Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 17 november 2018

Kliederen en meer

Toen ik een keertje schreef dat ik weer aan het kliederen was geweest, merkte iemand op dat het toch wel iets meer dan kliederen was...
En toch begint het vaak met kliederen!

Verfdruppels uitrollen en dan lukraak stempelen


Kijk, je kunt een prachtige tekening willen gaan maken of een afbeelding schilderen. Je maakt daarvoor een schets (uit het hoofd, of je hebt documentatiemateriaal, foto's) en je kiest je medium uit (potlood, stift, acryl, olieverf, pastelkrijt...). En dan probeer je de indrukken vast te leggen, al of niet met zoveel mogelijk details.
Niet iedereen kan dit en heel veel mensen deinzen hier ook meteen voor terug. Het lijkt teveel op de tekenles of het tekenschriftje op school vroeger... Zo eng zo'n witte bladzijde.. daar durf je nog geen streep op te zetten, want stel je voor dat je het verpest...



Jaren geleden maakte ik ook tekeningen en schilderstukjes n.a.v. een plaat of foto. Soms lukte dat aardig, maar heel vaak was er een boel frustratie omdat ik het niet kreeg zoals ik het wilde.
Misschien wilde ik de foto wel natuurgetrouw natekenen... En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.



Wat was ik blij dat ik art journaling ontdekte... Google er maar eens op. Dat is zo laagdrempelig; even snel wat opplakken, tekenen, eroverheen met een kleurtje of een streepje... en al doende ontstaat er iets. In het begin bleef ik een beetje hangen in plakboekachtige pagina's; niks mis mee.
Maar ik wilde meer en vond het moeilijk om los te komen van alles wat zou moeten horen volgens de tekenlessen.



Intussen ben ik een fan van Marieke Blokland. Want zij droeg nu precies de dingen aan die ik nodig had... Even alles loslaten en leren kijken wat er vanzelf ontstaat!
Zij werkt niet pagina voor pagina, maar begint met het toetakelen (zo noemt ze het zelf) van een heel aantal witte pagina's met verf, waarbij ze niet de hele bladzijde netjes verft maar met een plastic pasje vegen en blokken maakt of een rollertje gebruikt. Eigenlijk is alles oké, zolang je de bladzijde maar niet egaal van een kleurtje gaat voorzien.
Er is dan al van alles te zien; zomaar toevallige dingen ..
Je kunt het beste met twee hoofdkleuren werken, dan krijg je mooie contrasten.
Dan kun je met een stempel lukraak aan de slag gaan. De leukste stempels zijn de wat grafisch-achtige exemplaren, zoals stippen, driehoekjes, strepen ... Op de pagina hierboven ging ik met een blokje stempelen, schuin over de pagina. Niet steeds opnieuw inkten, maar laat de afdruk maar vervagen en werk soms half over de rand van de pagina...



Zoals je ziet ben ik later nog met een stippelafdruk aan de gang geweest
Je kunt stukjes washi tape hier en daar plakken, en wat scheuren uit een tijdschrift. Het hoeft helemaal geen voorwerp te zijn.




En dan komt het... je kunt nu met een marker of fineliner accenten gaan aanbrengen. Of dingen bedekken, tekenen, doodlen, teksten schrijven, wat je maar wilt...
En als het niet naar je zin is, dan gaat er weer een klatsje verf over..
Je ontdekt echt dingen...


Hé, lijkt wel een soort "vliegtuigdinges'.. ik stippel even een stukje van de omtrek.. die pijl vind ik mooi bij het washi-tape passen ...
En op de rechterbladzijde zie ik opeens een lang gezicht met tranen; even een oog tekenen en o ja, ik heb nog een verzameling 'monden' liggen, ... en omdat het een lachende mond is en een blij oog heb ik nu een grappige tegenstelling vind ik ...


Hieronder foto's van een paar pagina's waaraan ik de afgelopen tijd steeds even aan werkte:



Op z'n kop is deze pagina veel spannender ...







Het boekje ligt inmiddels alweer een tijdje op de plank. Ik weet dat het weer op tafel komt... Dan komt er zomaar weer een ander inzicht ...
Heerlijke hobby! Ik gun het iedereen!



