet. Ik ga nog even alle linkjes bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook even rondgekeken, wat een leuke opdrachten zijn dit! Je hebt ze erg mooi uitgewerkt, echt je eigen manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt een leuke uitdaging voor jou. Je kon weer heerlijk je fantasie laten spreken. Ik vind dag 5 de mooiste.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldig leuke uitdaging is dit geweest Elizabeth, en
    inderdaad door de verschillende technieken ook zeer leerzaam.
    Mooi ook hoe je omschrijft waarom je weerstand voelt om dingen
    te dicht bij elkaar te plaatsen. Als ik nu even naar boven scrol
    en al je 5 uitwerkingen bekijk zie je dat ook bij alle 5 terug.

    Mijn complimenten overigens, vind het knap hoe je ze allemaal hebt
    uitgewerkt ze zijn zeker goed geslaagd.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke opdracht. Die collage past echt bij je.
    Ik houd wel van doodlen en die van dag 5, Jan Sluijters spreekt me wel aan. In Barcelona heb ik de kunst van Joan Miro gezien, heel apart en mooi, goed herkenbaar bij dag 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh, wat ontzettend leuk om te mogen meebeleven wat je allemaal gedaan hebt met de opdrachten.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...