Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 20 november 2018

Tuinbroek en shirt

Wat zijn er de afgelopen dagen veel bladeren van de bomen gekomen hè? Het lijkt wel alsof de bomen opeens doorhebben dat de winter er aan komt... Hier zagen we de bomen voor het kamerraam per dag kaler worden. Ik vind het altijd weer een prachtig gezicht om die bladertooi te zien liggen. Maar voor het gras is dat natuurlijk niet goed...
Gelukkig helpt Noor een handje mee!



Vorige week zagen jullie Noor in kluskleding. Nou ja, kluskleding... zelf zegt ze dat dit haar tuinbroek is.
En nadat ze gezien had dat bij Juffrouw Ooievaar (Anita) er een linkje was geplaatst naar het gebreide vestje, moest en zou ik dus ook hier op de blog vertellen hoe ik die tuinbroek heb gemaakt.
Want...., er zijn vast meer poppen die zo'n broek willen! Volgens Noor dan hè...



Tja, ik weet het niet. Ik vind het wel lastig om patronen te vinden van passende kleertjes voor de Waldorf van 30 cm.
Ik had het tuinbroekje een keer op een foto op internet gezien en heb het maar een beetje afgekeken...



De broek is gebreid met Royal en op naald nr. 4. Zelf vind ik hem wel wat wijd uitgevallen, maar Noor vindt het juist heerlijk. Mocht je hem ook willen maken, dan kun je altijd nog een half naaldje kleiner kiezen. Het patroon vind je onderaan dit bericht.



Natuurlijk moest ze er ook een shirt onder. Ze koos een prachtig lapje tricot uit mijn voorraadbox en m.b.v. dit patroontje van internet maakte ik dat. Wel even verkleinen hoor, ik dacht op 80%...
Ik heb het voor- en achterpand iets verlengd en zo ook de mouwen. 't Is wel een uitdaging hoor om dat kleine spul te maken...
Daarom zet ik op de achterkant van de stof stipjes, dat helpt bij het passend maken.



Mijn naaivolgorde was; schoudernaden, middenachter afwerken, halslijn afwerken, mouwen inzetten en zijnaden stikken. Het shirt sluit middenachter met doorzichtig plastic drukknoopjes.
Toen het af was, wilde Noor natuurlijk meteen passen. Oh, ik vond de schouders te breed... Maar zij vond het juist stoer staan. Nou ja, misschien wel onder die tuinbroek.. maar als ik het patroontje nog eens gebruik, dan maak ik de pandjes smaller!



Voor de liefhebbers hieronder nog het breipatroontje:



Tuinbroekje Waldorfpop  (31 cm) breien

Benodigdheden
* 50 gram breigaren (ik gebruikte Royal van Zeeman)
* 2 breinaalden met knop van 4 mm
* rondbreinaald van 4 mm
* 2 knoopjes
* maasnaald voor het afhechten

Je begint met een broekspijp, elk apart. Dan worden alle steken bij elkaar genomen en in het rond verder gebreid tot onder de oksels. Vanaf dat punt worden de bovenstukjes zowel aan de voorkant als de achterkant apart gebreid. Ook de zakken worden er later op gezet.

Broekspijp
Zet 30 steken op met naald 4 en brei 3 toeren boordpatroon van 1 steek recht/1 steek averecht.
Ga dan over op tricotsteek en meerder daarbij aan beide kanten elke 2e naald 1 steek.
Laat na 10 naalden tricotsteek het werk wachten (op een hulpnaald bv) en brei de tweede broekspijp op dezelfde manier.
Elke broekspijp heeft nu 40 steken

Romp
Zet alle steken van beide broekspijpen op een rondbreinaald (= 80 steken) en brei recht in het rond tot 10 cm vanaf het kruis.
Brei nu een toer met minderingen, waarbij je steeds 2 steken samen breit. Je houdt dus 40 steken over. Brei nog één toer recht voordat je een scheiding maakt tussen het voor- en achterpand.

Voorpandbovenstukje
Zorg dat je precies aan de zijkant stopt met de rondbreinaald, want de pijpen moeten goed op elkaar passen met de minderingen aan de binnenkant van het been.
Pak nu weer een gewone breinaald en brei  20 steken in boordpatroon terug. Je werkt nu dus aan de achterkant van je werkje en vanaf nu brei je weer heen en weer.
Na 7 toeren  boordsteek maak je knoopsgaatjes; eerste steek van de naald breien, dan 2 steken samenbreien, 1 omslag maken, de naald in boordpatroon uitbreien tot op de laatste 3 steken, 1 omslag, 2 steken samenbreien, brei de laatste steek. In de volgende naald brei je de omslagen weer in boordpatroon mee.
Na 10 toeren boordpatroon kunnen alle steken losjes worden afgekant.

Achterpandbovenstukje
Dit brei je hetzelfde als het voorpandstukje, maar nu zonder knoopsgaten. Na 10 toeren boordpatroon niet meteen afkanten, maar als volgt verder gaan.
Brei de eerste 4 steken in boordpatroon, kant dan de volgende 12 steken af en brei de laatste 4 steken weer in boordpatroon.
Brei eerst het ene schouderbandje af tot ongeveer 7 cm (kant dan af) en vervolgens het andere.