21 opmerkingen:

  1. Jij hebt er weer aardig op los gekliederd. Leuk toch als je daar je ontspanning in kunt vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat om plezier van het doen. Ga zo door. Gr. Dientjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk toch als je een bezigheid hebt die je plezier geeft. Klieder jij er maar lekker op los! Fijn weekend verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig om te zien Elizabeth hoe je hier mee bezig bent,
    het is echt onuitputtelijk hoe je je fantasie de vrije loop
    kan laten gaan. Je creatie's zijn heerlijk kleurrijk om te zien
    met mooie ronde vormen en stralen warmte uit, en zo ben je
    ook als mens.

    Fijn weekend verder.....

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt je fantasie ook lekker in kwijt. Als je hiervan lekker rustig, zeg maar "chill"wordt, dan gewoon doen. Ziet er best leuk uit, toch is dit niet iets voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het mooi en het is fijn dat het jou goed doet. Het leuke van een creatieve hobby is dat je iets creëert en tegelijkertijd ontspant.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is zo leuk, dat het zich ontwikkelt: elk besluit geeft voeding voor een volgende ontwikkeling van je bladzijde. Het groeit organisch! Heerlijk om mee bezig te zijn en dat zie aan je pagina's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het hartstikke leuk en ik weet hoe het voelt om lekker met zoiets bezig te ziijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je een mooi stappenschema opgeschreven! Zo moeten we het toch allemaal kunnen 😉.
    Wat voor papier gebruik je hiervoor? Je schrijft dat je je creaties in een boekje hebt, blader je dat regelmatig door. Of doe je het gewoon om het bezig zijn? Werk je ook wel eens in het 'groot' voor aan de muur of zo?
    Ik kan niet 'beloven' dat ik het ook ga doen, maar er kriebelt wel iets 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik met verf werk, gebruik ik dik papier, meestal 200 grams of meer. Soms maak ik losse vellen (30 bij 30), maar ik werk ook vaak op kleiner formaat. Op de foto's hierboven zie je de pagina's van een zelfgemaakt boekje. Ik heb verschillende schriftjes liggen waar ik met illustraties en kleurpotlood of fineliner werk. En van tijd tot tijd pak ik ze weer op en werk ik er aan. De behoefte komt spontaan op en als ik op zolder in mijn hobbyhoek zit, dan zie ik het allemaal liggen en dan begint het al snel te kriebelen...
      Ik heb ook wel eens iets groots gemaakt, een canvas.. Maar ik hang het toch nooit aan de muur en dan is het wel lastig bewaren!
      Je zou iets kleins kunnen proberen Marjan; laagdrempelig met plaatjes en een fineliner ...

      Verwijderen
  10. Ziet er erg leuk en ontspannen uit.
    Heerlijk hè, om je hoofd leeg te maken en maar gewoon wat te doen.
    En dan uiteindelijk ontstaat er toch iets!!
    Duidelijke uitleg ook, wie weet ga ik het ook wel eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oef dit zou voor mij een hele opgave zijn want ik ben juist van de controle en het plannen, klaarleggen enz. Misschien moet ik het eens gaan proberen, beetje meer loslaten.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je dat ik dat ook was? En nog vaak ben? Daarom is het zo heerlijk om eens alles los te kunnen laten!

      Verwijderen
  12. Heerlijk kliederen schrijf je, nu ik vind het echt kunst worden.
    Goede en geweldige uitleg ook.
    Ben even op de site van je idool gaan kijken.
    Heb al te veel hobby´s dus begin er maar niet aan.
    Een kleindochter van ons is hier ook wel mee bezig.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk allemaal. De kleuren zijn prachtig en je bewerking ook. Ik doe af en toe iets met papier, maar niet zo uitgebreid als jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Klieder jiaar lekker verderen ik.... nee ik waag me hier niet aan ben daar niet goed in denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nu juist het leuke; je hoeft er niet goed in te zijn... iedereen kan het! Maar je moet het wel leuk vinden om je te laten gaan...

      Verwijderen
  15. Wat een mooi "geklieder". Veel plezier ermee en succes. We zien het vast nog wel eens langs komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je maakt altijd van die heerlijke "losse" dingen!
    Loslaten is wel even een dingetje voor mij. Maar misschien moet er me er eens gewoon instorten :-)
    Denk vaak "als ik eens tijd heb", maar ja, dat gebeurt niet eigenlijk, altijd wat te doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...