Zakken
Zet 10 steken op en brei … toeren tricotsteek en tenslotte nog 3 toeren boordpatroon. Hecht af. Maak een tweede zak. Of maak er vier...

Afwerking
Zet de zakken aan de voorkant van de tuinbroek. Gebruik naar wens deze video: https://www.garnstudio.com/video.php?id=748&lang=nl


20 opmerkingen:

  1. Noor is er maar druk mee, blad ruimen, eieren rapen. Wat een gezellig blogje weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk en een tuinbroek hoort ook lekker ruim te zitten dat ben ik met Noor eens leuk is ie zeker ik ga dat patroon ff bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De bomen beginnen aardig kaal te worden, alleen de eik nog niet, blaadjes zijn nog prachtig gekleurd. Het is altijd een behoorlijke klus aan het einde van het seizoen om alles weer bladvrij te maken.
    Leuk tuinbroekje, dank je wel voor het patroon, het breien zal wel in het nieuwe jaar gebeuren, nog te veel andere dingen die af moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk weer, Elizabeth. En ja, het wordt nu echt koud en leeg en verstild buiten... Tuin is een bladerzooi, maar ik heb gehoord dat het voor de planten een isolatielaagje is tegen de vorst, dus... ik heb een excuus om het allemaal lekker te laten liggen. Ik heb geen "Noor" die me helpt tenslotte. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke combinaties! Ik bedoel tuinbroek en bloes, maar ook je foto's met je verhaaltje, enig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het viel mij vanmorgen ook op dat ineens de bomen kaal waren langs de weg. Het doet meteen winters aan. Wat lief dat je het patroontje hebt uitgeschreven. Tuinbroeken moeten een beetje ruim zitten anders kun je je er niet in bewegen.
    Fijne dinsdag.

    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Noor zet je wel aan 't werk! Fijn dat ze zelf ook van alles doet ;-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een boom in de buurt deed het prachtig: eerst zakte de kleur van geel naar dieprood, aan de boom. En daarna vielen de bladeren ook zo: de bovenste eerst en de onderste als laatste. Bovenaan al kaal en onderaan nog die dieprode bladeren. Een prachtig gezicht!
    Noor heeft wel gelijk: werkkleding moet niet te strak zitten, dat beweegt niet prettig. Voor netjes kan het dan iets smaller. Het staat haar beeldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier is ook zo veel blad gevallen dat je de weg bijna niet meer ziet.
    Maar ja, wij hebben hier geen Noor die de boel komt vegen.
    In de achtertuin ook zo veel, moet nodig aan de slag....
    De tuinbroek is enig geworden. Die horen wel lekker wijd, dat was vroeger, toen ze helemaal in de mode waren, ook zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het setje heel stoer bij Noor, ideaal om te helpen met allerlei klusjes. Dat heb je weer goed gemaakt, Noor zal blij net je zijn. En jij vast ook met Noor, zo hulpvaardig en verstandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Noortje heeft mooie kleertjes gekregen, erg stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zolang Noor er blij mee is, maakt het niet uit of het wat wijd is. Staat goed. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toen ik thuiskwam van mijn werk stond Julia al met de Ipad klaar!! Ja, Anita het patroon van het broekje staat erop. Waar heb je het over Julia, ja daaaag
    Over Noor en Elizabeth natuurlijk. Nu zit ze in het Atelier klaar om samen met mij garen uit te zoeken. Dus ook namens Julia super bedankt voor de patroontjes. Liefs voor jou en ook voor Noor, Anita & Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik denk dat er heel veel poppenmoedertjes blij gaan worden met een tuinbroek voor hun pop (als Sint genoeg brei-Pietjes heeft meegenomen uit Spanje)!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een fijne hulp heb je toch aan Noor, en nu dat ze zo heerlijk
    warm is aangekleed vind ze het vast helemaal geweldig om buiten te
    kunnen helpen. Zo leuk de tuin broek en inderdaad daar heeft Noor gelijk in,
    zo'n broek hoort zeker lekker ruim te zitten om goed te kunnen bukken, o.a

    Haar blouse is ook zo lief geworden echt een prachtig setje, en zo
    mooi op kleur zo samen, geniet er maar heerlijk van Noor.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk om de wind door de bomen te horen waaien. Ik geniet van de vallende bladeren, en blad harken is ook niet erg, tenzij het stormt zoals vandaag, dan heeft het weinig zin.
    Ik vind het een heerlijk stoere set die je voor Noor hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat knap dat je zulke mooie poppen (met kleertjes) kunt maken Elizabeth. Ik doe het je niet na maar ik geniet er wel heel erg van :-) Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat je dit kunt Elizabeth.....petje af, ik zou toch ff achter mijn oren moeten krabbelen, maar Noor ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je hebt prachtige kleding aan om te klussen. Elizabeth heeft mooi werk geleverd. Ik denk zomaar dat er in poppenland nog meer van dit gemaakt gaat worden. Want al die poppen die meelezen, willen natuurlijk ook zo'n mooie outfit.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een gave tuinbroek heeft Noor en ook dat shirt ziet er super uit. Wel een heel gepriegel om te naaien denk ik. Maar Noor had gelijk om het patroon van de broek te delen, er is vast interesse voor!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...